Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Regres zaufania społecznego skłania artystę do ponownego przemyślenia kategorii dostępności dzieła sztuki w jego instytucjonalnej, materialnej i estetycznej formie.

Zdjęcie przedstawia artystę grającego na trąbce. Mężczyzna znajduje się wewnątrz obłej, abstrakcyjnej formy rzeźbiarskiej

Marek Rogulski, „Tłumik”, ICS, 2022 (fot. prywatne archiwum)

Estetyka dostępności
Marek Rogulski, Mateusz Pęk, Edyta Kowalewska
8 listopada – 2 grudnia 2022 r. | Galeria XX1
Wernisaż: 8 listopada, 18:00
Wstęp wolny

Estetyka dostępności to wystawa trójki artystów związanych ze środowiskiem gdańskim. Nie bez wpływu na twórczość Marka Rogulskiego, Mateusza Pęka a pośrednio Edyty Kowalewskiej, pozostawała osobowość prof. Witosława Czerwonki, wybitnego pedagoga gdańskiej akademii.

Dostępność rozumiana jest tutaj jako proces, który przeprowadza dzieło sztuki przez kolejne fazy negocjacji. Mają one swój początek w układach towarzysko-artystycznych, następnie międzyinstytucjonalnych.

Pojęcie estetyki w ostatnich dekadach zdaje się w odwrocie – wcześniej zostało gruntownie zrewidowane przez XX-wieczne awangardy. Można zaryzykować stwierdzenie, że ostatnie lata globalnego kryzysu, przedefiniowały również relacyjny model estetyczny proponowany przez zachodnich teoretyków. Regres zaufania społecznego i ekonomicznego skłania artystę do ponownego przemyślenia podstawowych kategorii dostępności dzieła sztuki w jego instytucjonalnej, materialnej a co za tym idzie estetycznej formie.

Estetyka dostępności stawia pytanie o możliwości zaistnienia dzieła sztuki. Dostępność rozumiana jest tutaj jako proces, który przeprowadza dzieło sztuki przez kolejne fazy negocjacji. Mają one swój początek w układach towarzysko-artystycznych, następnie międzyinstytucjonalnych. Finalnie dzieło udostępnione w warunkach galeryjnych podlega publicznej ocenie, co bywa przepustką do jego dalszego obiegu artystycznego.
Kolejne poziomy adoptowania się, a co za tym idzie kształtowania się artefaktu, nie wykluczają jego autonomiczności, niezależnie od tego, czy jest on inspirowany formą abstrakcyjną, jak w przypadku malarstwa Edyty Kowalewskiej, czy dizajnerskim funkcjonalizmem obecnym w instalacjach Matusza Pęka. Tę tożsamość zachowują również performensy Marka Rogulskiego łączące m.in. sztukę archaiczną z cybernetyczną, chyba najdobitniej udowadniając, że estetyka jest modelem ewolucyjnym, ulegającym dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości.

Kurator Programowy Galerii XX1: Ryszard Ługowski xx1@mik.waw.pl tel. 22 620 78 72.

Zdjęcie przedstawia jasny, obły obraz przecięty na pół. Kompozycja malarska leży na parkiecie

Edyta Kowalewska, Bez tytułu z cyklu „Jak poradzić sobie z nadmiarem”, akryl na płótnie, 140×160 cm, 2022 (fot. prywatne archiwum)

Zdjęcie przedstawia jasną formę rzeźbiarską. Wygięta, jak z rury kompozycja przypomina siedzisko

Mateusz Pęk, „Panton” z cyklu „Recycled Empire”, kształtki PCV, silikon, fumage, 2021 (fot. prywatne archiwum).

afisz typograficzny na białym tle napis Estetyka dostępności

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201