Gdzie zaczyna się uwikłanie? Poprzez połączenie fotografii, wideo i rzeźby ekspozycja tworzy wielowymiarową opowieść o skomplikowanej naturze współczesnych więzi.
Agnieszka Mastalerz i Michał Nowakowski
Entanglement / Uwikłanie
rzeźba, wideo, fotografia
12 grudnia 2024 r. – 31 stycznia 2025 r. | Galeria XX1
wernisaż: 12 grudnia (czw.) 18:00
wstęp wolny
Jak bardzo jesteśmy uwikłani w relacje z otaczającym nas światem? Gdzie kończy się symbioza, a zaczyna niebezpieczna zależność? Te pytania są podstawą wystawy Uwikłanie, która prezentuje prace Agnieszki Mastalerz i Michała Nowakowskiego.
Uwikłanie w subtelny sposób prowokuje reakcję obronną, ukazując, jak społeczeństwo, kultura i jednostka tworzą relacje oraz obiekty wikłające nas w niekorzystne zależności. Ekspozycja odsłania mechanizmy wpływu, kontroli i współuzależnienia, wskazując na trudności w określeniu przyczyn i skutków tych zjawisk.
Gdzie zaczyna się uwikłanie?
Kto ponosi za nie odpowiedzialność?
Wystawa pokazuje także niejednoznaczny i warunkowy charakter zależności wytworzonych przez jednostki, społeczeństwo i kulturę. Złożone relacje współzależności – zarówno te między ludźmi, jak i te łączące nas ze światem przedmiotów i roślin – poddane są tu analizie i destylacji do najbardziej podstawowych cząstek.
- Agnieszka Mastalerz w instalacji Nodes, składającej się z fotografii i projekcji wideo, przedstawia historię relacji człowieka ze storczykami. Od magicznych rytuałów miłosnych po współczesny przemysł orchidei wart 230 milionów dolarów – artystka pokazuje, jak wzajemne uzależnienie może przybierać różne formy w sytuacjach intymnych i na masową skalę.
- Michał Nowakowski konfrontuje widzów z monumentalną rzeźbą inspirowaną zjawiskiem „wrogiej architektury”. Jego praca, balansująca między przyciąganiem a odpychaniem, prowokuje do refleksji nad tym, jak przestrzeń publiczna kształtuje zachowania i relacje społeczne.
Uwikłanie to wystawa o współczesnych zależnościach i pułapkach relacji, w które wszyscy jesteśmy zaangażowani – świadomie lub nie. Poprzez połączenie fotografii, wideo i rzeźby ekspozycja tworzy wielowymiarową opowieść o skomplikowanej naturze współczesnych więzi.
Agnieszka Mastalerz – absolwentka Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na Wydziale Sztuki Mediów Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie (2018), odbyła gościnny pobyt w pracowni Candice Breitz i Eli Cortiñas w Hochschule für Bildende Künste w Brunszwiku (stypendium DAAD, 2019/2020), wcześniej także w studiu Adama Broomberga i Olivera Chanarina w Hochschule für Bildende Künste w Hamburgu (2017/2018). Ukończyła studia kulturoznawcze na Uniwersytecie Warszawskim (2013) oraz kurs podyplomowy na Malmö Art Academy (2024). Jest stypendystką Programu Młoda Polska na 2024 rok. Od roku 2021 współpracuje z galerią eastcontemporary w Mediolanie. W swojej pracy skupia się na mechanizmach kontroli oraz procesach wpływających i eksploatujących jednostkę. Używa poetyckiego języka wizualnego do analizy restrykcyjnych reguł ustanowionych w intymnych związkach, społecznościach, państwach czy firmach oraz w stosunku do środowiska naturalnego.
Michał Nowakowski – rzeźbiarz, kulturoznawca, menadżer projektów kulturalnych, absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi. W latach 2014–2023 współpracował z Instytutem Adama Mickiewicza, programując i realizując projekty w obszarze designu i sztuk wizualnych na najważniejszych wydarzeniach kulturalnych na świecie. Głównym obszarem zainteresowań twórczych Michała Nowakowskiego jest relacja człowieka z otaczającą go rzeczywistością i fizyczny wymiar rzeczywistości. Podstawowym medium, którym się posługuje, jest rzeźba – towarzyszą jej słowo i techniki cyfrowe.
kuratorka: Alicja Głuszek
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej