Pięciu tancerzy, kilka strategii, jedno zadanie. Ważąca 7.25 kg żelazna kula. Obecność przedmiotu wymaga badania.

CST Scena
„PRACA” Kolektyw Hunters Gatherers
27 lutego 2025 r. (czw.) 19:00 | Centralna Scena Tańca CST – Scena
czas trwania: 50 min
bilety: 25 zł
Praca jest pojęciem wieloznaczeniowym. Może oznaczać trudności związane z wykonywaniem zawodu jak i pracę nad sobą, ze sobą, dla siebie i dla innych. Praca kreuje wyzwania i zadania do rozwiązania. Każdy z nas stosuje inną strategię rozwiązywania problemów: w pracach solowych tancerzy można zaobserwować różne taktyki realizacji zadania. Być może w którejś z nich widz rozpozna również siebie. Spektakl skłania do refleksji nad sensem pracy i znaczeniami własnych wyborów. „Praca” jest spektaklem abstrakcyjnym, nie opowiada jednej linearnej historii, dając w ten sposób widzowi wolność interpretacji.
W budowie spektaklu inspirowaliśmy się z teoriami Embodied Heurisitic i 4E Cognition opisującymi ruch w kategoriach funkcji poznawczej. Poznanianie przez ruch odbywa się za pomocą serii eksperymentów, a strategia radzenia sobie z problemem zostaje wypracowana poprzez ruch i powtarzalność. Tancerze są postawieni przed problemem jakim jest używana w lekkoatletyce żelazna kula, która wyjęta z kontekstu sportowego nabiera nowych, symbolicznych znaczeń. Przedmiot oferuje tancerzowi nowe możliwości ale i restrykcje w poruszaniu się. Proces ten zależy nie tylko od afordancji kuli ale również od potencjału ciała tancerza i ustala się w sensomotorycznej pętli, w której tancerz dostosowuje się do ciągle zmieniającej się sytuacji. W ten sposób widz ma szansę zaobserwować indywidualne strategie radzenia sobie z problemem nie tylko fizyczne (zależne od siły, wytrzymałości i umiejętności), ale też psychiczne (ciekawość, nieśmiałość, frustrację, wyśmianie, negację).
Z tymi wszystkimi zagadnieniami mierzy się muzyka bluesowa, która tworzy integralną część spektaklu. Nowa solowa płyta Patryka Zakrockiego „Tales for Solo Guitar” to krótkie opowieści, które łączą się z opowieściami poszczególnych tancerzy.
Zdecydowaliśmy się na użycie solo jako osi kompozycyjnej aby podkreślić indywidualność ale i samotność człowieka wobec podstawowych wyzwań życia. Jednocześnie inni tancerze stają się obserwatorami pracy solistki/solisty – nawiązuje to zarówno do praktyki związanej z Authentic Movement jak i, nieco przewrotnie, może kojarzyć się z robotnikami budowlanymi wspierającymi pracę swoich kolegów. Niespieszne tempo ruchu i muzyki nawiązuje do idei slow life i life work balance, ale jest też świadomą polemiką ze współczesnością, która popycha nas w stronę pracoholizmu i ciągłej produkcji („jeśli nie idziesz do przodu to się cofasz”, „wstawaj szkoda dnia”, „wyżej mocniej dalej”) – które jednak często prowadzą do wypalenia, a także nadmiernej konsumpcji i nadużywania zasobów naszej planety.
Choreografia/koncept: Zuzanna Kasprzyk, Andrzej Molenda
Taniec: Emilia Biskupik, Paweł Grala, Maksymilian Hać, Sara Kozłowska, Anna Kukulska
Muzyka: Patryk ZakrockiŚwiatła: Ewa Garniec
BIOGRAMY TWÓRCZYŃ/TWÓRCÓW
Zuzanna Kasprzyk – tancerka, choreografka, absolwentka Wydziału Teatru Tańca AST w Bytomiu, a obecnie studentka Szkoły Doktorskiej Akademii Muzycznej w Łodzi. Jako freelancer pracowała m.in. w Kuala Lumpur Performing Arts Center, Staatstheater Kassel, Operze Narodowej w Warszawie, Warszawskiej Operze Kameralnej, Teatrze Nowym w Łodzi, Teatrze im. Słowackiego w Krakowie i z niezależnymi artystami. Od 2019 pracuje w duecie artystycznym z Andrzejem Molendą zajmując się tematyką somatyki i badań nad wiedzą ucieleśnioną. Jest w trakcie certyfikacji Somatic Movement Educator Body-Mind Centering ®.
Andrzej Molenda – doktor fizyki, popularyzator nauki, tancerz, ruchowiec, poeta. Absolwent Uniwersytetu Łódzkiego i Akademii Muzycznej w Łodzi. Pracował w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Obecnie jest specjalistą w Instytucie Mikroelektroniki i Fotoniki Sieci Badawczej Łukasiewicz w Warszawie. Uczestnik licznych warsztatów i festiwali tanecznych, obecnie w trakcie kursu Somatic Movement Educator w podejściu Body-Mind Centering®. Od 2019 roku pracuje w kolektywie artystycznym „Hunters Gatheres” razem z Zuzanną Kasprzyk.
Emilia Biskupik – tancerka, akrobatka, choreografka. Od 2010 działaczka Teatru V6 w Łodzi, w latach 2013 – 2021 współtwórczyni Teatru Tańca KIJO w Łodzi. Zrealizowała wiele projektów oraz spektakli pełnometrażowych, m.in. w ramach akcji Dotknij Teatru, Przestrzeni Sztuki, Stypendium MKiDN, konkursów choreograficznych. Współorganizatorka wydarzeń artystycznych, w tym licznych edycji FRU-Festiwalu Kontakt Improwizacji w Łodzi. Współpracuje z niezależnymi artystami, kolektywami oraz teatrami w Polsce, i za granicą (Brukseli, Tajlandii, Hiszpanii). Obecnie pracuje jako ratowniczka medyczna, a pracę artystyczną realizuje projektowo.
Paweł Grala – choreograf, tancerz, pedagog tańca, improwizator. Absolwent Akademii Muzycznej w Łodzi. Pracował z choreografami i reżyserami z Polski i z zagranicy, spektakle z jego udziałem wystawiane były m.in. w Wiedniu, Lwowie, Stuttgarcie, Amsterdamie, San Sebastian, Singapurze, Chemnitz, Oslo, Tbilisi, Kijowie, Mińsku, Erywaniu, Lubianie i Pradze. Rozpoczął własną praktykę reżysera i choreografa współtworząc m.in.: “Matryca”- laureat konkursu The Best OFF oraz Polskiej Platformy Tańca 2019, “Tkanka łączna” – Dotknij Teatru, “Odwilż” – Stypendium Prezydent Miasta Łódź, “Gradient”- Sztukmistrze Lublin, “Cudów nie będzie”- OFF Polska/Instytut Teatralny w Warszawie. W centrum jego zainteresowań leży zagadnienie improwizacji oraz swobodny przepływ w procesie twórczym.
Maksymilian Hać – tancerz, choreograf, instruktor, trener, performer. Jako pierwszy Polak studiował w najlepszej street dance’owej szkole tańca Juste Debout w Paryżu. Współpracował z Teatrem Nowym w Łodzi, Międzynarodowy Festiwal Teatralny Home and Home, Teatrem Muzycznym czy Teatrem Lalki i Aktora w Opolu, Konserwatorium Tańca Gabriel Faure w Les Mureaux.. Choreograf otwarcia Mistrzostw Świata w piłce ręcznej mężczyzn 2023. Tańczył dla takich artystów jak: Amerie, Amazing Duet, Grubson, BRK, Marika, Bartas Szymoniak. W latach 2014/2015 choreograf programu 'Jaka to melodia?’. Współpracuje komercyjne z takimi markami jak Romet, Gatta, Mercedes, W. Śliwiński, Red Bull, Radio Eska, Radio Zet. Finalista IV polskiej edycji You Can Dance w 2009. W latach 2001/2006 reprezentant kadry Polski w Federacji PZTS i IDF. Kwalifikowany sędzia w federacji Związku Nowoczesnego Tańca Sportowego.
Sara Kozłowska – tancerka, akrobatka, choreografka, pedagog tańca. Ukończyła 6-cio letnią edukację w Ogólnokształcącej Szkole Baletowej w Łodzi, absolwentka i stypendystka studiów pierwszego stopnia na kierunku Choreografia i techniki tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi. Od 2010 roku związana z Teatrem V6 w Łodzi. W latach 2011-16 współtworzyła Grupę KIJO. Od 2015 roku współpracuje z Teatrem CHOREA w Łodzi, tworząc ruch do spektakli (m.in do spektaklu „Śmierć na gruszy” w reż. Łukasza Kosa, który w 2022 został laureatem projektu TEATR POLSKA). Stypendystka Prezydent Miasta Łodzi, dwuktrotna rezydentka Przestrzeni Sztuki w Łodzi. W swojej praktyce poszukuje konotacji między ruchem a pracą z przedmiotem oraz poszukiwanie porozumienia między Polskim Językiem Migowym a tańcem.
Anna Kukulska – tancerka, absolwentka i stypendystka studiów pierwszego i drugiego stopnia na kierunku Choreografia i techniki tańca oraz Choreografia w Instytucie Choreografii na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Solistka Zespołu Tańca Współczesnego Rebelia w Szczecinku w latach 2002-2018. Tancerka wielu spektakli dyplomowych na Akademii Muzycznej. Posiada doświadczenie sceniczne oraz performatywne przez udział w wielu projektach studenckich i pozauczelnianych. Współpracowała między innymi z Jackiem Owczarkiem, Witoldem Jurewiczem, Martą Zawadzką, Natalią Madejczyk, Piotrem Bańkowskim.
CST-Scena Taniec, dialog, człowiek, kultura
Blok programowy „Taniec, dialog, człowiek, kultura” definiuje taniec jako narzędzie komunikacji, przekazujące treści i idee, docierające do różnych poziomów wrażliwości widza. W ramach tego bloku pokazujemy spektakle twórców młodego i starszego pokolenia, zespoły oraz duety, przedstawienia wykorzystujące różnorodne techniki ruchu: taniec współczesny, teatr fizyczny oraz sztuki pokrewne. Mamy nadzieję, że ta różnorodność pozwala publiczności budować i wzbogacać własny alfabet sztuki tańca.
projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja VI
organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
dział: CST Scena
kuratorka: Katarzyna Stefanowicz
współfinansowanie: m.st. Warszawa
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej