Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego

23 STYCZNIA, Warszawa | „Ośmiornica w ekstazie”. Bogusław Bachorczyk, GALERIA ELEKTOR

Artykuł archiwalny

GALERIA ELEKTOR

Warszawa, Galeria Elektor, ul. Elektoralna 12

Ogrody. Bogusław Bachorczyk

24 stycznia – 8 marca

Wernisaż: 23 stycznia 2020 r. (czw.) 18:00 

Blask na drzewach

Wystawa będzie podsumowaniem kilku projektów dotyczących roślin, przeprowadzonych w ostatnich latach:

– Blask na drzewach jakiś chory(…) zaczęły się meteory – Willa Kadenówka, Rabka 2016r.

Igrając ze złożonymi światami Jarosława Iwaszkiewicza wspólnie odkryjemy zarośnięte przez mchy i kolczaste berberysy ścieżki oraz zapomniane zakamarki do których prowadzą. Budynki opuszczonego i popadającego w ruinę szpitala gruźliczego w Turczynku gdzie przebywał Jerzy Błeszyński pojawią się we wnętrzu Willi Kadenówka w formie ceramicznych rzeźb. Ubrane we fraki narośla na starych jabłoniach w Stawisku, żywiąc się minionymi zdarzeniami i miejscami fraktalnie rozrosną się na głowach gości, a ich tańcom do „Pieśni o Nocy” Karola Szymanowskiego bacznie przyglądać się będzie umaszczona w udające marmur błękitne polichromie pantera. Gdy tylko zajdzie słońce, na poddaszu zostanie otwarte pilnie strzeżone drugie niebo ukazując „kruchą pianę na udach z kamienia”. To żywe, lecz całkowicie zmyślone widowisko okaże się być tylko powstałym na chwilę odbiciem, które pokażą udające podmorskie koralowce lustra. Wytworzone na ich powierzchni nietrwałe obrazy bezpowrotnie znikną, podczas gdy oprawione w masywne ramy pokryte szkliwem Harlequin lustra pozostaną.

 Upadłe kurorty. Puste domy, w których mają się dobrze szerszenie. Zapomniani kochankowie. Trudne miłości. Niespełnione oczekiwania. Ostatnie dni lata. Noc w górach. Podróż do Polski. Fontanna przejęta przez stado słoni. Wojna na przedramieniu biletera.

– Chlorofil utracony – Galeria ABC, Poznań 2017r.

W trakcie Sympozjum Twórców i Teoretyków Summer Jam 2016  Boguslaw Bachorczyk zrealizował pracę zatytułowaną „Formowanie”. Całość instalacji stanowiła jednoznaczne odniesienie do mieszczańskiego wnętrza. Na ścianie wytapetowanej w pionowe pasy artysta powiesił dwa obrazy. Na każdym z nich – oprócz charakterystycznego dla tego autora roślinnego motywu – znalazły się naścienne druciane kwietniki z lat 70. Zamiast roślin zostały w nich „zasadzone” dwa charakterystyczne przedmioty, których kształty wyraźnie konotują męskość i żeńskość.  Całość układu przypominała nieco galerię przodków: mężczyzna i kobieta, pradziad i prababka, ojciec i matka. Albo – może nawet bardziej – religijne obrazy, które wiesza się nad wezgłowiem małżeńskiego łoża: Chrystus z lewej, Matka Boska z prawej.  Dopełnienie stanowił leżący na podłodze dywanik, a na nim liczne foremki o zróżnicowanych kształtach w jakich najpierw formuje się, a potem wypieka drobne słodkie ciasteczka. Instalacja „Formowanie” Bogusława Bachorczyka to metaforyczna opowieść o domu, dzieciństwie, młodości, wychowaniu, kształtowaniu.

– Sztuka w naturze –roczna rezydencja artystyczna zakończona wystawą Arte excentrica, czyli wody spokojne, fastrygi, perfumerie i warzywniaki podsumowującą projekt, Centrum Aktywności Twórczej, Ustka 2017r.

Projekt prowadzony w Centrum Aktywności Twórczej w Ustce będzie bazował na dostrzeżonych przez francuskiego botanika, antropologa i lingwistę André-Georges Haudricourt (1911-1996) różnicach w relacji człowieka z ogrodem i rośliną. Spróbujemy spojrzeć na ogród jako świadectwo powiązań człowieka ze światem a zarazem obraz zależności wynikających z przyjętych doktryn moralnych i filozoficznych. Ogród stanie się tu momentem niwelującym granice między kulturą a naturą.

„Zachód ma szczególną relację z lasem, podobnie jak z wylesianiem: pola wydarte lasom są porośnięte roślinami nasiennymi, stanowiącymi przedmiot kultywacji linii rodowych, zwłaszcza typu drzewiastego; (…) Wschód przedstawia inną figurę, opartą raczej na stosunku ze stepem i ogrodem (w innych wypadkach z pustynią i oazą) niż na lesie i polu; kulturę bulw, działającą w oparciu o fragmentację jednostki; odłożenie na bok, wzięcie w nawias hodowli zamkniętej w ograniczonej przestrzeni albo rozpuszczonej po stepie nomadów.”

Gilles Deleuze, Felix Guattari, Tysiąc Plateau, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa 2015

Człowiek udomowił rośliny, a rośliny i ogród stworzyły mu dom. Są obecne w sztuce, nauce i religii. Naczynia, lampy, kwietniki, martwe natury i landszafty. Jedzenie, zioła magiczne, zioła lecznicze. Kiszonki, konfitury i tinktury. Perfumerie, oranżerie, warzywniaki. Rytuały, symbole, morfologia roślin a doktryny filozoficzne.

Kiełkowanie, wzrost, kwitnienie, owocowanie, śmierć, oraz ponowne kiełkowanie. Wyjątkowa relacja roślin ze słońcem, którego promienie rośliny potrafią zamienić w chemicznie związaną energię- związki organiczne z których zbudowana jest każda istota żywa. Oddychamy dzięki energii, którą tylko rośliny potrafią ujarzmić.

W ogrodzie rzeczywistość jest o wiele bardziej prawdziwa, starsza i głębsza niż w pozostałych wytworach działalności człowieka. Ogród i zamieszkujące go zwierzęta jest najtrwalszy dzięki swojej biologicznej dynamice. Skrywa tajemnice. Tylko ogród przeżyje.

– Nasz Ogródek – pozainstytucjonalny ogród sztuki, Czysta 15, Kraków 2018r.

Projekt ruszył w 2018r. na dzień dzisiejszy odbyły się trzy otwarcia (październik 2018, Krakers 2019 i Jesienne otwarcie w październiku 2019r.)
strona projektu w sieci
https://www.facebook.com/naszogrodek

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201