Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Zapraszamy na uniwersytet w podstawówce: profesorowie uczą dzieci.

Uczymy studentów w wieku od 6 do 14 lat, a wykładowcami są profesorowie z Instytutu Teatralnego, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Społecznej Akademii Nauk, reżyserzy, eksperci i artyści.

Program zajęć w II semestrze roku 2022/23:

  • MALARSTWO – jak samemu namalować kolory uczuć? (5.02)
  • TANIEC – jak tańczyć tańce polskie i jazzowe? (12.03)
  • TEATR – jak stworzyć własny teatr lalkowy? (2.04)
  • FILM – jak zobaczyć w filmie, to czego nie widać? (14.05)
  • REKLAMA – jak zrobić reklamę i rozumieć jak “to” działa? (4.06)
Zobacz: Szczegółowy program zajęć

fotografia dziewczynka sfotografowana od tyłu, trzyma w rękach wyciętą ramkę przez którą patrzy na ulicę

Organizacja zajęć

  • Słuchacze podzieleni na dwie grupy, 6-9 lat i 10-14 lat, spotykają się raz w miesiącu, w niedziele.
  • Każdy jednodniowy zjazd poprzedza wykład, a potem w grupach prowadzimy praktyczne warsztaty artystyczne.
  • W nawiązaniu do tematów poruszanych podczas zajęć, polecamy wystawy, spektakle oraz inne ciekawe wydarzenia artystyczno-kulturalne.

Zapisy

Studentem/ką Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki można stać się w każdej chwili. Wystarczy wypełnić online Formularz zgłoszeniowy. Formularz w imieniu dziecka wypełniają jego rodzice/opiekunowie.

Odpłatność i Regulamin

  • Za semestr – 600 zł;
  • Za miesiąc – 120 zł.

Więcej w: REGULAMIN Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki

Dostępność

Zajęcia mogą odbywać się z tłumaczeniem na polski język migowy i z użyciem pętli indukcyjnej. Zainteresowanych opiekunów dzieci prosimy o kontakt z koordynatorką projektu co najmniej na 7 dni przed spotkaniem.

Kontakt

Koordynator projektu: Milena Szabelewska m.szabelewska@mik.waw.pl tel. 601 668 490, 22 58 64 265.

Patronat medialny
grafika - na białym tle zielony napis świerszczyk

PROGRAM ZAJĘĆ

5 lutego – MALARSTWO

Wykład pt. Siła koloru, siła malarstwa
Prowadząca: dr hab. Maria Piątek – wykładowczyni Społecznej Akademii Nauk w Warszawie

Podczas wykładu dowiemy się, jak na przestrzeni historii sztuki artyści odnosili się do koloru i jego znaczeń, jak odkrywali siłę oddziaływania barw. Poznamy palety barwne po jakie sięgali wielcy mistrzowie koloru: Rembrandt, Velázquez, Vermeer, Monet, van Gogh, Matisse, Pollock czy Fangor. Odkryjemy, jak dawniej artyści przygotowywali swoje farby i jak mieszali pigmenty, aby uzyskać unikatowe barwy. Dowiemy się, jak mieszanie koloru odbywa się dzisiaj. Poznamy paletę kolorów podstawowych oraz nauczymy się, jak otrzymać z nich nieograniczone odcienie. Nauczymy się też wiele na temat siły, znaczenia i oddziaływania poszczególnych kolorów, np. kolor czerwony kojarzy się nam z miłością, ale jest też ostrzeżeniem przed niebezpieczeństwem, kolor żółty przypomina nam słońce, więc towarzyszy zabawie czy podróżom, kolor zielony to natura, więc daje nam odpoczynek.

I warsztat Malarski świat – zabawa z kolorami
Prowadząca: dr Pola Wójcik

Uczestnicy mieszając kolory farb akrylowych będą malować swoje emocje. Po wyschnięciu abstrakcyjnych kolorowych powierzchni dzieci naniosą, przy użyciu przygotowanych szablonów, różnego rodzaju, z którymi kojarzą się im kolory podstawowe: słońce, chmury, kwiaty, liście, zwierzęta i inne. Powstanie kolorowa galeria, gdzie każde dziecko stworzy swój własny niepowtarzalny malarski świat.

II warsztat Kolaż, czyli wielki miszmasz
Prowadząca: dr Agnieszka Zawisza

Grupa stworzy wspólny kolaż pt. „Miasto”. Początkowo każdy z uczestników będzie miał za zadanie namalować kilka wymyślonych przez siebie budynków. Praca będzie tworzona na podkładzie z gazet. Po wycięciu projektów nakleimy wszystkie prace na dużą powierzchnię szarego papieru, budując nasze miasto. Odwołamy się do zasad perspektywy liniowej i kulisowej. Postaramy się stworzyć odpowiednie dzielnice, domalowując poszczególne elementy tak, aby w naszym mieście nie zabrakło niczego.

12 marca – TANIEC

Wykład pt. Kolory tańca
Prowadząca: dr hab. Aleksandra Dziurosz – dyrektor Warszawskiego Teatru Tańca, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie

Wykład poświęcony będzie różnym stylom i formom tańca, tak by przedstawić całą paletę barw tej dziedziny sztuki. Opowiemy o polskim tańcu ludowym, balecie klasycznym i współczesnym, tańcu jazzowym i towarzyskim. Trochę o ich historii i trochę o teraźniejszości. Porozmawiamy o tym, co to w ogóle jest taniec oraz gdzie i w jakich sytuacjach ludzie tańczą. 

I warsztat Warsztaty Polskich Tańców Ludowych
Prowadzenie: Anna Teperek

Podczas warsztatów z tańca ludowego uczestnicy poznają podstawowe kroki i figury wybranych tańców polskich. Poznają ważniejsze informacje na temat polskich tańców narodowych oraz usłyszą kilka ciekawostek. Wiedza przekazywana będzie metodą słowno-poglądową. Nie zabraknie zabaw opartych na elementach ruchowych oraz ćwiczeń rytmizujących przy akompaniamencie na żywo. Istotą spotkania będzie wspólne odkrywanie ciekawego świata tańców polskich poprzez zabawę i proste tematy ruchowe.

II warsztat Taniec to ukryty język duszy – Marta Graham
Prowadzenie: Agnieszka Senderowska-Rucińska

Na warsztatach tanecznych dotkniemy podstaw tańca jazzowego, dowiemy się skąd się wziął, czym się wyróżnia i jakie są jego charakterystyczne kroki. Wszystko oczywiście w praktyce. Sprawdzimy co w ciele i co ciałem porusza. Jazz to zarówno teatralny musical, emocjonalny lyrical oraz nieprzewidywalna improwizacja. Spróbujemy zatańczyć na różne sposoby – z elementami techniki jazzowej, a także z głębi duszy.

2 kwietnia – TEATR

Wykład pt. Fenomen teatru lalkowego
Prowadząca: Justyna Czarnota-Misztal – kierownik działu pedagogiki teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego

Zastanawiałyście/liście się kiedyś, dlaczego w Polsce teatr lalek jest popularną formą sztuki dla dzieci? Czy tak jest na całym świecie? A jak często lalek używa się w teatrze dla dorosłych? Podczas spotkania nie tylko poznamy kilka ważnych momentów w historii teatru lalkowego na świecie i w Polsce, ale przede wszystkim wraz ze słuchaczkami i słuchaczami zastanowimy się nad tym, jak wyglądają relacje pojawiających się na scenie lalek i ich animatorek i animatorów.

I warsztat Teatr maski
Od maski neutralnej, przez larwalną, do charakterystycznej
Prowadzenie: Paulina Staniaszek

Podczas zajęć poznamy charakterystykę pracy z poszczególnymi typami masek w systematyce Jacques’a Lecoqa. Wyjdziemy od maski neutralnej, będącej narzędziem do znalezienia silnej i autentycznej obecności. Następnie, podczas pracy z maskami larwalnymi, otworzymy naszą wyobraźnię na nowe istoty, które ujawniają się nam poprzez maski. Maski charakterystyczne to przede wszystkim warsztat tworzenia postaci. Wysuwająca się na pierwszy plan charakterystyczność narzuca sposób, w jaki postać wchodzi w kontakt ze światem. Odkrywamy tym samym wachlarz emocjonalny, w jakim może poruszać się nowy byt (powstały na styku wrażliwości i fizyczności aktora oraz maski).

II warsztat  Praca z aktorem
Prowadzenie: Jakub Snochowski

Kim jest aktor? Co to znaczy grać? Czy to znaczy udawać? Co to znaczy grać kogoś innego, wcielać się w inną postać, być kimś innym? A co to znaczy być sobą? Wiele pytań, na które poszukamy odpowiedzi. Bez wykładów i teorii – w działaniu, warsztatowo. Pobawimy się, pogramy w gry i sprawdzimy, czy przypadkiem, niechcący, sami nie staliśmy się aktorami.

14 maja – FILM

Wykład pt. Film – od rozrywki do artyzmu
Prowadząca: Anna Równy– certyfikowana trenerka edukacji filmowej i teatralnej, Koordynatorka merytoryczna ogólnopolskiego projektu „Nowe Horyzonty Edukacji Filmowej”

Czy wyobrażałaś/wyobrażałeś sobie kiedyś, czym byłby świat, gdyby nie wynaleziono kamery filmowej i filmu? Co zmieniło kino w kulturze? Dlaczego warto oglądać filmy? Czy potrzebne są do tego określone umiejętności? Na co warto zwracać uwagę poza treścią (opowieścią), oglądając film? Jak powstają filmy? Kto wchodzi w skład ekipy filmowej? Na te i inne pytania odpowiemy w trakcie wykładu.

I warsztat Interpretacja filmowa
Prowadząca: Anna Stadnik- Wójtowicz

Na pewno wiecie, że film może mieć wiele znaczeń. Interpretowanie filmu (ale też każdego innego dzieła sztuki) to trochę jak odrywanie łupinek cebuli, choć nie zawsze się przy tym płacze. Podczas warsztatów przyjrzymy się co najmniej dwóm znaczeniom interpretacji filmowej, czyli, podążając za metaforą cebuli – przyjrzymy się tym bardziej brązowym łupinkom. Film to duże emocje. Jakie są emocje bohaterek i bohaterów, a jakie nasze – widzów? Będziemy je nazywać i wspólnie zastanawiać się nad różnicami między nimi.

II warsztat Dziewczyny, chłopaki, magiczne pudełka. Scenografia filmowa
Prowadzący: dr Robert Pruszyński

Warsztaty poświęcone poznaniu specyfiki pracy scenografa filmowego (np. dokumentacja, dekoracje, adaptacje wnętrz, rekwizyty), połączone z wykonaniem praktycznego zadania. Celem spotkania jest rozbudzenie w dzieciach i młodzieży zmysłu estetycznego oraz zdobycie podstawowej wiedzy na temat scenografii filmowej. Warsztaty opierają się na pracy grupowej, pozwalającej wykorzystać różne kompetencje różnych osób w imię zespołowego działania. Częścią zajęć będzie dokumentacja fotograficzna, więc pozostanie z nich miła pamiątka. Zapraszamy!

4 czerwca – REKLAMA

Wykład pt. Jak powstaje reklama?
Prowadząca: Karolina Lewicka- reżyser filmów reklamowych

Podczas wykładu odpowiemy na pytanie, czym jest reklama i czego potrzebujemy do jej stworzenia? Zastanowimy się też nad tym, czy jest potrzebna i kiedy mówimy o tym, że produkt jest reklamowany? Wykład na temat reklamy w sztuce będzie niezbędnym wstępem do działań praktycznych, czyli warsztatów które odbędą się po wykładzie.

Warsztat Stworzymy reklamę!
Prowadząca: Karolina Radanowicz

Warsztaty praktyczne będą dostosowane do wieku dzieci. Z młodsza grupą skupimy się na działaniach na etapie po zleceniu reklamy od klienta i stworzymy z nimi plakat reklamujący wymyślony przez nich produkt. Starsi studenci będą mieli możliwość, aby zapoznać się ze słownictwem, którego używa się w domach produkcyjnych i aby stworzyć projekt reklamy w formie filmu. Każda z grup będzie mogła zobaczyć, jak wygląda proces powstawania reklamy od zlecenia do powstania i wydania produktu.

Zobacz: O czym uczyliśmy się w I semestrze!

 

grafika - na jasnym tle małe rysunki maska, pędzel, nuta

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201