Choć z odległości wytkana materia prac Hlebowicz wygląda na uładzoną i spokojną, z bliska odkrywa się fascynujący świat: fuzję kędzierzawych linii, piękno porządku i rygor splotów.
Anna Hlebowicz Bez początku bez końca – wystawa tkaniny
6 kwietnia – 6 maja 2022 r. | Galeria Test (ul. Marszałkowska 34/50)
Otwarcie wystawy: 6 kwietnia (śr) 14:00-19:00
Wstęp wolny
Zamknięte w geometryczny kształt obrazy Anny Hlebowicz, monochromatyczne, oszczędne, o szarym, błękitnym świetle (…) wywołują zadumę nad istotą trwania podmiotów w świecie. Hlebowicz bliska jest optyka profesor D. Grynczel, zafrapowanej błękitami, która uznała niebieski za „kolor bez początku i końca, bez ram, obecny gdzieś w przestrzeni”. (…) przestrzeń błękitów połączona z obrazem kuli, hemisfery czy koła, które nie ma ani początku, ani końca, przywołuje odczucia pustki, nicości, braku.
Kolory i emocje ogarniają człowieka w podobny sposób. U Hlebowicz siłą napędową twórczych poszukiwań barwnych na polu tkaniny i malarstwa jest zestawienie tych dwóch światów.
(…) Choć z odległości wytkana materia prac Hlebowicz wygląda na uładzoną i spokojną, z bliska odkrywa się fascynujący świat: fakturowość nici dartych z wykorzystanego wtórnie dżinsu, fuzję kędzierzawych linii, ich zawiłość i rytmiczny bieg, a zarazem sztywność, piękno porządku i rygor splotów. Tkaniny Artystki stanowią przygotowaną dla nas mentalną przestrzeń pełną refleksji o nieosiągalności ideału, naturze jako ciągłym stawaniu się oraz niewidzialnych powiązaniach pomiędzy sacrum a profanum. Choć każde prezentowane dzieło wciąga w swą własną opowieść i mnoży spostrzeżenia, to wszystkie razem tworzą nieskończoność dialogu, którego współtwórcą i tym, który wykuwa treść i sens oraz snuje nić przekazu, jest odbiorca.
Weronika Zasada-Stańska, z katalogu Wystawy
Anna Hlebowicz
Urodziła się w 1986 r. w Sokółce na Podlasiu. Ukończyła Liceum Plastyczne im. Artura Grottgera w Supraślu. Studia rozpoczęła na Wydziale Malarstwa warszawskiej ASP. Akademickie poszukiwania twórcze obejmowały nie tylko malarstwo i rysunek, ale także struktury wizualne, tkaninę artystyczną, fresk i sgraffito. Uczęszczała do Pracowni Technologii i Technik Malarstwa Ściennego prof. Edwarda Tarkowskiego. Warsztat tkacki doskonaliła pod okiem prof. Doroty Grynczel. W 2011 r. obroniła dyplom z Malarstwa Sztalugowego w Pracowni prof. Stanisława Baja, a w 2019 r. – doktorat na Wydziale Malarstwa macierzystej uczelni. Najważniejszym źródłem inspiracji twórczych dla artystki są podlaskie pejzaże rodzinnych Krynek.
O sobie
Moje rodzinne strony to Podlasie. Powtarzalność i fascynująca mnie rytmiczność znaku plastycznego objawia się tam na każdym kroku: następstwo pór roku, zaorane lub zasiane pola, kołyszące się w rzędach krople rosy i płachty babiego lata, struktura liścia paproci, układ drzew w lesie, promieniste fale światła słonecznego i puchata kula regularnie ułożonych nasion dmuchawca, dzikie ptactwo rozsiane po łąkach lub klucz dzikich gęsi – to wszystko nosi w sobie uporządkowaną strukturę, dynamizm, majestat, ulotność, a zarazem bezruch trwania – bo przyroda bez buntu poddaje się cyklom obumierania i powstawania na nowo. To właśnie natura jest nośnikiem symboli, niedopowiedzeń i sugestii – tchnie abstrakcją.
Podlasie – powtarzalność i fascynująca rytmiczność znaku plastycznego objawia się tam na każdym kroku.
Kurator Programowy Galerii Test: Apoloniusz Węgłowski test@mik.waw.pl tel. 22 622 66 83
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej