Wobec palących tematów związanych z problematyką rozwoju cywilizacyjnego i zagrożeń klimatycznych, potęga natury i jej uzdrawiająca moc, są nader aktualne – mówi artystka o nowych pracach w których siła witalna roślin oraz różnorodność pejzażu wskazują potrzebę szukania rozwiązań dla natury i w naturze.

reprodukcja obrazu: barwne przedstawienie rośliny, agawy, na ciemnym tle

Agawa, Agnieszka Zawisza Fot. Natalia Osiatynska

Agnieszka Zawisza O naturze rzeczy
12 stycznia – 11 lutego 2022 r. | Galeria Test

Otwarcie wystawy: 12 stycznia (śr) 14:00-20:00
Wstęp wolny

O idei wystawy sama Twórczyni mówi: „Wobec palących tematów związanych z problematyką rozwoju cywilizacyjnego i zagrożeń klimatycznych, potęga natury i jej uzdrawiająca moc, są nader aktualne. Moje zainteresowania malarskie skupiają się na pejzażu. Natura nie jest w moich obrazach ujmowana mimetycznie, zostaje przetworzona w języku malarskim poprzez mój temperament i wrażliwość. Farba jest niekiedy rozlewana, odciskana i aplikowana w różny sposób, tak aby bogactwo użytych środków malarskich odnosiło się do bogactwa natury”.

Moje zainteresowania malarskie skupiają się na pejzażu.

Na wystawie zostanie zaprezentowanych kilkanaście nowych prac artystki, w których siła witalna roślin, różnorodność pejzażu wskazują potrzebę szukania rozwiązań dla natury i w naturze. Prezentowane prace są obrazami olejnymi i akrylowymi na płótnie.

Maria Piątek w tekście do wystawy Strefy i terytoria w 2016 roku napisała:

„Prace Agnieszki Zawiszy to rodzaj oswajania świata dokonany poprzez przetłumaczenie go na język obrazu. Artystka, szukając powiązań między tym, co jest w jej życiu zewnętrzną rzeczywistością, a tym, co wewnętrznym jej odbiorem, tworzy rodzaj mapy ułatwiającej komunikację jednego obszaru z drugim.

Na równych prawach funkcjonują przedstawienia fragmentów pejzażu i elementy języka czystej abstrakcji.

Punktem wyjścia pracy jest zwykle fragment zdjęcia dokumentującego miejsce czy wydarzenie bliskie autorce. To pierwsza faza pracy nad obrazem, pierwsza inspiracja – konieczna, aby proces tworzenia mógł się rozpocząć. Następne fazy powstawania obrazu to przekształcanie jednostkowego, prywatnego artefaktu w swego rodzaju grę planów wizualnych.

Artystka, budując obraz w kolejno nakładanych warstwach, pogłębia lub czasem zupełnie zmienia poprzednie jego działanie. Procesowi tworzenia towarzyszy pewna znacząca zmiana perspektywy odbierania dzieła. Przedstawiony fragment fotografii przestaje być jedynie rejestracją rzeczywistości, a staje się narzędziem malarskim, częścią języka sztuki, zaczyna funkcjonować jako znak abstrakcyjny. Dla podkreślenia tak przeprowadzanej zmiany artystka często wprowadza w obręb obrazu abstrakcyjne elementy geometryczne. Przy czym rzeczywistość i jej geometryczne zinterpretowanie przenikają się w pracach Agnieszki Zawiszy w sposób niezwykle naturalny, tworząc świat spójny, o silnie zarysowanej konstrukcji, świat, w którym obok siebie na równych prawach funkcjonują przedstawienia fragmentów pejzażu i elementy języka czystej abstrakcji”.

Agnieszka Zawisza

Malarka, absolwentka Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP. Dyplom z Malarstwa u prof. Rajmunda Ziemskiego oraz aneks z Litografii w Pracowni prof. Wacława Winieckiego obroniła w 2000 roku, zdobywając Wyróżnienie. W latach 2015–2018 odbyła studia doktoranckie na ASP w Łodzi, pod opieką prof. Aleksandry Gieragi. Tytuł doktora sztuk pięknych obroniła w 2019 roku. W 2017 roku zdobyła I Nagrodę na Międzynarodowym Biennale Malarstwa w Mołdawii. Stale aktywna twórczo – autorka wystaw indywidualnych oraz uczestniczka licznych wystaw zbiorowych w Polsce i za granicą. Współautorka multimedialnego projektu Matkopolko, odnoszącego się do kondycji matki-artystki we współczesnym społeczeństwie.

Galeria Test test@mik.waw.pl tel. 22 622 66 83

fotografia trzech reprodukcji, barwne prace, tematyka abstrakcyjna

Fot. Natalia Osiatynska

grafika: pejzaż, w oddali wzgórza, nad nimi czerwone niebo

Agnieszka Zawisza, Galeria Test

 

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl