Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Black SQR jest rozmową o rewolucji, dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej (w sztukach performatywnych w XXI wieku).

fotografia czarno biała na pierwszym planie kobieta z rozpuszczonymi włosami w tle mężczyzna stojący bokiem

Fot. PatMic

Black SQR – performans taneczny
reż. Dawid Żakowski, chor. Ewelina Sobieraj
18 września 2024 r. (śr.) 19:00 | SZTUKA NOWA X MIK
bilety: od 32 zł

Piktogram Pętla indukcyjna

Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego Czarnym kwadratem? I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX wieku, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?

Black SQR jest rozmową o rewolucji – nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku. Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakładała rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.

Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają:

  • Czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi?
  • Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa?
  • Czy metody Grotowskiego były w porządku?
  • Czy można je dziś powielać?
  • Gdzie są granice rewolucji?
  • Czy reżyser ma prawo degradować performera?
  • Czy nie ma innych narzędzi w teatrze?
  • Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów?

To problem, który wszyscy próbują rozwiązać. Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi:

zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.

Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności i stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.

  • reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski
  • asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
  • współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
  • choreografia: Ewelina Sobieraj
  • muzyka: Gamid Ibadullayev
  • reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
  • reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
  • wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
  • produkcja: Sztuka Nowa

ZOBACZ: SZTUKA NOWA X MIK: „Jesteśmy wspaniali” – performans taneczny – 19.09grafika informacyjna abstrakcyjne formy szare i czarne

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201