Black SQR jest rozmową o rewolucji, dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej (w sztukach performatywnych w XXI wieku).
Black SQR – performans taneczny
reż. Dawid Żakowski, chor. Ewelina Sobieraj
18 września 2024 r. (śr.) 19:00 | SZTUKA NOWA X MIK
bilety: od 32 zł
Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego Czarnym kwadratem? I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski – wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX wieku, którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w Black SQR?
Black SQR jest rozmową o rewolucji – nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku. Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakładała rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.
Podczas spektaklu Black SQR pytania się rodzą, mnożą i osaczają:
- Czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi?
- Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa?
- Czy metody Grotowskiego były w porządku?
- Czy można je dziś powielać?
- Gdzie są granice rewolucji?
- Czy reżyser ma prawo degradować performera?
- Czy nie ma innych narzędzi w teatrze?
- Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów?
To problem, który wszyscy próbują rozwiązać. Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi:
zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.
W Black SQR Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności i stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.
- reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski
- asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
- współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
- choreografia: Ewelina Sobieraj
- muzyka: Gamid Ibadullayev
- reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
- reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
- wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
- produkcja: Sztuka Nowa
ZOBACZ: SZTUKA NOWA X MIK: „Jesteśmy wspaniali” – performans taneczny – 19.09
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej