Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Twórczość Andrzeja Klimczak-Dobrzanieckiego jest bardzo emocjonalna. Wystawa w Galerii Test umożliwia prześledzenie ewolucji wybranych wątków, wynikających z określonych inspiracji czy dialogowania ze zjawiskami artystycznymi.

reprodukcja pracy dominuje kolor czerwony na obrazie widać stół oraz wiszącą nad nim lampę

Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki

Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki Po swojemu
17 lipca – 14 sierpnia 2024 r. | Galeria Test

wernisaż: 17 lipca (śr.) 19:00
wstęp wolny
Piktogram Język migowy

Wystawa Po swojemu jest prezentacją wybranych prac Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego powstałych na przestrzeni kilku dziesięcioleci – od końca lat 70. aż po drugą dekadę XXI wieku – z charakterystycznymi wątkami multiplikowanych elementów oraz kultowych stołów. Twórczość wrocławskiego artysty krąży wokół konkretnych tematów, które – raz podjęte – ulegały przepracowaniu i były rozwijane intelektualnie oraz wizualnie przez kolejne lata, najczęściej w cyklach prac, nigdy definitywnie niezamkniętych. Wystawa w Galerii Test umożliwia prześledzenie ewolucji wybranych wątków, wynikających z określonych inspiracji czy dialogowania ze zjawiskami artystycznymi.

Fascynacje tendencjami minimalistycznymi w sztuce lat 60. i 70. przyniosły Dobrzanieckiemu najpierw skłonność do redukowania elementów przedstawienia, a następnie do rytmizacji, co osiągnęło swój szczyt ponad 30 lat później. Powtarzalność, widoczna w obrębie całych serii prac, przywołuje także skojarzenia z pop-artem. Połączenie nurtu romantyczno-kolorystycznego oraz syntetyzowanie nadały obrazom głęboko metafizyczny charakter. Widz odnajdzie w nich także realizację idei malarstwa symbolicznego, wyrażanego w poszukiwaniu metafory wśród elementów otaczającego świata. Jednak podstawę procesu twórczego stanowił wrocławski koloryzm. Nie była to jednak bezpośrednia recepcja wspomnianego stylu, lecz dyskusja ze sposobem kolorystycznego rozgrywania przedstawień malarskich.

Twórczość Andrzeja Klimczak-Dobrzanieckiego jest bardzo emocjonalna. Artysta stworzył system znaków, porządkujący i określający jego osobistą hierarchię spraw. Sfera prywatna zajmowała w niej najważniejsze miejsce. W efekcie jego malarstwo jest bezkompromisowe, przedstawia rzeczywistość „po swojemu”. Narracja wystawy skłania do spojrzenia na prace Andrzeja Klimczaka-Dobrzanieckiego jako na fragment większej koncepcji, która miała szanse wyłonić się dopiero po latach. Zachęca do zestawienia realizacji z różnych lat i do sprawdzenia, co z tego powstanie. Zignorowano tu klasyczny wymiar wystawy retrospektywnej, przedstawiającej kolejne etapy czy cykle prac, z Po swojemu wyłania się zaś twórczość widziana z perspektywy wątków i problemów rozwijanych, czasem porzucanych, następnie znów na nowo podejmowanych.

Artysta stworzył system znaków, porządkujący i określający jego osobistą hierarchię spraw. Sfera prywatna zajmowała w niej najważniejsze miejsce. W efekcie jego malarstwo jest bezkompromisowe, przedstawia rzeczywistość „po swojemu”.

kuratorka wystawy: Alicja Klimczak-Dobrzaniecka

patronat medialny: Pismo Artystyczne Format

grafika informacyjna na czerwonym tle abstrakcyjne formy wielokształtne

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201