Wystawa Kill Your Idols wizualizuje dwie narracje związane z muzyką hard-rockową i metalową: pierwszą – kiedy wykorzystano utwory zespołów Guns N’ Roses i AC/DC do „strategii muzycznych tortur” wobec dyktatora Panamy oraz drugą, w innym miejscu świata i w innych warunkach ustrojowych, gdy młode pokolenie Polaków słuchało tych samych wykonawców dobrowolnie i zaangażowaniem.
Radek Szlaga Kill Your Idols
19 maja – 1 lipca 2023 r. | Galeria Foksal
Otwarcie: 19 maja 2023 r. (pt) 18:00-21:00
Wstęp wolny
W 1988 roku Stany Zjednoczone przystąpiły do inwazji na Panamę pod kryptonimem operacja „Just Cause” (W Słusznej Sprawie). Polegała ona na schwytaniu dyktatora, generała Manuela Noriegi w celu umocnienia własnych wpływów w strategicznym położeniu Kanału Panamskiego. Noriega ukrywał się w ambasadzie Watykanu, licząc na azyl dyplomatyczny, ale został pojmany po tym jak wojska USA postanowiły zastosować strategię muzycznych tortur. Pod murami ambasady dzień i noc odtwarzana była z głośników muzyka hard-rockowa i metalowa (m. in. Guns n’ Roses, Black Sabbath, Judas Priest), która doprowadziła panamskiego dyktatora, wielbiciela opery, do poddania się amerykańskiej armii.
W Polsce słuchanie Guns N’ Roses, czy AC/DC było niezwykle ważnym doświadczeniem młodego pokolenia czasu transformacji.
Równocześnie, w Polsce końca lat 80. słuchanie Guns N’ Roses, czy AC/DC było niezwykle ważnym doświadczeniem młodego pokolenia czasu transformacji. Przełomowym momentem był kultowy koncert zespołu Metallica w Katowicach w 1987 roku, który zapowiadał prawdziwą inwazję ciężkich dźwięków ze Stanów Zjednoczonych. Choć dzieje polskiej muzyki hard-rockowej i metalowej datuje się na początek lat 80. i działalność undergroundowego zespołu Kat, to jednak w schyłkowym okresie PRL-u zachodni mainstream wyraźnie przeważał. Bezkrytyczna fascynacja amerykańską popkulturą łączyła się też w tym przypadku nierozerwalnie z gwałtownymi reformami kapitalistycznymi zaraz po upadku bloku wschodniego.
Wystawa „Kill Your Idols” Radka Szlagi wizualizuje równolegle dwie powyższe narracje. Wpisuje je w konsekwentnie rozwijaną od lat koncepcję „transatlantyku”, tzn. przestrzeni geopolityczno-kulturowej wymiany. W obszar tej transatlantyckiej mapy wplecione zostały uniwersalne i jednostkowe doświadczenia z czasów hard-rockowego i metalowego „boomu” początku lat 90. Owe doświadczenia rozpięte między Stanami Zjednoczonymi, Ameryką Łacińską i Panamą, a Europą Wschodnią i Polską, budują szczególną opowieść o procesach militarno-kulturowej inwazji muzyki ciężkiej na geopolityczne procesy, a co za tym idzie – na ustalony porządek normatywnej mapy świata.
- patronat medialny: Eska Rock
- kuratorzy: Katarzyna Krysiak, Przemysław Strożek
- koordynator: Katarzyna Krysiak k.krysiak@mik.waw.pl tel./sms 601 669 783
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej