Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Rokokowe kompozycje przedstawiające smażony bekon oraz kwiaty i motyle – „dekadencja i frywolność” w technice akwareli.

reprodukcja pracy przedstawiającej kawałki bekonu, kwiaty, motyle i protezy

Monika Malewska, Wianek bekonowy z protezami

Monika Malewska Odnawianie znaczeń: fantazmaty i smakołyki
10 czerwca – 29 lipca 2022 r. | Galeria Elektor
Wernisaż: 10 czerwca, 20:30
Po wernisażu koncert zespołu Wczasy
Wstęp na koncert – obowiązkowe wejściówki do pobrania on-line lub w Kasie
Piktogram Język migowy Piktogram Pętla indukcyjna

Wernisaż i koncert odbywają się w ramach Festiwalu PERSONA 2022

Seria obrazów „Bacon Paintings” składa się z dużych akwareli przedstawiających układy różnych elementów w aranżacji naśladującej wieńce wykonane z bekonu…Większość tych wieńców jest symetryczna i zarazem nieco przypomina test plam atramentowych Rorschacha.

Interesuje mnie efekt jaki wynika z łączenia formalnej elegancji wzornictwa z rozpoznawalną banalnością bekonu, wraz z surrealistycznym i absurdalnym akompaniamentem innych elementów dekoracyjnych, takich jak kwiaty, motyle i owoce. Aranżacje w stylu rokoko są zabawne i kapryśne, ale także groteskowe. W moich niecodziennych, dynamicznych martwych naturach, staram się odnaleźć subtelne podobieństwa między dekadencją i frywolnością, widocznymi w niektórych stylach i rodzajowości minionych epok oraz we współczesnej konsumpcyjnej kulturze masowej.

Moje prace wykorzystują tradycyjne konwencje stylistyczne gatunku martwej natury w odniesieniu do współczesnej kultury konsumenckiej w Ameryce. Moje użycie mięsa, lalek, zabawek oraz symboli popularnych produktów, łączy pojęcia kiczu i sztuki wysokiej, nawiązując do tematu Vanitas w siedemnastowiecznych holenderskich obrazach martwej natury.

Wykorzystując fotografie, a ostatnio cyfrowo przetworzone grafiki jako punkt wyjścia dla moich obrazów i prac na papierze, manipuluję przedstawieniem przedmiotów, aby dokonać dekonstrukcji estetyki reklam komercyjnych i polityki globalnej determinowanych przez materialne pragnienia. Na pierwszy rzut oka moje kompozycje są uwodzicielsko kolorowe i jasne, o wyrazistych strukturach i formach. Jednak dokładniejsza analiza ujawnia elementy niepokoju i rozkładu. Za każdą z tych komicznych i absurdalnych kompozycji kryje się warstwa czarnego humoru, swoisty komentarz do złożonego związku między polityką ciała, komercjalizacją i modelami konsumpcji promowanymi przez kulturę masową.

Interesuje mnie efekt jaki wynika z łączenia formalnej elegancji wzornictwa z rozpoznawalną banalnością bekonu, wraz z surrealistycznym i absurdalnym akompaniamentem innych elementów dekoracyjnych, takich jak kwiaty, motyle i owoce.

Monika Malewska

Urodziła się w Warszawie. Otrzymała tytuł BFA na University of Manitoba w Kanadzie i tytuł MFA na University of Texas w San Antonio. Obecnie jest profesorem nadzwyczajnym w Juniata College w Pensylwanii. Monika dzieli czas zamieszkując między Warszawą a Pensylwanią.

Pracuje w kilku mediach artystycznych, w szczególności w malarstwie, rysunku i fotografii. Jej prace były pokazywane w różnych galeriach i muzeach, w tym w Phoenix Gallery, NYC, Blank Space Gallery, NYC, Denise Bibro Fine Art Gallery, NYC, Camel Art Space, Brooklyn, NY, Blue Star Complex w San Antonio, Teksas, Benton Museum w Storrs, Connecticut, New Britain Museum of American Art w Nowej Wielkiej Brytanii, Connecticut, Orange County Center for Contemporary Art, Santa Ana, Kalifornia, Piękna Gallery, Warszawa aby wymienić tylko kilka. Jej prace były prezentowane w Huff Post (sekcja Kultura i Sztuka), Direct Art Magazine, Hi-Fructose, Fresh Paint Magazine, Gastronomica: The Journal of Food and Culture i innych publikacjach.

reprodukcja dwunastu kolorowych krążków zawierających wewnątrz liczby

Monika Malewska, Klucz 5 z tablic testu percepcji kolorów Cerio Ishihary

plakat: na białym tle kolorowe kwiaty

Projekt: Aleksandra Nałęcz-Jawecka. Ilustracja: Monika Malewska

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl