- 9 lipca (wt.) 16:30 | Wystawa Sublimazione – oprowadzanie kuratorskie Jana Kozaczuka z tłumaczeniem na PJM
- 10 lipca (śr.) 18:00 | Wystawa Sublimazione – finisaż i oprowadzanie w PJM w ramach projektu Galerie bez Barier oraz projekcja filmu Maree della Memoria (reż. Luisa Mariani)
O wystawie opowiedzą artysta Marco Angelini oraz kurator wystawy Jan Kozaczuk. Finisażowi będzie także towarzyszyć pokaz włoskiego filmu krótkometrażowego Maree della Memoria (Tides of memory) w reżyserii Luisy Mariani (główna nagroda Gold Award na Międzynarodowym Festiwalu Filmów w Nowym Jorku za najlepszy film krótkometrażowy w roku 2020). To mocna, a zarazem poetycka i ironiczna refleksja na temat człowieka, czasu i zapomnienia. Film zbudowany jest z prologu zainicjowanego rozmową z artystą Williamem Kentridge’em oraz z sześciu ćwiczeń emocjonalno-zmysłowych i pamięciowych, zainspirowanych prawdziwymi spotkaniami z życia reżyserki. Maree della Memoria porusza temat nietrwałości sztuki, a także mechanizmów i wartości pamięci, co koresponduje z dziełami malarskimi Angeliniego, eksplorującymi kwestię bólu jako spoiwa pamięci, doprowadzającego do innego, uzdrawiającego wymiaru. O dziele filmowym opowiedzą Marco Angelini i Jan Kozaczuk, odtwórca jednej z głównych ról.
Obrazy z żyletkami symbolicznie odwołują się do bolesnych doświadczeń, które kształtują nasze życie. Jednakże, nie przekazują negatywnych wibracji – są zbawcze i oczyszczające.
Marco Angelini Sublimazione
12 czerwca – 10 lipca 2024 r. | Galeria Test
wernisaż: 12 czerwca (śr.) 19:00
wstęp wolny
Wystawa Marco Angeliniego Sublimazione przenosi odbiorcę w obszary ludzkiego doświadczenia, gdzie pamięć, ból i światło stają się źródłem artystycznej ekspresji. Inspirując się słowami Epikteta, które sugerują, abyśmy traktowali umysł z taką samą troską jak ciało, warto zastanowić się nad rolą sublimacji w dziełach malarskich Marco Angeliniego jako przeniesienia życiowej energii z obszaru zakazanego przez normy społeczno-kulturowe na społecznie akceptowalny obiekt.
Marco Angelini prezentuje przekrój zróżnicowanych dzieł, w których eksploruje tematykę pamięci, bólu oraz wyróżniającą się funkcję światła. Ukazuje je za pomocą abstrakcji i symboliki. Sam artysta twierdzi, że
ból łączy pamięć, mieszając się i stając się innym wymiarem, a tym samym uzdrawiając się.
Jego obrazy z żyletkami symbolicznie odwołują się do bolesnych doświadczeń, które kształtują nasze życie. Jednakże, mimo tematyki, nie przekazują negatywnych wibracji – są zbawcze i oczyszczające. Żyletka symbolizuje codzienne gesty. Artysta w malarskich utworach oferuje personalizowane odczytanie bólu, pozostawiając miejsce na płynną interpretację i jednocześnie zachęca odbiorcę do refleksji nad własnymi doświadczeniami.
„Dzieła Angeliniego […] nie są jedynie statycznymi obrazami, ale dynamicznymi manifestacjami. Jego abstrakcje, inspirowane formami biomorficznymi, ukazują nam światy, które tkwią pod powierzchnią, jak mikroorganizmy w obiektywie mikroskopu ukryte przed naszą zwykłą percepcją. Kształty, kolory i kompozycje tworzą niezwykłą symfonię, prowokującą do zastanowienia się nad naturą istnienia i tajemnicą materii […]. Artysta świadomie dobiera kolory i kompozycje, aby stworzyć harmonię w chaosie, ukazując nam nie tylko świat zewnętrzny, ale także wewnętrzny pejzaż emocji i myśli”.
(fragmenty tekstu kuratorskiego Jana Kozaczuka Sublimacja. Przemiana Pamięci, Bólu i Światła)
Marco Angelini urodził się w Rzymie w 1971 roku. Mieszka i pracuje w Rzymie i Warszawie. Z wykształcenia jest socjologiem. Jako artysta wizualny pasjonuje się podróżami po świecie i są to zazwyczaj krótkotrwałe zagraniczne pobyty, co przekłada się na jego sztukę, która jest osobistą odyseją w przeszłość i przyszłość – poprzez teraźniejszość. Marco Angelini bada metropolię jako zjawisko społeczne ulegające nieustannym procesom transformacji. Miasto stanowi dla niego scenerię, w której nieuświadomione pragnienia współistnieją z nowymi możliwościami, które daje rozwój technologii. Artysta, używając w swoich pracach surowców pochodzących z recyklingu, pozornie niepotrzebnych przedmiotów, a także farby, rozmaitych pigmentów i klejów, sprawia, że płaszczyzna malarska przeistacza się w miejsce spotkania form i materii, a także znaków oraz znaczeń.
Angelini – daleki od krytyki i ideologizowania – mocno wierzy w to, że sztuka ma do odegrania ważną rolę społeczną: ma przywrócić widzialność rzeczom, zwracać uwagę i w ten sposób tworzyć nowe możliwości współdzielenia, porozumienia i zadawania pytań. Kolejne etapy poszukiwań artystycznych Angeliniego skupiają się na podwójności materii, zagadnieniu pamięci, relacji między materią a czynnikami, które ją zaburzają, a więc czasem, przestrzenią, miastem, Człowiekiem.
Artysta bada relacje pomiędzy sztuką i przyrodą, religijnym dialogiem i wymiarem sacrum, sztuką i nauką. Uczestniczył w kilku projektach integracji społecznej i dywersyfikacji odbiorców sztuki, pracował z dziećmi o różnym stopniu niepełnosprawności. W warunkach dyskomfortu i niedyspozycji fizycznej prowadził warsztaty malarskie i dyskusje grupowe, by zbadać znaczenie malarstwa i jego wpływu na autonomiczne doświadczenia.
Sztuka Angeliniego cieszy się zainteresowaniem kolekcjonerów, a jedno z jego dzieł należy do prestiżowej kolekcji prywatnej Fondazione Roma (Palazzo Sciarra). Od roku 2006 artysta zrealizował kilkanaście wystaw indywidualnych w wielu miastach Europy (w Rzymie, Warszawie czy Londynie). Wziął udział w licznych wystawach zbiorowych zarówno w instytucjach publicznych, jak i w prywatnych galeriach, m.in. w Nowym Jorku, Waszyngtonie, Tel Awiwie, Warszawie, Monachium, Essen, Londynie, Brukseli, Rzymie
Patroni medialni wystawy: Warszawski Magazyn Ilustrowany „Stolica”, Pismo artystyczne „Format”, Artinfo.pl – portal rynku sztuki.
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej