Do 14 marca, Warszawa | Ewa Bloom-Kwiatkowska, Bestiariusz/Dark Fantasy, Galeria XX1
Instalacja w konwencji dark fantasy, nawiązuje do ludzkiego współistnienia ze zwierzętami. Dla nich – w globalnej skali – współistnienie to jest zdecydowanie zbyt często upiorne.
Ewa Bloom-Kwiatkowska Bestiariusz / Dark Fantasy
22 stycznia – 14 marca 2021 r. | Galeria XX1
wystawa już dostępna w galerii
Instalacja Bestiariusz/Dark Fantasy, to mroczna i metaforyczna fantazja, łącząca elementy inscenizacji teatralnej, epizody filmowej narracji z formułą wystawy sklepowej – eleganckiego, choć nietypowego butiku. Wystawa dostępna jest przez wielkie witryny galerii bez potrzeby wchodzenia do jej wnętrza. Ograniczenie jest rezultatem zarówno obecnych wymogów sanitarnych, jak i samej koncepcji wystawy. Wszystkie wymienione elementy nie są po prostu kompilacją zgromadzonych składników, lecz wynikają z natury wykorzystanych obiektów, którymi przede wszystkim są manekiny ubrane w markową odzież i z realistycznymi maskami zwierząt na głowach.
Postacie w modnych ubraniach zdają się celebrować swoją postawę uczestniczenia w świecie sztuki, zajęci sobą kreują swój świat, natomiast my (z naszymi wyobrażeniami i problemami) oglądamy wszystko z zewnątrz. „Oni” są jakby u siebie, pomiędzy sztuką, która jest „o nich”. Najbardziej chyba niepokojący w pierwszej chwili jest bezruch oglądanych postaci, zastygłych jakby w trakcie zdarzenia, które tworzą. Zwierzęco-ludzkie istoty zdają się uczestniczyć w wernisażu wystawy, która nie jest jeszcze w pełni ukończona. Dziełami na „ich” wystawie są głównie obrazy dotyczące zwierząt i zawierające wypowiedzi o zwierzętach. Jednakże dla nas, oglądających całość przez witryny, te hybrydyczne postacie reprezentowane przez manekiny są oczywiście także składnikami wystawy – wyjaśnia kurator wystawy Grzegorz Borkowski.
Mroczny klimat sączy się także z prezentowanego w witrynie wystawy wideo performansu Ewy Bloom-Kwiatkowskiej. Artystka wnika w tym działaniu w element kultowego horroru The Ring, którego istotnym rekwizytem jest kaseta VHS zawierająca sekwencję przerażających obrazów przedstawiających cierpienia zwierząt powodowane przez ludzi. Nawiązanie do konwencji i klimatu dark fantasy wynika z przekonania artystki, że Fantastyka grozy i filmowy świat realizmu magicznego są alternatywnym odpowiednikiem dla absurdów rzeczywistości.
Ten wątek podejmują eksponowane na wystawie „ilustracje” przygotowane przez artystkę. Wykonane w specyficznej mieszanej technice bliskiej collage’u, nawiązują do idei bestiariusza, jako kompendium przedstawień bestii, fantastycznych stworów, które od czasów starożytnych okazują się wciąż nieodzownym składnikiem ludzkiej wyobraźni. W bestiariuszu Ewy Bloom-Kwiatkowskiej zwierzęco-ludzkie istoty apelują o empatię wobec nich, ale także o współodczuwanie z wszelkimi istotami słabszymi, jakkolwiek dziwnie by nie wyglądały.
Ewa Bloom-Kwiatkowska
Artystka wizualna – przedstawicielka nurtu krytycznego i performatywnego w sztuce. Malarka, scenografka, reżyserka, autorka eksperymentalnych filmów wideo. Realizuje rozbudowane scenariusze wizualne o potencjale transmedialnym w przestrzeni wirtualnej i rzeczywistej. W praktyce artystycznej wykorzystuje strategie subwersywne. Konfrontuje ideę sztuki z presją idei społeczno-politycznych i autobiografią. Od roku 2010 do chwili obecnej wykładowczyni Akademii Sztuk Pięknych im Wł. Strzemińskiego w Łodzi – autorski program ćwiczeń i wykładów z projektowania scenografii i kostiumów. W latach 2012 – 2015 realizowała autorski program wykładów i ćwiczeń warsztatowych ze scenografii wirtualnej w Szkole Filmowej w Łodzi. Współzałożycielka i członkini grupy artystek Frakcja (2016 – 2020). Laureatka nagrody I stopnia Ministerstwa Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie scenografii teatralnej. Trzykrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 2017 uhonorowana nagrodą artystyczną Prezydenta Miasta Łodzi za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej i upowszechnianiu kultury. Praca habilitacyjna – rozprawa teoretyczna odnosząca się do własnej praktyki artystycznej pt.: „Obraz wobec przemocy. Kod ekranu” – otrzymała nagrodę główną w ogólnopolskim konkursie Marszałka woj. łódzkiego 2017 na najlepsze prace naukowe. Wykład habilitacyjny „Obraz wobec przemocy. Kod ekranu” prezentowała w Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi, oraz na seminarium „Współczesne Sztuki Wizualne wobec Shoah” na Uniwersytecie Sorbona w Paryżu, w grudniu 2016. Prace artystki znajdują się w zbiorach: Sammlung Hoffmann Kollektion w Berlinie, Die Bildwechsel-Archive Videomuseum w Hamburgu – Archiwum Sztuki Kobiet.
Materiały do pobrania: Biuro Prasowe
Galeria XX1 działa pod auspicjami Mazowieckiego Instytutu Kultury. Mieści się w Warszawie przy al. Jana Pawła II 36, www.galeriaxx1.pl, facebook.com/Galeria-XX1
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej