Zapraszamy do udziału w wydarzeniu choreograficznym upamiętniającym zburzenie Wielkiej Synagogi w Warszawie, a zarazem pomyślanym jako zaprzeczenie intencji nazistowskich oprawców.
OPEN CALL “Still Standing”
Nabór do 4 kwietnia 2023 r. | CST – SITE-SPECIFIC
Nabór dla osób tańczących w kontakcie (KI) na warsztaty i udział w działaniu choreograficznym upamiętniającym powstanie w getcie warszawskim. Proces zakłada udział w 7 spotkaniach warsztatowych (bezpłatnych) i działaniu choreograficznym 16 maja 2023, w przestrzeni publicznej.
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN, FestivALT, Mazowiecki Instytut Kultury i PERFORM przygotowują działanie choreograficzne Still Standing w ramach obchodów 80. rocznicy powstania w getcie warszawskim.
Still Standing to działanie rozwijane od 2020 roku przez Weronikę Pelczyńską i Aleksandrę Janus we współpracy z Moniką Szpunar. W tym działaniu ciało traktowane jest jako nośnik pamięci i żywa rzeźba powstająca w relacji do miejsca. Działanie wchodzi w dialog z historyczną choreografią izraelskiej choreografki Noa Eshkol przygotowanej przez nią na obchody 10. rocznicy powstania w getcie warszawskim i zaprezentowanej w 1953 roku w kibucu Lohamei Hageta’ot (Bojowników Getta) w Izraelu. Wykorzystując ruch, choreografię i opowieść, “Still standing” stawia pytanie o troskę jako możliwą postawę wobec przeszłości, która mogłaby kierować nas jednocześnie ku teraźniejszości i przyszłości.
W tym roku, w nowej odsłonie, działanie przygotowane zostanie jako upamiętnienie zburzenia Wielkiej Synagogi, które miało miejsce 16 maja 1943 roku i jest pomyślane jako gest zaprzeczenia intencji nazistowskich oprawców, która towarzyszyła jej zburzeniu.
Do udziału w procesie warsztatowym i publicznym działaniu choreograficznym zapraszamy osoby:
- z podstawowym doświadczeniem w improwizacji kontaktowej
- zainteresowane pogłębieniem praktyki tańca
- otwarte na działanie w przestrzeni publicznej
- chętne do włączenia się we współtworzenie działania Still Standing
Proces zakłada udział w 7 spotkaniach warsztatowych i działaniu choreograficznym w przestrzeni publicznej.
Warsztaty prowadzone będą przez choreografki, tancerki Weronikę Pelczyńską i Monikę Szpunar oraz badaczkę Aleksandrę Janus w salach Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w terminach:
- 21 kwietnia 2023 / 18:00-21:00
- 22-23 kwietnia / 10:00-14:00
- 27-28 kwietnia / 18:00-21:00
- 29 kwietnia / 10:00-14:00
- 12 maja / 18:00-21:00
- 14 maja / 12:00-17:00
Działanie choreograficzne w przestrzeni publicznej zaplanowane jest na dzień 16 maja 2023 w godzinach 18:00-20:00. Osoby zgłaszające się deklarują jednocześnie swoją dyspozycyjność we wskazanych terminach.
Udział i zgłoszenia
- Udział w warsztacie oraz planowanym wydarzeniu jest bezpłatny. Osoby chętne prosimy o wypełnienie zgłoszenia w FORMULARZU
- Liczba miejsc ograniczona
- Termin zgłoszeń: 4 kwietnia 2023 (do końca dnia)
- Na zgłoszenia odpowiemy do dnia 5 kwietnia 2023
- Organizatorzy zastrzegają sobie możliwość wyboru zgłoszeń
- Wszelkie pytania prosimy kierować pod adres 2023stillstanding@gmail.com
- Proces przygotowawczy i wydarzenie 16 maja będą dokumentowane fotograficznie i filmowo. Osoby zgłaszające się deklarują jednocześnie swoją dyspozycyjność we wskazanych terminach. Udział w warsztacie oraz planowanym wydarzeniu jest bezpłatny.
Twórczynie
Weronika Pelczyńska
Absolwentka Eksperymentalnej Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej (Wydział Inżynierii Produkcji oraz Wydział Zarządzania) oraz Uniwersytetu Warszawskiego (Instytut Kultury Polskiej). Stypendystka programów: DanceWEB 2013 ImpulsTanz, Carte Blanche 2013,Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019, Instytut Adam Mickiewicz w 2021 oraz Miasta Stołecznego Warszawa w 2022. Jako tancerka i performerka współpracowała z twórcami w Polsce, Niemczech, Austrii, Francji czy Chorwacji. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów dramatycznych, filmów, teledysków i reklam. Od 2011 roku prowadzi indywidualne i kolektywne projekty artystyczne. W latach 2018-2020 związana z międzynarodowym kolektywem iCoDaCo. Wykładowczyni Akademii Teatralnej w Warszawie. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz inicjatywę praktyk siostrzeństwa. W praktyce choreograficznej interesuje ja budowania tego, co wspólne przy jednoczesnym wzmacnianiu tego, co indywidualne. Taniec jest dla niej kanałem społecznej emancypacji z płciowych, historycznych, kulturowych i rasowych stereotypów.
Aleksandra Janus
Doktorka antropologii, wiceprezeska Fundacji Zapomniane, współautorka i kuratorka inicjatywy Laboratorium muzeum, dyrektorka Centrum Cyfrowego i kierowniczka działającej w jego ramach Pracowni Otwierania Kultury, kuratorka programu “Exercising modernity”, współzałożycielka i była członkini grupy Muzea dla Klimatu oraz kolektywu Kultura dla Klimatu. Jest współpracowniczką Ośrodka Badań nad Kulturami Pamięci UJ oraz członkinią rady serii wydawniczej Wystawianie Teorii. Wspólnie z Natalią Romik prowadziła badania, których efektem była wystawa Kryjówki. Architektura przetrwania prezentowana w 2022 roku w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. W swojej pracy akademickiej zajmuje się badaniem kultur pamięci, strategii upamiętniania oraz roli instytucji w procesie instytucjonalizacji dyskursów na temat przeszłości.
Monika Szpunar
Tancerka, performerka, choreografka. Absolwentka ACTS/École de Danse Contemporaine w Paryżu oraz The Place, London Contemporary Dance School. Współtworzy międzynarodowy girl band The Band That Dance (fka The Yonis), inicjatywę choreograficzną praktyki siostrzeństwa oraz Laboratorium Ciała w Krakowskim Centrum Choreograficznym. Tworzy również autorskie projekty i spektakle oraz pracuje jako choreografka do filmów, muzeów oraz przedstawień teatralnych (m.in. Teatr Ochoty w Warszawie, Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie, czy Mały Teatr w Tychach). Jako tancerka i performerka pracowała z takimi artystami, jak: Victor Quijada, Dan Van Huynh, Elinor Lewis, Weronika Pelczyńska, Kaori Ito, Kasia Witek, Agnieszka Glińska, Rafaela Sahyoun oraz Stefano Silvino.
O Still Standing
Koncepcja i realizacja: Weronika Pelczyńska, Aleksandra Janus we współpracy z Moniką Szpunar
Organizator naboru: Fundacja Artystyczna PERFORM
Współorganizatorzy projektu:
Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN
Działanie realizowane w ramach projektu Żydowskie Dziedzictwo Kulturowe
FestivALT
Projekt: MultiMemo. Multidirectional Memory: Remembering for Social Justice (European Union, CERV: Citizens, Equality, Rights and Values)
Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja IV
Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
Dział: CST- Site-Specific
Kuratorka: Paulina Święcańska
Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej