Do 24 marca, Warszawa | Aleksandra Mazurkiewicz „Język formy. Rzeźba, medalierstwo, mała forma rzeźbiarska. Wystawa doktorska” – Galeria Test

Technika i materiał – ich wybór bezpośrednio wpływa na język formy tworzonego dzieła. Ideę całej ekspozycji cechuje próba definicji pojęcia jakim jest dla artysty rzeźbiarza „Język formy”.

fotografia: rzeźba kobiety z uniesionymi rękoma

Aleksandra Mazurkiewicz Melodia

Aleksandra Mazurkiewicz Język formy. Rzeźba, medalierstwo, mała forma rzeźbiarska. Wystawa doktorska

Otwarcie wystawy 24 lutego 2021 r. (śr) 11:00 – 19:00 | Galeria Test
Czynna do 24 marca
Wstęp wolny

“Prezentowana wystawa stanowi podsumowanie dorobku artystycznego czterech lat mojej pracy twórczej. Jest ona zarazem pokazem doktorskim rzeźb, medali oraz małych form rzeźbiarskich. Ideę całej ekspozycji cechuje próba definicji pojęcia jakim jest dla artysty rzeźbiarza „Język formy”, będący jednym z narzędzi kreacji twórczej oraz wypowiedzi artystycznej. Istotą przedstawionych na wystawie prac jest między innymi pokazanie jak bardzo ważny jest w dziele sztuki wybór techniki oraz materiału, które bezpośrednio wpływają na język formy kreowanego przez twórcę dzieła. Jak również podkreślenie różnic języka formy w małej i dużej skali rzeźbiarskiego obiektu. Język formy w moim osobistym przekonaniu buduje oraz wpływa na klimat dzieła sztuki, dlatego też w swojej pracy doktorskiej pragnę zwrócić uwagę na jego istotną rolę oraz konieczność poszukiwania i odkrywania go na drodze twórczych doświadczeń.” – Aleksandra Mazurkiewicz

Aleksandra Mazurkiewicz

Urodzona 26 maja 1985 roku w Warszawie. W 2005 roku ukończyła z oceną celującą Państwowe Liceum Sztuk Plastycznych im. Wojciecha Gersona. W latach 2006-2011 studiowała na Wydziale Rzeźby w warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Pracę dyplomową uzyskała z wyróżnieniem pod kierownictwem profesora Adama Myjaka. Aneks do dyplomu zrealizowała pod opieką promotorską profesor Hanny Jelonek. W roku 2009 w ramach programu Erasmus przebywała na stypendium zagranicznym w Akademii Sztuk Pięknych w Rzymie (Accademia di Belle Arti di Roma), studiując w pracowni rzeźby prowadzonej przez profesora Donato Bianco oraz profesor Orianę Impei. Po powrocie do kraju w 2014 roku zdobyła certyfikat z języka włoskiego (Certificazione di Italiano come Lingua Straniera), wydawany przez Uniwersytet dla obcokrajowców w Sienie. (Università per Stranieri di Siena). Po ukończeniu studiów pozostała w macierzystej uczelni gdzie od 2011 roku jest asystentką w Pracowni Medalierstwa prowadzonej przez profesor Hannę Jelonek. W roku 2015 została członkiem FIDEM (The International Art Medal Federation). W roku 2014 otrzymała przyznawane przez FIDEM, ufundowane przez Uniwersytet w Bergen, Stypendium dla Młodych Medalierów (Fidem Scholarship). W 2016 roku na Wydziale Rzeźby otworzyła przewód doktorski.

Techniki dzieł

  • Rzeźby Święty Franciszek i Melodia – techniki własne oparte na łączeniu ze sobą różnego rodzaju materiałów takich jak sznurek, płótno lniane, juta.
  • Cykl prac medalierskich Moi Święci – brąz, glina ceramiczna.
  • Cykl małych form rzeźbiarskich Iluminacje – szkło, pakuły lniane, kamień, wełna, drewno.
  • Cykl małych form rzeźbiarskich Szelesty – liście, płótno lniane, juta.

“Zagadnienia dot. języka formy, tj. języka wypowiedzi artystycznej, są dla każdego twórcy zadaniem podstawowym. To, w jaki sposób zostaje uzewnętrzniona, utrwalona w materii idea, świadczy o profesjonalizmie autora. Przedstawione na wystawie prace pani Aleksandry Mazurkiewicz są tego najlepszym przykładem. Należy wyróżnić opracowanie nowych form wypowiedzi, adekwatnych do postawionych założeń, a także wyjątkowe umiejętności warsztatowe. Wykonane w sposób perfekcyjny i to w „niecodziennych”, jak dla rzeźby, materiałach i unikatowych ich zestawieniach, np. włókien i szkła, liści i sznurka, tworzą opowieści niezwykłe. Rzeźby: Święty Franciszek i Melodia, medalierskie cykle: Moi Święci, Iluminacje oraz Szelesty- zapraszają do ich poznania i kontemplacji. Jednocześnie czarują i wzruszają” – prof. Hanna Jelonek

fotografia: fragment rzeźby kobiety - uniesiona dłoń

Aleksandra Mazurkiewicz Melodia

fotografia: trzy obiekty w nieregularnym kształcie

Aleksandra Mazurkiewicz, Cykl małych form rzeźbiarskich Szelesty

fotografia: pojedynczy obiekt przypominający szyszkę

Aleksandra Mazurkiewicz, Cykl małych form rzeźbiarskich Szelesty

plansza z napisem Aleksandra Mazurkiewicz, obok fragment rzeźby kobiety

logotyp akademii sztuk pięknych w warszawie. symbol drzewa i napis

Kurator programowy Galerii Test: Apoloniusz Węgłowski, test@mik.waw.pl, tel. 22 622 66 83.

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl