Jacek Owczarek zaprezentuje m.in. najnowszą pracę choreograficzną – spektakl czemu nie ma.
Autoportret Choreograficzny: Jacek Owczarek
11 maja 2023 r. (czw) 19:00 | Centralna Scena Tańca
Bilety 25 zł
Do Autoportretów zapraszamy uznanych polskich choreografów, reprezentujących różne style, formy i techniki tańca. Nie narzucamy koncepcji – goście opowiadają o sobie w wybranej formie. Jeśli nie zrozumiesz przekazu, coś cię zaintryguje, chcesz wiedzieć więcej – po spektaklu możesz na gorąco zadać dodatkowe pytania lub podzielić się refleksjami. Zapraszamy do rozmowy. Pamiętaj: TANIEC TO TEŻ TY.
Program
- Wykład Jacka Owczarka, który opowie o swojej metodzie choreograficznej oraz pokaz metod pracy z choreografią i improwizacją z udziałem Ulyany Zaruby, Martyny Wójcik i Vity Vaskiv;
- Pokaz i omówienie wybranych fragmentów nagrań spektakli:
- Zdarzenia Pracownia Fizyczna i SzaZa (grane od 2011);
- Dziadek do orzechów. Nowe historie w reżyserii Darii Kopiec w Teatrze im. Wilama Horzycy w Toruniu;
- Lithos (2021);
- Pokaz najnowszej pracy Jacka Owczarka, krótkiej formy choreograficznej – duetu czemu nie ma (2022) z udziałem Ulyany Zaruby i Vity Vaskiv.
Spektakl czemu nie ma
Normalnie to by sobie rozmawiały może o tym, może o tamtym… Może tej zimy właśnie coś by się wydarzyło niechcący, coś pięknego, bo piękne rzeczy dzieją się czasem niechcący. Wtedy by się sobie skrycie z tych pięknych spraw zwierzały i rozglądały, czy nikt tych ich tajnych zwierzeń nie podsłuchuje. Tak pewnie by było, ale czasem świat się robi dużo bardziej stanowczy. Pewnie inaczej się nie da. Świat czasem potwornieje, jakby zapominał że żyją na nim ludzie. Potem się tego strasznie wstydzi. Ale to dopiero potem.
- choreografia: Jacek Owczarek
- dramaturgia: Elżbieta Chowaniec
- taniec: Vita Vaskiv, Ulyana Zaruba
- muzyka: Pimon Lekler
- kostiumy: Aleksandra Kmiecik
- produkcja: Materia
- premiera: 23.11.2022 w Materii w Łodzi
- czas trwania: 14 min
Duet czemu nie ma powstał w ramach programu Przestrzenie Sztuki, który jest finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Operator: Materia.
Partnerami programu w Łodzi są: Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, Miejska Strefa Kultury w Łodzi oraz Urząd Miasta Łodzi.
Jacek Owczarek
Choreograf, pedagog, kierownik Instytutu Choreografii i Technik Tańca w Akademii Muzycznej w Łodzi, dr hab., prof. AM, dyrektor Materii z siedzibą w Łodzi. W latach 1994-2003 był tancerzem Teatru Tańca Alter prowadzonego przez Witolda Jurewicza w Kaliszu, współpracował z Teatrem Bretoncaffe w Warszawie. Był aktorem i tancerzem w Teatrze Nowym w Łodzi, wziął wówczas m.in. udział we wspólnym projekcie Leszka Bzdyla i Piotra Cieplaka Przed południem, przed zmierzchem. Tworzył choreografię, ruch sceniczny i występował w kilkudziesięciu przedstawieniach teatralnych, współpracował m.in. z Pawłem Miśkiewiczem, Mikołajem Grabowskim, Piotrem Cieplakiem, Konradem Dworakowskim oraz Darią Kopiec.
Od 1996 uczy tańca współczesnego i kontakt improwizacji. Współautor Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca w Łodzi (2002–2006). Brał udział w międzynarodowych projektach, m.in. w berlińskim teatrze Volksbühne, w Paryżu i Mau-Beige we Francji, w ramach festiwalu Roma Europa oraz w Museums Quartier w Wiedniu.
W 2009 założył w Łodzi grupę Pracownia Fizyczna, stworzył spektakle takie jak Meandrująca rzeka, a3, Zdarzenia we współpracy z muzykami Pawłem Szamburskim i Patrykiem Zakrockim, Re:akcje, Fajdros. Tańczył w spektaklu Soul Project / PL Davida Zambrano, zrealizowanym przez Pracownię Fizyczną, we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, w ramach programu Zamówienia choreograficzne. Jego autorski spektakl Lithos był laureatem programu Teatr Polska 2022.
- Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
- Współfinansowanie: m.st. Warszawa
- Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja IV
Kuratorka: Magdalena Chabros (MIK) m.chabros@mik.waw.pl tel. 22 586 42 04
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej