Usługa języka migowego

“Rozmowy o tańcu” – zapis spotkania on-line z 3 grudnia w ramach Centralnej Sceny Tańca

Artykuł archiwalny

Grudniowa odsłona Centralnej Sceny Tańca w Warszawie odbędzie się online w formie streamingu 3 grudnia 2020 r. (czw) o godzinie 19.00 na fb/mazowieckiinstytutkultury

fotografia odbicia ulicy miasta w szybie

Fot. Katarzyna Bargiełowska

3 grudnia, on-line | Ilona Trybuła „Partytura Uważności” oraz rozmowy o tańcu – Centralna Scena Tańca

W programie zobaczymy spektakl Ilony Trybuły Partytura Uważności a także posłuchamy wypowiedzi twórców wybranych, przekrojowych projektów o tańcu online w Rozmowach też o tańcu. Rozmowy z Martą Ankiersztejn, Magdaleną Brzozowską, Reginą Lissowską-Postaremczak, Anną Królicą oraz Aleksandrą Osowicz poprowadzi kuratorka projektu Paulina Święcańska.

Partytury Uważności to cykl spektakli improwizowanych, poświęconych różnym zagadnieniom:

  • Piękno jak powietrze
  • Choreografie codzienności
  • Wszystko co jest, wydarza się teraz

W tej właśnie partyturze, uwaga jest zajęta “przez” i skierowana “na” chwilę obecną, bieżącą, tę w której właśnie jesteśmy oraz na to co jest. Temat ten bardzo dotyczy czasu; tutaj czasem, który określa działania, jest pojęcie Kairos. Czas, w którym należy zauważyć, chwycić ten moment, to zdanie, tę sytuację, osobę, wydarzenie. Ten czas, który jest jedyny i nie powtórzy się, jest, być może, ostatni, decydujący, najważniejszy. Zakłada to ciągłą czujność i uważność rozciągniętą na wszystko, co się wydarza. Improwizacja, która jest metodą naszej pracy, z natury swojej dzieje się zawsze w czasie rzeczywistym, korzystając więc w pełni z jej możliwości, dodajemy temat naszej pracy – zauważyć i stworzyć świat podczas 60 minut obecności na scenie.

Koncepcja, choreografia: Ilona Trybuła
Taniec: Aleksandra Bożek-Muszyńska, Agata Jędrzejczak, Paweł Grala, Oscar Mafa Muzyka: Michał Górczyński, Adam Świtała

Zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Ilona Trybuła

Tancerka, choreograf, improwizator, wykładowca, animatorka wydarzeń kulturalnych. Absolwentka Gdańskiej Szkoły Baletowej oraz Akademii Muzycznej im F. Chopina w Warszawie. Konsekwentnie tworzy i odkrywa własny język oraz ścieżkę twórczą osadzoną w filozofii, duchowości a także aktualności życia. Traktuje improwizację jako podstawową umiejętność tancerza oraz narzędzie do pełnej i nieskończonej aktywności twórczej, i obecności na scenie. Twórczyni kilkunastu spektakli tanecznych, improwizowanych, których była wykonawczynią oraz reżyserką. Regularnie współpracuje z muzykami współczesnej sceny improwizowanej. Stworzyła Kolektyw Melba, który skupiał muzyków i tancerzy improwizatorów. Twórca i dyrektor artystyczna Międzynarodowego Festiwalu Tańca Improwizowanego SIC!, obecnie cyklu (SIC!) four seasons, będącego częścią programu CSW Zamek Ujazdowski, Studia Ciało, w ramach którego odbywało się Laboratorium Improwizacji. Wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym im Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Krakowskiej Akademii Teatralnej na wydziale: Aktor Teatru Tańca oraz w Szkole Aktorskiej Haliny i Jana Machulskich. Trzykrotna stypendystka MKiDN, odznaczona medalem KEN.

Aleksandra Bożek-Muszyńska

Tancerka, choreografka, performerka, instruktorka tańca współczesnego, trenerka biznesu, filolożka, uczestniczka wielu warsztatów i coachingów ruchowych. Od kilku lat prowadzi zajęcia z tańca współczesnego i improwizacji, gimnastykę dla seniorów oraz tworzy autorskie choreografie i jest aktywna na polskiej scenie tańca i performensu. Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca 2015 realizowanej przez Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk, Intensive Course w School For New Dance Development w Amsterdamie oraz beneficjentka programu Global Practice Sharing w Movement Research w Nowym Jorku. Od 2007 roku związana z warszawskim Teatrem „Mufmi” Anny Piotrowskiej, gdzie aktualnie jest koordynatorem do spraw artystycznych i instruktorem. Zdobywczyni wielu nagród w konkursach choreograficznych (m. in. The Best Solo 2014 za solo I know №Thing na międzynarodowym festiwalu Solo&Duo w Budapeszcie) i tanecznych. Jej prace były prezentowane m. in. w Berlinie, Budapeszcie, Filadelfii, Nowym Jorku, Warszawie i Wiedniu. W 2017 roku, wraz z Hanną Bylką-Kanecką, założyła kolektyw Holobiont, którego celem są interdyscyplinarne projekty wielopokoleniowe. Jako freelancer współpracowała m.in. z Rebeccą Lazier (There Might Be Others), Anną Godowską i Sławkiem Krawczyńskim (Bataille i świt nowych dni), czy Yoshiko Chumą (Dead end – Ponderosa). Na co dzień nieustannie szuka okazji do improwizacji.

Agata Jędrzejczak

Absolwentka Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu oraz programu stypendialnego dla Seminarium HaKibbutzim College w Izraelu. Za realizację autorskiego projektu The Patient Man otrzymała stypendium od Polskiego Instytutu w Tel Awiwie. Od 2014 roku uczestniczy w projektach o charakterze interdyscyplinarnym, wymagających współpracy z artystami z różnorodnych dziedzin sztuki. W 2017 roku została stypendystką Wydziału Teatru Tańca (Bytom) oraz Kibbutzim Collage (Tel-Awiw). Następnie w roku akademickim 2018/19 uczestniczyła w badaniach prowadzonych na Izraelskim Uniwersytecie, gdzie zrealizowała pracę magisterką przybliżającą płaszczyznę połączeń pomiędzy nowymi mediami, a zmysłami. Jest młodą twórczynią pełną pasji, wiedzy i zaangażowania we współdzieleniu się i poszerzaniu płaszczyzny poszukiwań dla sztuki Teatru Tańca.

Paweł Grala

Choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. W latach 2009–2016 tancerz zespołu Pracownia Fizyczna Jacka Owczarka. Pracował z choreografami i reżyserami z Polski i z zagranicy, m.in. Sławkiem Krawczyńskim/Anną Godowską, Leszkiem Bzdyem (czy: Bzdylem?)/Katarzyną Chmielewską, Davidem Zambrano, Rosanną Gamson, Robertem Haydenem, Ray’em Chungiem,, Rafałem Dziemidokiem, Kayą Kołodziejczyk, Joanną Leśnierowską, Iloną Trybułą, Alicją Morawską-Rubczak oraz Kolektywem Holobiont. Rozpoczął własną praktykę reżysera i choreografa, współtworząc spektakle Ćmy, 9.81, Matryca[Prześwit] – laureat konkursu The Best OFF oraz Polskiej Platformy Tańca 2019, Bez powtórzeń, Dual Fusion, Tkanka łączna oraz performance Logografowie. W ruchu wieńczący rezydencję w Galerii Sztuki Współczesnej w Opolu. Uczestnik Summer Course Improvisation w Amsterdamie pod kierunkiem Katie Duck oraz Alternatywnej Akademii Tańca w Poznaniu/Art Station Foundation. W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym. W celu zgłębiania wiedzy i doświadczeń zainicjował powstanie kolektywu “Czas Na Nic” oraz KIPISZ – Przestrzeń improwizacji osobistej (www.kipisz.pl).

Oscar Randolph Mafa

Członek nieformalnego kolektywu Vagabond Physical Collective, Student V roku Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie im. St. Wyspiańskiego na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu, gdzie zaliczył dyplom spektaklami: Gdzie jest Paweł? Czyli chcemy spokoju w reżyserii Jana Peszka oraz Stany Skupienia w choreografii Jacka Przybyłowicza. Uczestniczył i tworzył role w spektaklach: Skazany na bluesa w reżyserii Arkadiusza Jakubika, 1725 m.n.p.m. w choreografii Joanny Chułek, Polonez alla Polacca na niemiecką nutę w reżyserii Sebastiana Majewskiego, Konformista w reżyserii Bartosza Szydłowskiego i choreografii Dominiki Knapik, Carmen w reżyserii Andrzeja Chyry i choreografii Jacka Przybyłowicza, Rozkosz w reżyserii Jakuba Lewandowskiego, Teoria smutnego chłopca w reżyserii Cezarego Tomaszewskiego, Plateau w choreografii Macieja Kuźmińskiego i reżyserii Paul Bargetto, Madama Butterfly w reżyserii Natalii Korczakowskiej i choreografii Tomasza Wygody oraz Nowohuckiej telenoweli w reżyserii Jakuba Roszkowskiego, do której stworzył choreografię. Współtworzył także choreografię do suity tańców Moniuszki w rekompozycji Mateusza Czarnowskiego wykonywanej podczas koncertu inauguracyjnego V Turnieju Muzyków Prawdziwych w Filharmonii Szczecińskiej. W latach 2010–2012 współorganizował Warsztaty Tańca Ulicznego Krump, prowadził także zajęcia w szkole Xtreme w Mysłowicach. Finalista 7. edycji konkursu choreograficznego 3,2,1…taniec! oraz międzynarodowego festiwalu OPUS 1 z etiudą taneczną 5,6,7,i w choreografii współtworzonej z Victorią Herczek. Brał udział w projekcie społecznym Rajza po Kaufhauzie w koncepcji Doroty Furmaniuk odbywającym się w Rudzie Śląskiej oraz w projekcie badawczym Ilony Trybuły, którego efektem był spektakl improwizowany Uważnie się przyglądam. Z kolektywem Vagabond Physical Collective współtworzył spektakl Lorem Ipsum w reżyserii Pawła Urbanowicza.

Michał Górczyński

W 2004 roku ukończył studia w klasie klarnetu na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie. Kompozytor, pedagog, solista i kameralista. Współzałożyciel Kwartludium – zespołu specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Autor muzyki do spektakli teatralnych, filmów. Jako improwizator współpracował z takimi artystami, jak Kazuhisa Uchihashi, Dror Failer, Ken Vandermark, Mikołaj Trzaska, Zdzisław Piernik, Butch Morris, John Butcher, Mark Sanders. Autor koncepcji Muzyka do języków polegającej na tworzeniu muzyki do języków świata (język jidysz, japoński, indonezyjski, irański, angielski). Jako solista współpracował z Filharmonią Wrocławską, Filharmonią Szczecińską, Orkiestrą Muzyki Nowej, Aukso – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy, Kwartetem Śląskim. Od kilku lat specjalizuje się w grze na klarnecie kontrabasowym, realizując repertuar muzyki współczesnej, klasycznej, etnicznej i improwizowanej. Jest członkiem takich zespołów, jak Bastarda, Polonka, William’s Things.

Adam Świtała

Kompozytor, aranżer, gitarzysta, kulturoznawca, autor publikacji. Prezes Zarządu Polskiego Stowarzyszenia Edukacji i Animacji Muzycznej (PSEiAM), Członek Zarządu Polskiej Rady Muzycznej. Doświadczenie pedagogiczne zdobywał, pracując jako animator, nauczyciel i wykładowca na terenie Polski, Wielkiej Brytanii i USA. W roku 2014 gościnnie wykładowca University of Chichester Music Department, prowadził także warsztaty dla aktorów teatralnych, nauczycieli, animatorów, uczestniczył w projektach o charakterze edukacyjnym, integracyjnym i antydyskryminacyjnym. Współautor instalacji i performansu Ściana, która łączy prezentowanego przez Narodową Galerię Sztuki “Zachęta” podczas Międzynarodowego Karnawału Dzieci Biennale w Wenecji 2016. Współpracował z wybitnymi przedstawicielami polskiej i zagranicznej sceny tańca współczesnego. Jako kompozytor i aranżer współpracował także z Polskim Radiem, TVP, T-Mobile Nowe Horyzonty, American Film Festival oraz wieloma teatrami. Koncertował w Polsce i za granicą, w tym kilkukrotnie w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Agnieszki Osieckiej, a także w ramach prestiżowych festiwali. Laureat nagród jako wykonawca muzyki klasycznej oraz za muzykę autorską, m.in. Grand Prix na Festiwalu Młodych Talentów w Szczecinie 2012 z Maja Olenderek Ensemble, Grechuta Festival 2011. Doktorant School of Education University of Iceland, przedmiotem jego badań jest wpływ muzyki na zachowania społeczne.

Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury; Fundacja Artystyczna PERFORM
Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie
Kurator: Paulina Święcańska

plansza z napisem: Mazowiecki Instytut Kultury jest beneficjentem Funduszu Wsparcia Kultury, pomocy finansowej polskiego rządu skierowanej do sektora kultury podczas pandemii COVID-19.

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201