Do 24 lipca, Warszawa | Wystawa pokonkursowa X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2020 – Galeria Test

Wydawałoby się, że to prowincjonalne miasteczko gdzieś na krańcach Roztocza, a tu mamy jedną z największych kolekcji polskiego rysunku współczesnego.

fotografia: trzy prace wiszące na ścianie galerii

Wystawa pokonkursowa X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2020
16 czerwca – 24 lipca 2021 r. | Galeria Test
Wstęp wolny

Od I edycji w 1993 roku, co trzy lata w Muzeum Kresów w Lubaczowie odbywa się konkurs na najlepszy rysunek. Trwa, rozwija się i przyciąga wielu znakomitych artystów z całej Polski – twórców uznanych, o dużym dorobku, jak i młodych, dopiero wkraczających na artystyczne salony. Od początku za cel przedsięwzięcia postawiono prezentację procesów i zjawisk zachodzących w polskiej sztuce współczesnej. Kolejnym edycjom Triennale towarzyszą katalogi zawierające reprodukcje prac nagrodzonych i wybranych do wystawy oraz teksty krytyczne. Dzięki Triennale prace artystów nagrodzonych i wyróżnionych trafiają do zbiorów Muzeum, wzbogacając kolekcję polskiego rysunku współczesnego. Dziś zbiory te liczą blisko 1000 prac.

Jubileuszowa X edycja konkursu Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 2020, choć zorganizowana w trudnym czasie, zaowocowała dużym zainteresowaniem ze strony artystów, znaczną liczbą i wysokim poziomem artystycznym nadesłanych prac. Podobnie jak we wcześniejszych przeglądach wybór laureatów był bardzo trudny. Jury obradujące w dniach 29–30 czerwca 2020 r., spośród 360 prac 137 artystów zakwalifikowało do wystawy pokonkursowej 87 rysunków 62 autorów oraz wyłoniło laureatów konkursu.

Od początku za cel przedsięwzięcia postawiono prezentację procesów i zjawisk zachodzących w polskiej sztuce współczesnej.

Grand Prix X Triennale otrzymał Dobiesław Gała z Krakowa za prace: Strefa naznaczona I i Strefa naznaczona III. I Nagrodę przyznano Piotrowi Żaczkowi z Warszawy, II Nagrodę – Oldze Ząbroń z Krakowa, a III Nagroda przypadła Andrzejowi Janowi Batorowi z Łodzi. Przyznano też pięć Wyróżnień: dla Andrzeja Desperaka z Kłobucka, Emilii Pituchy z Warszawy, Jana Ferenca z Jarosławia, Violetty Kulikowskiej-Parkasiewicz z Olsztyna i Roberta Olszowskiego z Cieszyna.

fotografia: czarna zwęglona powierzchnia drewna

Dobiesław Gala Strefa naznaczona I

Fragmenty tekstu Barbary Kubrak zatytułowanego Kariera rysunku w Lubaczowie.

Dlaczego rysunek?

Od początku założeniem Triennale było popularyzowanie rysunku jako autonomicznej, niezależnej dziedziny sztuki, a także prezentowanie dokonań twórczych w tej dyscyplinie. Chodziło również o przybliżenie sztuki współczesnej w środowisku, które jest oddalone od większych ośrodków twórczych.

Rysunek istniał zawsze, ale dziś nabrał większego znaczenia. Dlaczego? Z wielu przyczyn. Rysunek ma wiele zalet: nie wymaga wielkich przygotowań, jest lekki, tani, pozwala na pełną swobodę. Ma wiele wspólnego z intuicją, daje gwarancję autentyczności.

Sukces Triennale

Z inicjatywy historyka sztuki Stanisława Piotra Makary powołano do życia Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego.(…) Okazuje się, że Lubaczów trafił w potrzeby środowisk artystycznych całego kraju. Na I Triennale w 1993 r. napłynęło 425 prac 160 artystów. Na II Triennale 297 autorów nadesłało 820 prac, a zatem dwukrotnie więcej niż w I edycji. Sukces Triennale przerósł najśmielsze oczekiwania muzealników. Z edycji na edycję rosła liczba uczestników. W dziesięciu przeglądach Triennale wzięło udział ponad dwa tysiące artystów i nadesłano blisko sześć tysięcy prac.

Upowszechnianie rysunku

Czym byłby rysunek bez jego upowszechniania? Sztuką dla sztuki? Zapewne. Dlatego popularyzowanie rysunku, jego warsztatu, zawartych w nim wartości, idei jest ważnym zadaniem Muzeum.

Jubileuszowe X Triennale

Uroczyste rozstrzygnięcie konkursu i wernisaż wystawy odbyły się w „Galerii Oficyna” w Zespole Zamkowo-Parkowym, przy siedzibie głównej lubaczowskiego Muzeum Kresów, 11 października 2020 r. Galę Jubileuszu prowadził Piotr Zubowski, dyrektor Muzeum. Powiedział on na wstępie: „Wydawałoby się, że prowincjonalne miasteczko gdzieś na krańcach Roztocza, które łączy Podkarpacie i Lubelszczyznę, a tu mamy jedną z największych kolekcji polskiego rysunku współczesnego”.

Ekspozycja prezentuje się imponująco i odsłania ogromną różnorodność stylistyczną prezentowanych dzieł. Od tradycyjnego realizmu, traktowanego z fotograficzną wiernością, albo szkicowo i impresyjnie poprzez różne prace w klimacie nadrealizmu, czy posługujące się językiem geometrii.

Na tym tle wyróżniają się rysunki zdobywcy Grand Prix Dobiesława Gały. Jak zauważył prof. Antoni Nikiel, w pracach artysty zwraca uwagę przede wszystkim niekonwencjonalne podejście do warsztatu rysunkowego. „Dobiesław Gała zaczął od rysowania poziomych, pionowych linii, takich nacięć w drewnianej sklejce. Tam się wytworzyła jakaś struktura. Drugim etapem twórczym było użycie opalarki”.

Kurator Programowy Galerii Test: Apoloniusz Węgłowski test@mik.waw.pl tel. 22 622 66 83

fotografia: trzy prace wiszące na ścianie galerii

grafika: szara plansza z napisem dziesiąte triennale polskiego rysunku współczesnego

Zapraszamy także do zobaczenia w naszych galeriach…

Roman Siwulak W obecności obrazu
Galeria Foksal do 25 czerwca

fotografia: manekin człowieka oklejony wycinkami prasowymi i fotografiami, na tle ściany podobnie oklejonej, wtapia się w tło. napis Roman Siwulak W Obecności Obrazu Galeria Foksal

Robert Kuśmirowski, Instalacja artystyczna site-specific S / PACE / S
Galeria XX1 do 30 czerwca

Robert Kuśmirowski S PACE S Galeria XX1

Chaos/Kosmos – Marco Angelini, EPVS – Elena Panarella Vimercati Sanseverino, Andrea Pinchi, Sebastian Vimercati, Federica Zianni
Galeria Elektor do 30 czerwca

biała plansza z czarnym napisem Chaos/Kosmos

plansza z napisem: Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Mazowiecki Instytut Kultury jest beneficjentem Funduszu Wsparcia Kultury, pomocy finansowej polskiego rządu skierowanej do sektora kultury podczas pandemii COVID-19.

Wsparcie ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19. Mazowiecki Instytut Kultury jest beneficjentem Funduszu Wsparcia Kultury, pomocy finansowej polskiego rządu skierowanej do sektora kultury podczas pandemii COVID-19.

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl