Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Witek Orski „rozbija” rycinę Melancholia I Albrechta Dürera na części i poddaje interpretacji jej wybrane, naładowane symboliką fragmenty.

Fotografia czarno biała przedstawia figurę geometryczną, inspirowaną polihedronem z ryciny Albrechta Durera Melancholia I. Figura jest zawieszona na czarnym tle. Jest ażurowa, dzięki temu widać jej tylne krawędzie. Krawędzie zdają się być niematerialne, jakby „uwite” ze strumieni wody. Wokół tej delikatnej struktury kłębią się delikatne smugi jasnego dymu

Fot. Witek Orski, bez tytułu, 2023

Witek Orski Teraz już nie wiem, co jest piękne
31 marca – 13 maja 2023 r. | Galeria Foksal
Wstęp wolny

Fotograficzna instalacja Witka Orskiego jest współczesną reinterpretacją słynnej ryciny Melancholia I Albrechta Dürera (1514), jednego z najbardziej tajemniczych, i jednocześnie najczęściej opisywanych i interpretowanych, dzieł sztuki w historii. Samo doświadczenie melancholijne już od czasów starożytności jest obecne w szeroko pojętych wytworach różnych dziedzin kultury (filozofia, literatura, teatr, sztuki wizualne, muzyka, film etc.). Melancholia, czasem kojarzona z depresją, jest dziś powszechnie przeżywaną reakcją na uczucia niepewności, pustki i beznadziei zawiązane choćby ze świadomością postępującej katastrofy klimatycznej, zagrożeniem wojną czy bezradnością wobec kryzysu migracyjnego. Jako przeciwieństwo utopii odzwierciedla ona również dręczącą szczególnie młodych niepewność jutra i sceptycyzm wobec „nadziei na przyszłość”.

reprodukcja grafiki albrechta durera przedstawiajaca wiele elementów symbolicznych, w centralnej części postać ludzka z anielskimi skrzydłami zamyślona
Melancholia, czasem kojarzona z depresją, jest dziś powszechnie przeżywaną reakcją na uczucia niepewności, pustki i beznadziei.
Źródło reprodukcji: Wikipedia

Witek Orski, odnosząc się wprost do ikonicznego przedstawienia pojęcia melancholii, „rozbija” rycinę Dürera na części i poddaje interpretacji jej wybrane, naładowane symboliką fragmenty, utrwalając je w radykalnie współczesnych kompozycjach uchwyconych medium fotograficznym. Zdjęcia są próbą odnalezienia w dzisiejszym świecie odpowiedników gestów i symboli zaszyfrowanych w dziele Dürera.

Tytuł wystawy „Teraz już nie wiem, co jest piękne”, zawierający w sobie nieskrywany element zwątpienia, został zainspirowany fragmentem z zapisków Albrechta Dürera z czasu przed powstaniem Melancholii I („Was Schönheit ist, weiß ich nicht, obgleich sie vielen Dingen anhaftet”).

Witek Orski

Ur. 1985 r. jest artystą wizualnym i fotografem. Tworzy zdjęcia, instalacje fotograficzne i obiekty. Interesują go relacje między obrazami, społeczne funkcje fotografii i jej status w kulturze wizualnej. Istotnym narzędziem jest dla niego samo medium wystawy – cykle prac aranżuje w rodzaje wizualnych esejów. Wystawia w Polsce i za granicą. Jest absolwentem Filozofii na Uniwersytecie Warszawskim, tytuł doktora uzyskał na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Obecnie wykłada w Szkole Filmowej w Łodzi.

Kuratorka: Katarzyna Krysiak k.krysiak@mik.waw.pl tel. 601 669 783.

Patronat medialny: TVP Kultura
logotyp na białym tle znak tvp kultura

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201