Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Wystawa jest więcej, niż komentarzem do obecnych zagrożeń społecznych i geopolitycznych. To złowróżbne znaki czasu.

grafika: na czarnym tle rysunek granic państw europy oznaczonych czerwonymi kropkami

Flagi #9

grafika: na żółtym tle rysunek czarnej maski przeciw gazowej

Flagi #5

Bazyli Krasulak Flagi i Pocztówki
13 sierpnia – 12 września 2022 r. | Galeria Elektor
Wernisaż: 12 sierpnia (pt) 17:00
Wstęp wolny
Wystawa dostępna dla osób z niepełnosprawnością

Flagi

Kolorowe tkaniny łopoczą na wietrze – rozwieszane są na przełęczach w Himalajach, przy świątyniach i stupach buddyjskich, także z okazji ważnych wydarzeń, jak pielgrzymki. ­­Flagi wiesza się na zewnątrz w miejscach, gdzie może owiewać je wiatr i w ten sposób „odczytywać” wypisane na nich modlitwy, co ma „rozsiewać” dobre intencje za człowieka.

(…) niepokój przed czymś, co dopiero ma nadejść, a co już zostało przepowiedziane (…)

Na wystawie prezentowane są dwa cykle prac. Pierwszy – Dziesięć Flag na Nową Dekadę – inspiracje czerpie z modlitewnych flag. Prace wykonane w technice druku cyfrowego, powstały w grudniu 2020 roku i zostały zaprezentowane w styczniu 2021 r. na wystawie zbiorowej 18th Hitra Santhe w Galerii Muzeum Karnataka Chitrakala Parishath, College of Fine Arts w Bangalore, Indie. Wystawa ta z powodów pandemicznych prezentowana była w wersji online. Obecna prezentacja jest premierą na żywo.

Treści zawarte w pracach są jak najbardziej współczesne, konkretne i dotyczą obecnych problemów, zagrożeń społecznych i geopolitycznych. Jak komentuje sam autor „treści Flagi #3 i #5 wydają się być oczywiste, Flaga #9 złowróżbna, Flaga #10 chyba daje nadzieję…”. Ta raczej pesymistyczna wizja, mimo zanurzenia całego cyklu w żywe, entuzjastyczne kolory. Buduje uczucie chybotliwego oczekiwania, niepokój przed czymś, co dopiero ma nadejść, a co już zostało przepowiedziane poprzez symbole, którymi te prace są.

Pocztówki

Drugi prezentowany cykl to „Pocztówki“. Przewrotność tytułu trafia odbiorcę w wycelowany punkt. Nie są to typowe kartki pocztowe z sentymentalnym bukietem róż, ani pejzażem z nadmorskiej plaży. Są ich zaprzeczeniem.

„Pocztówki” już niczego nie personifikują, patrząc na nie, czujemy, że ktoś obok, właśnie doświadcza zła.

Grafiki zostały zrealizowane w technice: monotypi, drzeworytu, tapowania na czerpanych tekturach. Powstały w 2022 roku i poświęcone są narodom poddanym opresji, agresji i eksterminacji. Ujgurzy, Tybetańczycy, Ukraińcy, Kurdowie, Cholan, Lhasa, Szigace, Bucza, Mariupol, Irbil…

Tym razem autor decyduje się na surowy, zgrzebny, a zarazem szlachetny materiał, jakim jest gruby, czerpany, neutralne kolorystyczny papier, a na nim pozostawia czarne znaki. Wyryte znamiona są bardzo przemyślane i zdefiniowane, nie ma w nich miejsca na przypadek, czy niepewność. Ta bezkompromisowa forma odarta z niuansów, odcieni i innych rekwizytów jest adekwatna do agresji i zła, o których te prace mówią. Można je nazwać komunikatami, sygnałami pozostającym na długo w umyśle jako nieprzyjemny zgrzyt, łomot, trzask. „Pocztówki” już niczego nie personifikują, patrząc na nie, czujemy, że ktoś obok, właśnie doświadcza zła.

Wystawa jest więcej, niż komentarzem do obecnych wydarzeń. W moim odczuwaniu to złowróżbne znaki czasu, dana nam karma, której się poddajemy.

Eliza Proszczuk

Bazyli Krasulak

Ur. 1956 r. Absolwent Wydziału Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Projektant grafiki użytkowej i wnętrz. W latach 90. dyrektor artystyczny i kreatywny w agencjach reklamowych. Od 1991 r. pracownik dydaktyczny Wydziału Architektury Wnętrz. W latach 1994–2007 prowadzący Pracownie podstaw projektowania graficznego. Kwalifikacje IIº w 2002. Od 2007 r. prowadzący Pracownię komunikacji wizualnej. Nagrody i wyróżnienia: KrakFilm, Clio Awards, Dea Awards, Złote Orły, Vidical. Profesor Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.

grafika: wielokrotnie powtarzające się symbole religijne układające się w kwadrat
grafika: prostokątny labirynt

grafika: na ciemnoczerwonym tle czarne kreski przypominające krzyż z ukośnym ramieniem

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201