Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Dyskusja o projekcie ustawy o artystach zawodowych – co zmieni w życiu i pracy artystów, na ile spełni oczekiwania środowisk twórczych?

grafika wielokrotnie powtórzone portrety trzech kobiet, kolorystyka czarno biała

Panel ekspercki 2 Status artysty a środowisko tańca
Krytyka i teoria tańca

24 listopada 2022 r. (czw) 18:00

KRYTYKA I TEORIA TAŃCA związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Dlatego też w ramach jednego z bloków programowych skupiamy się na rozmowach z zaproszonymi gośćmi. Tematy, które poruszamy związane są nie tylko ze sztuką tańca, ale także z kontekstami społecznymi czy politycznymi.

Do takich tematów należy przygotowywanie projektu Ustawy o artystach zawodowych. Dlatego też w ramach bloku PANELE EKSPERCKIE zapraszamy na rozmowę, zatytułowaną Status artysty a środowisko tańca.

Swoje opinie przedstawią ekonomista, producent wydarzeń artystycznych i teatrolog.

Projekt ustawy o artystach zawodowych definiuje grupę zawodową artystów i usprawnia warunki pracy artystycznej, zapewniając m.in. systemowy dostęp do ZUS i NFZ. Po wejściu w życie ustawy każdej osobie profesjonalnie wykonującej działalność artystyczną będą przysługiwać szczególne uprawnienia. Korzystanie z nich nie będzie obowiązkowe, jednak ci, którzy się na to zdecydują, powinni udokumentować swój dorobek artystyczny lub przedłożyć dyplom studiów artystycznych ukończonych w ciągu ostatnich pięciu lat.

W czerwcu Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego poinformowało o kolejnym etapie prac legislacyjnych nad ustawą. Co zmieni ona w codzienności artystów (także tych zajmujących się tańcem) w Polsce? Jakie będą konsekwencje jej wprowadzenia? Podczas panelu skupimy się na aspektach społecznych i ekonomicznych oraz na oczekiwaniach środowisk twórczych, dotyczących wejścia w życie procedowanej ustawy.

Zespół ekspercki: Marta Seredyńska, dr Anna Janowska, Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Anna Janowska

Doktor ekonomii, ekonomistką kultury i pracuje jako adiunkt w Katedrze Polityki Publicznej w Kolegium Ekonomiczno-Społecznym Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jej zainteresowania naukowe dotyczą wpływu technologii cyfrowych na sektory kultury i kreatywne, ze szczególnym uwzględnieniem tzw. wolnej (otwartej) kultury, problemu piratowania kultury, a także polityki kulturalnej, głównie w odniesieniu do sytuacji artystów i twórców. Prowadziła w tym zakresie badania w Paryżu, w Katedrze Mediów i Marek w Ecole des Mines, oraz w Adam Smith Business School na Uniwersytecie w Glasgow. Prywatnie jest miłośniczką architektury, dizajnu oraz piosenki francuskiej.

Sonia Nieśpiałowska-Owczarek

Dyrektorka programowa Materii, producentka i kuratorka tańca, autorka i redaktorka publikacji o tańcu. Pełni funkcję prezes Zarządu Forum Środowisk Sztuki Tańca. Należy do Komisji Dialogu Społecznego ds. Kultury w Łodzi. W latach 2009–2019 związana w Muzeum Sztuki w Łodzi jako producentka wystaw i wydawnictw. Była kuratorką wielu programów filmów tańca na festiwalach tanecznych i filmowych oraz programu Nowe Horyzonty Tańca podczas 7. (z Jackiem Gęburą) i 8. edycji Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Era Nowe Horyzonty we Wrocławiu. Współautorka Międzynarodowego Festiwalu Kino Tańca w Łodzi (2002–2006). Producentka Międzynarodowego Festiwalu Improwizacji Tańca Sic! (2007–2012) w Warszawie, którego dyrektorką artystyczną była Ilona Trybuła, a dwie edycje odbyły się wspólnie z festiwalem Ad Libitum. Z Pracownią Fizyczną wyprodukowała spektakl „Soul Project/PL” Davida Zambrano (2013). Od wielu lat współtworzy z Dawidem i Joanną Lorenc program towarzyszący Ogólnopolskim Warsztatom Tańca Współczesnego w Połczynie-Zdroju i Połczyński Festiwal Tańca. Wraz z Katarzyną Słobodą była kuratorką wystawy performatywnej „Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca (2013)” w ms² Muzeum Sztuki w Łodzi. Z Joanną Chitruszko programowała „Ruch w samym centrum uwagi” i „Słowa przychodzą później” – odsłony Sceny Tańca Studio 2018 i 2019 w Warszawie. Jurorka Polskiej Platformy Tańca 2019. Stypendystka MKiDN w 2020 roku. Redaktorka publikacji: „Przyjdźcie, pokażemy Wam co robimy. O improwizacji tańca” (red. z dr Katarzyną Słobodą, 2013), „Taniec współczesny w Polsce w drugiej połowie XX wieku” (red. z Anną Banach i dr Juliuszem Grzybowskim, 2017), „Zorka Wollny Ofelie. Ikonografia szaleństwa” (red. z dr hab. Z. Wollny i Anką Herbut, 2018), „Kontakt improwizacja w Polsce” (red. z Pauliną Święcańska, 2019).

Marta Seredyńska

Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatralia”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Koordynowała różnorodne projekty (m.in. „CURIE CITY eksperymentalny inkubator sztuki w Warszawie” Fundacji Warsaw Bauhaus, „Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania” oraz poszczególne edycje Festiwalu Zawirowania). Prezeska Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kuratorka konferencji naukowej „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktor publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2021 roku działa w Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2022 roku.

  • Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • Kuratorka: Marta Seredyńska
  • Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
  • Koordynator z MIK: Anna Mizińska a.mizinska@mik.waw.pl  tel. 22 586 42 14.
Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201