Wiodącym tematem dzieł Alicji Habisiak-Matczak jest ujęta w autorskich perspektywach architektura zabytkowych i nowoczesnych miast. Przedstawione prace są swoistymi kaprysami architektonicznymi, wielostronnymi wariacjami na temat zaobserwowanych i zapamiętanych fragmentów różnych przestrzeni miejskich.
Alicja Habisiak-Matczak Prospekty. Grafika, rysunek, obiekt
15 stycznia – 26 lutego 2025 r. | Galeria Test
wernisaż: 15 stycznia (śr.) 19:00
wstęp wolny
Alicja Habisiak-Matczak jest wykładowczynią Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi, gdzie prowadzi Pracownię Technik Wklęsłodrukowych w Instytucie Grafiki Artystycznej. Na wystawie Prospekty. Grafika, rysunek, obiekt będzie można zobaczyć Rzeźby rysowane z lat 2019–2024, obiekty graficzne z lat 2022–2024 oraz książki artystyczne stworzone z wykorzystaniem grafik, monotypii i rysunku. Część prac zostanie pokazana po raz pierwszy. Wiodącym tematem wybranych dzieł Alicji Habisiak-Matczak jest ujęta w autorskich perspektywach architektura zabytkowych i nowoczesnych miast. Autorka zaprasza widza do wykreowanych surrealistycznych przestrzeni oraz do budowanych światłem i rytmami elementów architektonicznych.
Słowo „prospekt” – a tytuł wystawy to Prospekty – pochodzi od łacińskiego prospectus, które oznacza widok, widoczność. W sztukach plastycznych to synonim weduty. Leksem „prospekt” oznaczać może także „element dekoracji teatralnej typu perspektywicznego”.
Kolekcja prac Rzeźby rysowane powstała z płaszczyzn wyciętych z drewna lub tektury połączonych przegubowo za pomocą pasków Tyvecu lub poprzez nacięcia konstrukcyjne. Każdy obiekt jest malowany akrylem lub rysowany tuszem i węglem. Trójwymiarowe obiekty są półprzezroczyste, co pozwala obserwować grę świateł i cieni, przeobrażających się w rytm naturalnych zmian oświetlenia, które potęgują iluzję ukazywanej przestrzeni. Dzięki temu powstają kolejne zniekształcenia architektury. Książki artystyczne łączą grafiki w eksperymentalnych technikach wklęsłodrukowych, monotypie i rysunki lawowane. Dopełnieniem wystawy będą prace dwuwymiarowe powieszone na ścianach – grafiki i syntetyczne monotypie.
Rzeźby rysowane są inspirowane konkretnymi miejscami – m.in. architekturą uniwersytetu i akademików Urbino, zaprojektowaną przez architekta Giancarla De Carlo. Przejścia, ciągi komunikacyjne, kręte schody, labirynty rusztowań znalazły odzwierciedlenie w obiektach związanych z zabytkową architekturą włoskiego miasta – jego Palazzo Ducale i Rampa Elicoidale (Rampa Helikoidalna). Źródłami inspiracji były także centra handlowe i kulturalne wyróżniające się dynamiczną, nowoczesną architekturą, takie jak Stary Browar w Poznaniu, Cabot Circus w Bristolu w Wielkiej Brytanii czy Santa Lucia w Urbino. Świadome ograniczenie przez artystkę skali barwnej do bieli i czerni pozwala na skupienie się na proporcjach, przestrzeni, na zniekształceniach perspektywy, rytmach świateł i cieni. Ważnym elementem budującym formę są cienie własne przedmiotów i cienie rzucone jako elementy konstruujące i dekonstruujące bryłę.
Prezentowane prace to nie makiety istniejących budynków, a ich artystyczne rozwinięcie, autonomiczna artystyczna wypowiedź na ich temat. Są swoistymi kaprysami architektonicznymi, wielostronnymi wariacjami na temat zaobserwowanych i zapamiętanych fragmentów różnych przestrzeni miejskich.
Celem projektu jest twórcze przekształcanie obiektów, z nadzieją na stworzenie oryginalnych, zaskakujących prac.
Alicja Habisiak-Matczak – artystka urodziła się w 1978 roku w Piotrkowie Trybunalskim. W latach 1997–2002 studiowała na Wydziale Grafiki i Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. Od 2004 roku jest zatrudniona na macierzystej uczelni, od 2016 roku jako kierowniczka Pracowni Technik Wklęsłodrukowych na stanowisku profesora uczelni. W 2003 roku zyskała stypendium MKiDN oraz rządu włoskiego i odbyła półroczny staż graficzny w Akademii Sztuk Pięknych w Urbino oraz w Międzynarodowym Centrum Grafiki KAUS w Urbino. W 2009 roku uzyskała stopień doktora sztuk pięknych, a w 2015 roku – doktora habilitowanego.
Prowadzi innowacyjne badania nad eksperymentalnymi technikami wklęsłodrukowymi, takimi jak akwatinta solna, ferrotinta, nietoksyczne techniki trawione, trawienie elektrolityczne oraz zastosowanie monotypii w druku wklęsłym. W 2007 roku została laureatką Programu Stypendialnego MKiDN „Młoda Polska”, a w 2013 roku stypendystką Instytutu im. Adama Mickiewicza w Warszawie. Jest autorką licznych wystaw indywidualnych – w Polsce, Argentynie, Chinach, Holandii, Kanadzie, Luksemburgu czy we Włoszech. Uczestniczyła w ponad 300 ogólnopolskich i międzynarodowych wystawach grafiki i rysunku. Laureatka wielu nagród i wyróżnień na konkursach grafiki i rysunku w Polsce, Rumunii, Włoszech, Hiszpanii, Kanadzie i Ukrainie. W 2020 roku otrzymała honorową statuetkę „Łódzkie Eureka”. Bierze udział w międzynarodowych konferencjach grafiki. W latach 2013–2020 roku wraz z Giulianem Santinim była inicjatorką i koordynatorką Letnich Międzynarodowych Kursów Grafiki i Tkaniny Artystycznej PATA na macierzystej uczelni. Prowadzi Galerię Grafiki Studenckiej „Pomiędzy”. Jest organizatorką sympozjów „Flash Drawing Tour” w Urbino. Zajmuje się grafiką warsztatową, rysunkiem, książką artystyczną oraz tworzy obiekty o charakterze hybrydowym, z pogranicza rysunku, rzeźby i grafiki.
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej