Artykuł archiwalny
Pola Wójcik nawiązuje do idei polskich portretów trumiennych, interesuje ją ich ogólna trapezoidalna forma obrazu i idea początku i końca
Pola Wójcik, „Małżeństwo” z cyklu „Labirynty drogi donikąd”, 2018, akryl na płótnie, 200 x 120 cm
Pola Wójcik Labirynty drogi donikąd
12 listopada – 9 grudnia 2021 r. | Galeria XX1
Wernisaż: 10 listopada 2021 r. (Śr) 18:00 – 21:00
Wstęp wolny
„Idea labiryntu każe nam myśleć o początku i końcu wszystkiego. To temat najgłębszych rozważań filozoficznych, to presokratejskie podstawy Kultury Zachodu. Naiwnością byłoby myśleć o labiryncie jako o ścieżce z punktu „a” do punktu „b”. Prace teoretyczne Wilhelma Diltheya uzmysłowiły nam ważność struktur. W strukturach obowiązuje zależność wszystkiego ze wszystkim, a więc początek i koniec są immamentnie związane z wszystkimi elementami drogi. Interesuje mnie ontologiczny wymiar struktur ich powiązanie z ludzkim losem. Żyjemy wewnątrz kultury, nasze humanistyczne doświadczenie jest doświadczeniem całej kultury. Nasza innowacyjność jest nowym odczytywaniem już istniejących znaków w ścisłym związku z naturalną percepcją prawdy. To skłania mnie do formalnego nawiązania do idei portretów trumiennych powstałych w Polsce w XVII i XVIII w. Nie interesuje mnie ich sentymentalno- mimetyczne przedstawienie, ale ogólna trapezoidalna forma obrazu i idea początku i końca która nakłada się na tę formę i jest usankcjonowana konwencją”.
Pola Wójcik
Idea labiryntu każe nam myśleć o początku i końcu wszystkiego
Pola Wójcik
Urodzona 11.07.1982 roku w Warszawie. Studia w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na Wydziale Malarstwa. Dyplom z malarstwa pod kierunkiem prof. Mariana Czapli i aneks do dyplomu z projektowania plakatu, pod kierunkiem prof. Mieczysława Wasilewskiego w 2011 roku. W 2019 roku obroniła doktorat w Instytucie Sztuk Pięknych na Uniwersytecie im. J. Kochanowskiego w Kielcach. Swoje prace prezentowała na wystawach solowych, m.in.: „Wszyscy szukamy klucza w różnych momentach” w Galerii XX1 Kuchnia w Warszawie (2017), „Droga” w Kamienicy Artystycznej TA 3 w Warszawie (2016) i zbiorowych, w tym na wystawie pokonkursowej w Parlamencie Rumunii w Bukareszcie (2015).
Kurator: Agnieszka Rogóz rogoz@mik.waw.pl
Artykuł archiwalny
Artykuł utworzono: 08-11-2021