MISTRZOWSKA AKADEMIA TEATRU
Międzynarodowe Sympozjum on-line Aktor XXI wieku
Metody. Tradycje. Poszukiwania
2021/2022
Celem sympozjum jest prezentacja metod aktorskich będących podstawą pracy i nauczania współczesnych aktorów w uznanych na świecie ośrodkach akademickich.
Wybitni artyści i pedagodzy zaproszeni do udziału w sympozjum przedstawią podstawowe założenia, kluczowe pojęcia i najważniejsze narzędzia jakimi posługują się aktorzy i nauczyciele sztuki aktorskiej w Europie i Ameryce Północnej. Dzięki temu słuchacze sympozjum otrzymają praktyczną wiedzę na temat konkretnych technik pozwalających samodzielnie rozwijać zarówno swoje umiejętności zawodowe jak i poszerzać kompetencje pedagogiczne przydatne w edukacji teatralnej.
Jednocześnie w wykładach prezentowanych podczas sympozjum obok spraw czysto warsztatowych zostaną przedstawione niektóre elementy tradycji teatralnych i kulturowych, z których wywodzą się poszczególne metody. Pozwoli to na głębsze zrozumienie ich specyfiki i oryginalności.
Rozważania prowadzone w trakcie sympozjum będą skierowane przede wszystkim do młodych aktorów i pedagogów poszukujących inspiracji przydatnych w procesie budowania własnego warsztatu artystycznego i pedagogicznego. Dlatego obok tradycji równie ważnym tematem poruszanym podczas sympozjum będą poszukiwania nowych metod nauczania aktorów w XXI wieku. U progu „cywilizacji cyfrowej” , wobec nasilających się ruchów społecznych takich jak: „Black Lives Matter” czy „MeToo”, w czasie pandemii, która radykalnie zmieniła narzędzia i formy edukacji, sztuka aktorska i metody jej nauczania stają przed nowymi wyzwaniami wymagającym dogłębnej analizy i poszerzonej refleksji.
Sympozjum będzie zorganizowane w formie ośmiu wykładów online prezentowanych raz w miesiącu od października 2021 do maja 2022 na Facebooku Mazowieckiego Instytutu Kultury w Warszawie i Instytutu Teatralnego im. Mieczysława Hertza.
Wykłady będą nagrywane na platformie Zoom, a następnie emitowane na kanałach
Facebook/MIK You Tube/MIK Facebook/Instytut Teatralny
Każdy wykład będzie tłumaczony na język polski w formie konsekutywnej.
Wszystkie wykłady zaczynają się o 19.00.
Program
27.10.2021 – prof. Wieniamin Filsztyński (Rosja)

Wieniamin Filsztyński Fot. Materiały organizatora
Wykład inauguracyjny wygłosi pedagog i reżyser z Russian State Institute of Performing Arts w Sankt Petersburgu, który od przeszło 40 lat rozwija tzw. „metodę etiudową” uznawaną za jedną z najciekawszych metod obecnych we współczesnej pedagogice teatralnej. Wykład będzie poświęcony omówieniu głównych założeń tej szczególnej metody aktorskiej i pedagogicznej w odniesieniu do klasycznej metody K. Stanisławskiego.
Prof. Wieniamin Filsztyński jest uznanym artystą i nauczycielem akademickim prowadzącym warsztaty i kursy mistrzowskie na całym świecie. W swojej długiej karierze pedagogicznej prowadził warsztaty w USA, Hiszpanii, Finlandii i Izraelu. Kilka razy gościł również w Polsce prowadząc zajęcia dla studentów Akademii Teatralnej w Warszawie i Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie.Swoją koncepcję kształcenia aktorów opisał w licznych artykułach oraz w wydanej w 2006 roku publikacji pt. „Otwarta pedagogika.” Za swoją działalność pedagogiczną i artystyczną otrzymał wiele nagród w tym prestiżową Międzynarodową Nagrodę Stanisławskiego.
24.11.2021 – Carol Rosenfeld (USA)

Carol Rosenfeld Fot. Materiały organizatora
Tematem wystąpienia Carol Rosenfeld będzie „metoda Uty Hagen” rozwijana od wielu lat w HB Studio New York. Nawiązując do Konstantina Stanisławskiego Uta Hagen zaproponowała własne podejście do procesu kształcenia aktorów, które zostało zaprezentowane w jej książce pt. „Szacunek dla aktorstwa” wydanej również w języku polskim.
Carol Rosenfeld, pedagożka, aktorka, reżyserka, prowadzi zajęcia w HB Studio od 1968 roku. W latach 2010 – 2014 była dyrektorem Instytutu Uty Hagen. Prowadziła kursy mistrzowskie w Kanadzie, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Australii oraz Danii. Prowadziła również warsztaty w Szkole Filmowej w Łodzi. Jest autorką książki „Acting and Living in Discovery: A Workbook for the Actor” oraz rozdziału na temat metody Uty Hagen w książce pt. „Training of the american actor”.29.12.2021 – Geoffrey Colman (Wielka Brytania)

Geoffrey Colman Fot. Materiały organizatora
Geoffrey Colman, aktor i pedagog od przeszło 25 lata zajmuje się nauczaniem studentów aktorstwa. W swoim wystąpieniu omówi poszukiwania nowych metod w edukacji i pracy aktorów wynikających z doświadczeń ruchu „Black Lives Matter” oraz pandemii COVID -19.
Geoffrey Colman przez wiele lat kierował wydziałem aktorskim w The Royal Central School of Speech and Drama University of London . Jednocześnie pracował przy dużych produkcjach teatralnych i filmowych jako coach odpowiedzialny za przygotowanie aktorów do roli. W swojej pracy pedagogicznej odwołuje się do szerokiego spektrum metod aktorskich dominujących w nauczaniu aktorów w Wielkiej Brytanii. Obok metody Konstantina Stanisławskiego sięga do narzędzi wypracowanych w ramach metody Michaiła Czechowa i Dawida Mameta. Od wielu lat Geofrey Colman współpracuje z radiem BBC nagrywając audycje na temat sztuki aktorskiej.26.01.2022 – Alisa Palmer (Kanada)

Alisa Palmer Fot. Materiały organizatora
Alisa Palmer od wielu lat jest związana z National Theatre School of Canada w Montrealu gdzie pełni funkcję dyrektora artystycznego sekcji angielskiej oraz dyrektora programów: aktorstwo i rezydencja. W swojej pracy pedagogicznej odwołuje się do różnych metod i tradycji teatralnych. W przeszłości była dyrektorem artystycznym Nightwood Theatre w Toronto.
Jest znana z odważnych i prowokacyjnych inscenizacji zarówno klasyki jak i dramaturgii współczesnej. Jako reżyserka była wielokrotnie nagradzana na festiwalach teatralnych w Kanadzie i za granicą.
23.02.2022 – prof. Paul Allain (Wielka Brytania)

Paul Allain Fot. Materiały organizatora
Pełni funkcję dziekana Graduate School na University of Kent w Canterbury. Obok tego pełni funkcję Research Mentor Conservatoire for Dance and Drama. W licznych publikacjach obejmujących książki, artykuły i DVD analizuje konkretne przykłady treningu aktorskiego tak jak w książce: The Art of Stillness: The Theatre Practice of Tadashi Suzuki.
Jest też autorem książki „ Gardzienice” Polish Theatre in Transition (1997) i wraz z Jen Harvie „The Routledge Companion to Theatre and Performance”. Fizycznym treningiem aktorskim zajmuje się również praktycznie prowadząc warsztaty i zajęcia ze studentami. W latach 2006-2009 kierował przedsięwzięciem British Grotowski Projekt.
Laureat nagrody Zasłużony dla Kultury Polskiej w 2009 r. oraz Nagrody im. Stanisława Ignacego Witkiewicza przyznanej przez Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego w 2018 r. za promocję polskiego teatru w Wielkiej Brytanii.
30.03.2022 – prof. Anna Estrada Verdaguer (Hiszpania)

Anna Estrada Verdaguer Fot. Materiały organizatora
W swoim wykładzie przedstawi własną metodę kształcenia aktorów wypracowaną w ciągu trzydziestu lat praktyki pedagogicznej. W dorobku pedagogicznym prof. Anny Estrady Verdaguer na szczególną uwagę zasługuje jej współpraca z takimi uczelniami jak; Rose Bruford School w Londynie ( Wielka Brytania ) Academy of Art w Turku ( Finlandia ) San Miniato (Włochy) , Shanghai Theatre Academy ( Chiny) , The Royal Central School of Speech and Drama University of London (Wielka Brytania) i Cal State University LA (USA).
W ramach poszukiwań nowych form edukacji artystycznej prof. Anna Estrada Verdaguer była inicjatorką stworzenia projektu współpracy prestiżowych szkół teatralnych: The Julliard School (Nowy Jork ), The Royal Central Academy of Speech and Drama ( Londyn), The Ernst Busch Academy of Dramatic Art. (Berlin), The Academy of Performing Arts DAMU (Praga).
27.04.2022 – prof. Siergiej Czerkasski (Rosja) – WYKŁAD ODWOŁANY

Sergei Tcherkasski Fot. Materiały organizatora
Reżyser teatralny, profesor Russian State Institute of Performing Arts w Sankt Petersburgu, w którym jest kierownikiem Studia Aktorskiego. Obok pracy artystycznej i pedagogicznej zajmuje się również badaniami dotyczącymi metody Konstantina Stanisławskiego. Jest autorem książki „Stanisławski i joga”, w której wnikliwie analizuje związki między metodą Stanisławskiego, a niektórymi elementami jogi.
Będzie to również tematem jego wykładu, który wygłosi podczas sympozjum. W swoim wstąpieniu przedstawi praktyczne konsekwencje odkrytych przez Stanisławskiego związków między jego metodą aktorską a jogą. Prof. Sergei Tcherkasski od wielu lat prowadzi warsztaty i kursy mistrzowskie na wielu zagranicznych uczelniach w tym w USA.
25.05.2022 – prof. Ivana Legati (Chorwacja)

Ivana Legati Fot. Materiały organizatora
Jako aktorka była wielokrotnie nagradzana na festiwalach teatralnych i filmowych w Chorwacji. Wykład, który wygłosi podczas sympozjum będzie poświęcony technikom pracy z aktorem, które są podstawą kształcenia studentów na jej uczelni. Obok aktorstwa zajmuje się twórczością literacką. W 2009 roku Stowarzyszenie Pisarzy Chorwackich wydało jej wiersze zebrane pt. „Dover”.
Kurator i prowadzący sympozjum – dr hab. Jacek Orłowski
Kurator i prowadzący sympozjum – Jacek Orłowski, dr hab. reżyser, nauczyciel akademicki, absolwent filozofii, pracuje na stanowisku profesora na Wydziale Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego (dawniej PWST) w Krakowie oraz na Wydziale Aktorskim w Szkole Filmowej w Łodzi. W 2008 – 2012 pełnił funkcję dziekana Wydziału Reżyserii Dramatu. Od 2016 roku pełni funkcję prezesa zarządu Instytutu Teatralnego im. Mieczysława Hertza.
Jako reżyser pracował na scenach teatrów Wrocławia, Poznania, Warszawy i Łodzi, a także w Teatrze Telewizji. Za swoją pracę artystyczną otrzymał wiele nagród w tym nagrodę im. Bohdana Korzeniewskiego dla wyróżniającego się reżysera młodego pokolenia przyznaną przez Ministerstwo Kultury i Sztuki (1994 ) oraz Brązowy Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przyznany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2010 ).
Od początku pracy pedagogicznej szczególnie interesuje się różnymi technikami aktorskimi w tym metodą Konstantina Stanisławskiego. Jako dziekan Wydziału Reżyserii Dramatu zorganizował i poprowadził Międzynarodową Konferencję „Odpowiedź Stanisławskiemu”, która odbyła się w Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie w 2010 roku.
Organizatorzy
- Mazowiecki Instytut Kultury
- Instytut Teatralny im. Mieczysława Hertza
Koordynator: Agnieszka Daroch (MIK) a.daroch@mik.waw.pl