Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Stach Szumski uchwycił w rzeźbach motyw przemiany kości i morfowania ich form. Wytworzył spekulatywne byty przedstawiające nieistniejące w rzeczywistości formacje kostne. Kość stała się nośnikiem informacji.

reprodukcja czarno biała praca abstrakcyjna
Stach Szumski

Stach Szumski Węglan wapnia

29 listopada 2024 r. – 18 stycznia 2025 r. | Galeria Foksal

  • wernisaż: 29 listopada 2024 r. (pt.) 18:00
  • oprowadzanie w języku PJM – Galerie bez Barier: 19 grudnia 2024 r. (czw.) 17:00; tłumacze: Emilka Szuchniewicz, Kinga Chmielewska

wstęp wolny

Wystawa Węglan wapnia to instalacja site specific o charakterze archeo-geologicznym, w której geologiczna przeszłość dialoguje z wyobrażeniami przyszłości. Jest ona rozwinięciem dotychczasowych zainteresowań artysty.

Uliczna czy też „pustostaniczna” genealogia twórczości Szumskiego daje o sobie znać nie tylko na poziomie stylistyki jego prac, lecz także w formie powiązania obrazów z daną przestrzenią. Ściany, podłoga i sufit galerii pokryją malowidła wykonane przy użyciu aerografu, łączące sugestie estetyki archeologicznej odkrywki i neolitycznej symboliki z wpływami estetyki kojarzonej z ulicznym graffiti. Uzupełnią je formy przestrzenne przekształcane za pomocą współczesnych rozwiązań technologicznych. Szumski nie kreuje tylko specyficznego środowiska – stara się rozwinąć swoje poszukiwania nowych form dla hybrydalnych rzeźb, które tworzy przy użyciu tworzyw sztucznych i ceramiki oraz materiałów organicznych, m.in. znalezionych kości zwierzęcych (np. Szkieletron – hybryda „ludzkiego” szkieletu z tronem – prezentowany np. na wystawie w Zachęcie w ramach wystawy Niepokój przychodzi o zmierzchu).

Tytułowy węglan wapnia (CaCO3) to nieorganiczny związek chemiczny, szeroko i od dawna rozpowszechniony w przyrodzie, będący podstawowym składnikiem wielu minerałów i niektórych skał, np. utworzonych miliardy lat temu stromalitów będących śladem aktywności sinic. Wapń i węgiel są pierwiastkami o dużym znaczeniu dla organizmów żywych, wapń stanowi podstawowy budulec kości i niektórych ścian komórkowych. Skały wapienne używane są jako kamień budowlany, a sproszkowane stanowią surowiec do produkcji wapna palonego. Bardzo drobno zmielony węglan wapnia bywa także wykorzystywany jako biały barwnik, w produkcji prostej farby wodnej do bielenia pni drzew i ścian domów.

Stach Szumski przygląda się „cyrkulacji” węglanu wapnia w przyrodzie, powtarzającemu się bez końca cyklowi. „Mielenie się” i cykliczność w obrębie kulturowym są istotnymi wątkami wystawy.

Wprowadzając termin osteomorfizm, czyli przemianę materii kostnej (osteo – kość) Szumski przygląda się kości w perspektywie przebiegu ewolucji, jak morfowała, zmieniała swoją konstrukcję, kształt, wymiary, jak mineralizowała się, kompresowała, by potem znów rozpuścić się i stać organiczno-mineralną formą jaskiniowego nacieku. Kość staje się tutaj nośnikiem informacji, z archeologicznej, archeo-biologicznej perspektywy. Na wystawie motyw przemiany kości i morfowania ich form zostanie uchwycony w rzeźbach. Artysta wytworzy spekulatywne byty przedstawiające nieistniejące w rzeczywistości formacje kostne, „mielące się” między sobą, kształtuje zupełnie nowy twór, nową jednostkę, strukturą nawiązującą do architektury kostnej, wytwarzanych z kości neolitycznych narzędzi, czyli przetwórstwie kostnym praktykowanym w celach użytkowo-survivalowych.

Stach Szumski – urodzony w 1992 roku artysta wizualny poruszający się w obszarze od nielegalnego street artu po konceptualne, intermedialne projekty instytucjonalne. Zajmuje się malarstwem, tworzy instalacje, rzeźby, grafiki, rysunki oraz interwencje w przestrzeni publicznej. Ukończył Wydział Sztuki Mediów ASP w Warszawie, jednak edukację malarską zawdzięcza przede wszystkim oddolnym praktykom związanym z eksploracją dolnośląskich pustostanów oraz możliwościom dawanym przez farby w sprayu. Na jego wizualnej tożsamości i kierunku poszukiwań odcisnęły się wpływy czeskiego środowiska grafficiarskiego oraz zamiłowanie do historii naturalnej, a w szczególności do prehistorycznych pism obrazkowych i malowideł naskalnych. Od 2013–2016 współtworzył warszawską galerię V9. W latach 2015–2020 wraz z Karoliną Mełnicką prowadził projekt Nomadic State – kolektyw artystyczny i fikcyjne, nomadyczne mikropaństwo. W swoich pracach cytuje i dekonstruuje motywy ikonograficzne używane w komunikacji międzyludzkiej od jej początków: od prehistorycznych malowideł ściennych, neolitycznych petroglifów lub średniowiecznych symboli po współczesne graffiti i zdekonstruowane logotypy. Jego prace prezentowane były w licznych galeriach w Polsce i za granicą, m.in.: CSW–Zamek Ujazdowski, MSN w Warszawie, Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Kyoto Art Center, czy Galeria Parcel w Tokyo. Zarówno jego wielkoformatowe malowidła ścienne, jak i interdyscyplinarne projekty, które często opiera na historycznym researchu, realizowane są w trakcie licznych podróży po świecie. Mieszka i pracuje w Michałowicach (Karkonosze).

grafika informacyjna na tle reprodukcji pracy abstrakcyjna w tonacji szarości
Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201