Na projekt artystyczny składają się cykl abstrakcyjnych obrazów i zapis fragmentów telefonicznych rozmów z sześcioletnią wnuczką Klarą – o sztuce i codzienności, widzianych z perspektywy dziecka.
Ryszard Pasikowski W kontakcie/In touch
4 sierpnia – 2 września 2022 r. | Galeria Test
Wernisaż: 3 sierpnia (śr) 19:00
Wstęp wolny
Projekt plastyczny W kontakcie/In touch, oprócz walorów artystycznych, wpisuje się w społeczny kontekst okresu pandemii koronawirusa i niejako z nią koresponduje.
Artysta o sobie
W swej twórczości korzystam dużo z przyrody. Przestrzeń, rytm drzew, gra świateł zmieniająca się w zależności od pory dnia, zaobserwowana w przyrodzie zmienność barw związana ze zmianami pór roku – stanowią twórczą inspirację dla mojej sztuki. Zestaw powstałych obrazów wpisuje się w kontekst społeczny ostatniego okresu.
Pandemia również miała wpływ na moją twórczość. Lęk, tęsknota za bliskimi, potrzeba bezpośredniego kontaktu. Wszystko to doprowadziło do bliskiego kontaktu z Klarą, moją wnuczką, która przed pandemią często odwiedzała mnie w pracowni, nagrywałem też z nią rozmowy przez telefon. Klara była świetnym odbiorcą mojej twórczości. Zawsze miała mnóstwo pytań, a jej odczytywanie abstrakcyjnej sztuki było dla mnie zaskakujące. Odważnie i jednocześnie ze specyficznym poczuciem humoru interpretowała to, co widzi w moich obrazach. Byłem pod wrażeniem jej świeżego, dziecięcego spojrzenia, często korzystałem z jej uwag, krytyk czy trafnych niekiedy korekt. Również nasze rozmowy telefoniczne spowodowane pandemią koronawirusa stały się osobistą relacją dziadek – wnuczka. Myślę że osobisty wątek dodatkowo wzbogaci wystawę moich prac i pozwoli na lepsze, głębsze dotarcie do emocjonalności odbiorców.
— Odpowiedz Klaro na pytanie – jak myślisz – malarstwo jest potrzebne czy nie?
— Potrzebne, bo człowiek może zobaczyć inny świat, z innej perspektywy. Kiedy maluje się obraz, można go przekręcić do góry nogami.
Ryszard Pasikowski
Od 1984 roku inspiracją w pracy twórczej dla Artysty była muzyka organowa. Zaobserwowane rytmy w organach wykorzystywał w reliefach, malarstwie olejnym i klasycznych gobelinach. W reliefach używał zapałek – zapalane, dając ogień, tworzyły swoistą muzykę. Pracę nad tymi cyklami nazwał Muzyka organowa. Obserwacje światła i dźwięku stara się nadal rozwijać w swoich działaniach. Prace z tego cyklu prezentował m.in. na wystawach indywidualnych w Warszawie: w Galerii Test (1986) i Galerii Zapiecek – z okazji 25-lecia pracy twórczej (2003); w Konsthale w szwedzkim Falsterbo (2005).
(…) poetyckość tych płócien zawierająca się w niezwykłych rozbłyskach światła, migotliwej zmienności barw, niejasnych konturach form sprawia, że chcemy przed nimi się zatrzymać i je kontemplować – Mirosława Arens Waszczuk
Kontakt: Galeria Test test@mik.waw.pl tel. 22 622 66 83.

Projekt: Wojciech Bedyński (MIK)
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej