Staram się odzwierciedlić nie samą naturę, co moje postrzeganie jej – jako wciąż zmieniającej się, tworzącej od nowa

reprodukcja: kamienisty brzeg, po środku na ukos płynący strumień

Piotr Nowiński Natura Kamienia
24 listopada – 23 grudnia 2021 r. | Galeria Test
Dzień otwarcia: 24 listopada (śr) 14:00–20:00
Wstęp wolny

Monika Murawska w tekście do katalogu towarzyszącego wystawie zatytułowanym Między natura naturans a natura naturata napisała:

Malarstwo Piotra Nowińskiego pozostaje tajemnicą. Właśnie tajemnicą, a nie zagadką, na którą można znaleźć jakąś odpowiedź. Mieszają się w nim rozmaite poziomy; przechodzi ono od figuratywności do abstrakcji; (…)

Ważnym odniesieniem staje się tu natura. Artysta zanurzony w górskich krajobrazach nie tyle je odtwarza, co przetwarza, nadając im nieoczekiwane rytmy i kształty. Patrzy na górskie potoki, strumienie i rzeki, stąpa po kamieniach, zachwyca się otoczeniem, powracając do ważnych pytań o relacje między naturą a sztuką, a może nawet między naturą i kulturą. Jak zmienia się sztuka po zerwaniu odniesień do natury? Czy to zerwanie jest w ogóle możliwe? Czy sztuka jest lustrem natury, czy natura jest lustrem sztuki, czy też obie są lustrem umysłu? Dzięki niepewności co do odpowiedzi na te stawiane od wieków pytania, doznanie estetyczne nabiera nieoczekiwanej i nieredukowalnej głębi.

Artysta zanurzony w górskich krajobrazach nie tyle je odtwarza, co przetwarza, nadając im nieoczekiwane rytmy i kształty

Zaś sam twórca mówi:

Tematyka prac, które przedstawiam, oscyluje wokół górskich pejzaży, malowniczych zakątków rzeki Dunajec. W tych miejscach poszukuję inspiracji do tworzenia swoich prac. Doszukuję się form ludzkich sylwetek rzucanych poprzez cień na kamienie, są one zniekształcone, pomieszane, ale nadają symbol postaci lub rodziny spacerującej brzegiem rzeki. Malując fragmenty krajobrazu górskiej rzeki, szukam jakichś szczegółów na kamieniach, linii czy barwnych plam, które nadają nowego, nieoczekiwanego wyglądu tym elementom natury, sprawiają, że nawet kamienie wydają się być żywe poprzez ustawiczną zmianę wyglądu, na przykład dzięki grze światła i cienia. Staram się odzwierciedlić nie samą naturę, co moje postrzeganie jej – jako wciąż zmieniającej się, tworzącej od nowa. Intensywne kolory nie występujące w rzeczywistości lub wprost przeciwnie, rozmydlone barwy, oddają moje wrażenia, gdy zanurzam się w górskich widokach. Czasami wrażenia te nie tyle oddaję, co tworzę podczas malowania obrazu, na przykład rozlewając farbę na płótnie i wydobywając z takiej plamy kształty kamieni. W pracach swych próbuję przedstawić piękno prostoty, jaką widzę w rozsypanych kamieniach, a zarazem próbuję oddać moje zaciekawienie, a wręcz fascynację, zmieniającym się światem natury.

Próbuję przedstawić piękno prostoty, jaką widzę w rozsypanych kamieniach

Piotr Nowiński

Urodził się w Warszawie i tu ukończył studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych. W 2011 roku uzyskał tytuł doktorski na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni. Obecnie jest prodziekanem Wydziału Nowych Mediów w Polsko-Japońskiej Akademii Technik Komputerowych. Prowadzi Pracownię Komiksu Multimedialnego i Gier2D oraz Pracownię Rysunku. Zajmuje się zarówno pracą dydaktyczną, jak i artystyczną – malarstwem, rysunkiem i projektowaniem graficznym. Brał udział w wystawach indywidualnych i zbiorowych w Polsce, Rumunii, Francji, Japonii, Chinach i Niemczech. Jest kuratorem artystycznym Międzynarodowych Plenerów Malarskich i Sympozjów Kultur Lokalnych w Starym Sączu.

Wystawa malarstwa Piotra Nowińskiego powstała we współpracy z Polsko-Japońską Akademią Technik Komputerowych

Kontakt: Galeria Test test@mik.waw.pl tel. 22 622 66 83

reprodukcja: ukośny pas bieli, po jego obu stronach formy przypominające kamienisty brzeg. z obu stron brzegu przechodzą proste kreski przypominające liny

plakat: grafika: rysunek przedstawiający kamienie, poziome kreski oraz napis natura kamienia

 

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl