Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Pięciu tancerzy, kilka strategii, jedno zadanie. Ważąca 7.25 kg żelazna kula. Obecność przedmiotu wymaga badania.

CST Scena
„PRACA” Kolektyw Hunters Gatherers

27 lutego 2025 r. (czw.) 19:00 | Centralna Scena Tańca CST – Scena
czas trwania: 50 min
bilety: 25 zł

Praca jest pojęciem wieloznaczeniowym. Może oznaczać trudności związane z wykonywaniem zawodu jak i pracę nad sobą, ze sobą, dla siebie i dla innych. Praca kreuje wyzwania i zadania do rozwiązania. Każdy z nas stosuje inną strategię rozwiązywania problemów: w pracach solowych tancerzy można zaobserwować różne taktyki realizacji zadania. Być może w którejś z nich widz rozpozna również siebie. Spektakl skłania do refleksji nad sensem pracy i znaczeniami własnych wyborów. „Praca” jest spektaklem abstrakcyjnym, nie opowiada jednej linearnej historii, dając w ten sposób widzowi wolność interpretacji.

W budowie spektaklu inspirowaliśmy się z teoriami Embodied Heurisitic i 4E Cognition opisującymi ruch w kategoriach funkcji poznawczej. Poznanianie przez ruch odbywa się za pomocą serii eksperymentów, a strategia radzenia sobie z problemem zostaje wypracowana poprzez ruch i powtarzalność. Tancerze są postawieni przed problemem jakim jest używana w lekkoatletyce żelazna kula, która wyjęta z kontekstu sportowego nabiera nowych, symbolicznych znaczeń. Przedmiot oferuje tancerzowi nowe możliwości ale i restrykcje w poruszaniu się. Proces ten zależy nie tylko od afordancji kuli ale również od potencjału ciała tancerza i ustala się w sensomotorycznej pętli, w której tancerz dostosowuje się do ciągle zmieniającej się sytuacji. W ten sposób widz ma szansę zaobserwować indywidualne strategie radzenia sobie z problemem nie tylko fizyczne (zależne od siły, wytrzymałości i umiejętności), ale też psychiczne (ciekawość, nieśmiałość, frustrację, wyśmianie, negację).

Z tymi wszystkimi zagadnieniami mierzy się muzyka bluesowa, która tworzy integralną część spektaklu. Nowa solowa płyta Patryka Zakrockiego „Tales for Solo Guitar” to krótkie opowieści, które łączą się z opowieściami poszczególnych tancerzy.
Zdecydowaliśmy się na użycie solo jako osi kompozycyjnej aby podkreślić indywidualność ale i samotność człowieka wobec podstawowych wyzwań życia. Jednocześnie inni tancerze stają się obserwatorami pracy solistki/solisty – nawiązuje to zarówno do praktyki związanej z Authentic Movement jak i, nieco przewrotnie, może kojarzyć się z robotnikami budowlanymi wspierającymi pracę swoich kolegów. Niespieszne tempo ruchu i muzyki nawiązuje do idei slow lifelife work balance, ale jest też świadomą polemiką ze współczesnością, która popycha nas w stronę pracoholizmu i ciągłej produkcji („jeśli nie idziesz do przodu to się cofasz”, „wstawaj szkoda dnia”, „wyżej mocniej dalej”) – które jednak często prowadzą do wypalenia, a także nadmiernej konsumpcji i nadużywania zasobów naszej planety.

Choreografia/koncept: Zuzanna Kasprzyk, Andrzej Molenda 
Taniec: Emilia Biskupik, Paweł Grala, Maksymilian Hać, Sara Kozłowska, Anna Kukulska 
Muzyka: Patryk ZakrockiŚwiatła: Ewa Garniec 

BIOGRAMY TWÓRCZYŃ/TWÓRCÓW

Zuzanna Kasprzyk – tancerka, choreografka, absolwentka Wydziału Teatru Tańca AST w Bytomiu, a obecnie studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi. Jako freelancer pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center, Staatstheater Kassel, Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Nowym w Łodzi, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie i z niezależnymi artystami. Od 2019 pracuje w duecie artystycznym z Andrzejem Molendą zajmując się tematyką somatyki i badań nad wiedzą ucieleśnioną. Jest w trakcie certyfikacji Somatic Movement Educator Body-Mind Centering ®. 
 
Andrzej Molenda – doktor fizyki, popularyzator nauki, tancerz, ruchowiec, poeta. Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Muzycznej w Łodzi. Pracował w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Obecnie jest specjalistą w Instytucie Mikroelektroniki i Fotoniki Sieci Badawczej Łukasiewicz w Warszawie. Uczestnik licznych warsztatów i festiwali tanecznych, obecnie w trakcie kursu Somatic Movement Educator w podejściu Body-Mind Centering®. Od 2019 roku pracuje w kolektywie artystycznym „Hunters Gatheres” razem z Zuzanną Kasprzyk. 

Emilia Biskupik – tancerka, akrobatka, choreografka. Od 2010 działaczka Teatru V6 w Łodzi, w latach 2013 – 2021 współtwórczyni Teatru Tańca KIJO w Łodzi. Zrealizowała wiele projektów oraz spektakli pełnometrażowych, m.in. w ramach akcji Dotknij Teatru, Przestrzeni Sztuki, Stypendium MKiDN, konkursów choreograficznych. Współorganizatorka wydarzeń artystycznych, w tym licznych edycji FRU-Festiwalu Kontakt Improwizacji w Łodzi. Współpracuje z niezależnymi artystami, kolektywami oraz teatrami w Polsce, i za granicą (Brukseli, Tajlandii, Hiszpanii). Obecnie pracuje jako ratowniczka medyczna, a pracę artystyczną realizuje projektowo. 

Paweł Grala – choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Pracował z choreografami i reżyserami z Polski i z zagranicy, spektakle z jego udziałem wystawiane były m.in. w Wiedniu, Lwowie, Stuttgarcie, Amsterdamie, San Sebastian, Singapurze, Chemnitz, Oslo, Tbilisi, Kijowie, Mińsku, Erywaniu, Lubianie i Pradze. Rozpoczął własną praktykę reżysera i choreografa współtworząc m.in.: “Matryca”- laureat konkursu The Best OFF oraz Polskiej Platformy Tańca 2019, “Tkanka łączna” – Dotknij Teatru, “Odwilż” – Stypendium Prezydent Miasta Łódź, “Gradient”- Sztukmistrze Lublin, “Cudów nie będzie”- OFF Polska/Instytut Teatralny w Warszawie. W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym. 

Maksymilian Hać – tancerz, choreograf, instruktor, trener, performer. Jako pierwszy Polak studiował w najlepszej street dance’owej szkole tańca Juste Debout w Paryżu. Współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Home and Home, Teatrem Muzycznym czy Teatrem Lalki i Aktora w Opolu, Konserwatorium Tańca Gabriel Faure w Les Mureaux.. Choreograf otwarcia Mistrzostw Świata w piłce ręcznej mężczyzn 2023. Tańczył dla takich artystów jak: Amerie, Amazing Duet, Grubson, BRK, Marika, Bartas Szymoniak. W latach 2014/2015 choreograf programu 'Jaka to melodia?’. Współpracuje komercyjne z takimi markami jak Romet, Gatta, Mercedes, W. Śliwiński, Red Bull, Radio Eska, Radio Zet. Finalista IV polskiej edycji You Can Dance w 2009. W latach 2001/2006 reprezentant kadry Polski w Federacji PZTS i IDF. Kwalifikowany sędzia w federacji Związku Nowoczesnego Tańca Sportowego. 

Sara Kozłowska – tancerka, akrobatka, choreografka, pedagog tańca. Ukończyła 6-cio letnią edukację w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Łodzi, absolwentka i stypendystka studiów pierwszego stopnia na kierunku Choreografia i techniki tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2010 roku związana z Teatrem V6 w Łodzi. W latach 2011-16 współtworzyła Grupę KIJO. Od 2015 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, tworząc ruch do spektakli (m.in do spektaklu „Śmierć na gruszy” w reż. Łukasza Kosa, który w 2022 został laureatem projektu TEATR POLSKA). Stypendystka Prezydent Miasta Łodzi, dwuktrotna rezydentka Przestrzeni Sztuki w Łodzi. W swojej praktyce poszukuje konotacji między ruchem a pracą z przedmiotem oraz poszukiwanie porozumienia między Polskim Językiem Migowym a tańcem. 

Anna Kukulska – tancerka, absolwentka i stypendystka studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku Choreografia i techniki tańca oraz Choreografia w Instytucie Choreografii na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Solistka Zespołu Tańca Współczesnego Rebelia w Szczecinku w latach 2002-2018. Tancerka wielu spektakli dyplomowych na Akademii Muzycznej. Posiada doświadczenie sceniczne oraz performatywne przez udział w wielu projektach studenckich i pozauczelnianych. Współpracowała między innymi z Jackiem Owczarkiem, Witoldem Jurewiczem, Martą Zawadzką, Natalią Madejczyk, Piotrem Bańkowskim.

CST-Scena Taniec, dialog, człowiek, kultura

Blok programowy „Taniec, dialog, człowiek, kultura” definiuje taniec jako narzędzie  komunikacji, przekazujące treści i idee, docierające do różnych poziomów wrażliwości widza. W ramach tego bloku pokazujemy spektakle twórców młodego i starszego pokolenia, zespoły oraz duety, przedstawienia wykorzystujące różnorodne techniki ruchu: taniec współczesny, teatr fizyczny oraz sztuki pokrewne. Mamy nadzieję, że ta różnorodność pozwala publiczności budować i wzbogacać własny alfabet sztuki tańca.

projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja VI
organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
dział: CST Scena
kuratorka: Katarzyna Stefanowicz
współfinansowanie: m.st. Warszawa

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201