Usługa języka migowego

24 września, Warszawa | Wieczór taneczny: “Kula”, “Electronic Mermaid”, Rozmowy też o tańcu – Centralna Scena Tańca

Artykuł archiwalny

Kula to więź, to relacja, to sposób patrzenia i współdziałania z drugą, to sieć (…). Electronic Mermaid, to solo inspirowane sztuką “Kobieta z morza” H. Ibsena, której główna bohaterka wierzy, że jej matka nie jest zwykłą kobietą, ale pewną istotą, która niemal przez cały rok przybiera postać foki.

tancerka w ciemnym kostiumie oświetlona pojedynczym reflektorem

Marta Kosieradzka, Electronic Mermaid. Fot. Bartek Zalewski

24 września 2020 r. (czw.), 19:00
Wieczór taneczny: KulaElectronic Mermaid, Rozmowy też o tańcu – Centralna Scena Tańca

Bilety: 20 zł, 10 zł wejściówka >>

Prosimy o zapoznanie się z regulaminem sprzedaży oraz regulaminem udziału w wydarzeniach organizowanych przez Mazowiecki Instytut Kultury, a także pobrania i wypełnienie oświadczenia o stanie zdrowia, które należy przekazać bileterowi w dniu wydarzenia >>

Program

KULA

choreografia: Weronika Pelczyńska we współpracy z Magdą Fejdasz i Moniką Szpunar
wykonanie: Magda Fejdasz, Monika Szpunar, Weronika Pelczyńska
światła: Jędrzej Jęcikowski
trailer: Marcin Mościcki
zdjęcia: Helena Ganjalyan
produkcja: Centrum w Ruchu
partnerzy: Fundacja Burdąg, Fundacja Rozwoju Teatru

KULA

to więź,

to relacja,

to sposób patrzenia i współdziałania z drugą,

to sieć,

to oferowane wsparcia,

to wspólne doświadczenie,

to towarzyszenie i dzielenie się,

to uznanie własnej odmienności,

to świadomość́, że nie jest się jedynym,

to uzmysłowienie sobie, że jest ktoś kto jest do nas podobny i ktoś od kogo możemy się różnić,

to przyglądanie się sobie i tej drugiej,

branie przykładu z niej,

to bycie przykładem,

to uprzytomnienie sobie, że jest się po kimś lub przed kimś,

to poczucie, że ma się wartość́ i godność́ oraz poczucie humoru.

Wykonawcy:

Weronika Pelczyńska | Absolwentka Akademii Tańca Współczesnego SEAD w Salzburgu, Politechniki Warszawskiej oraz Uniwersytetu Warszawskiego. Stypendystka: DanceWEB 2013 (ImPulsTanz, Wiedeń), Carte Blanche 2013 (Modul-Dance, Słowenia) i Alternatywnej Akademii Tańca 2017 i 2019 (Art Sations Foudnation w Poznaniu). Jako tancerka współpracowała m.in. z M. Kejžarem, D. Freemanem, M. Stokłosą, S. Thiersch, J.Fruckiem, L. Kapetaneą, J. Wielandem, R. Giovanolą, A. Nowicką i B. J.Riepe. Od 2010 roku przygotowuje choreografię dla teatrów oraz filmów, pracując m.in. z A. Glińską, R. Jaroszem, A. Seniuk oraz G. Laszukiem, P. Passinim, B. Sass-Zdort, Z.Solakiewicz, A. Holland czy M. Marczakiem. Od 2011 roku prowadzi indywidualne oraz kolektywne projekty artystyczne. Współtworzy Centrum w Ruchu oraz kolektyw iCoDaCo 2018-2020. Prowadzi zajęcia w Akademii Teatralnej w Warszawie na kierunku Wiedza o Teatrze.

Magda Fejdasz | Aktorka, performerka, choreografka. Ukończyła Państwową Wyższą Szkołę Teatralną im. L. Solskiego w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu (2013). W latach 2013-2019 współpracowała m.in. z Teatrem Wielkim Operą Narodową, Centrum w Ruchu, Teatrem Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa/ Muzeum POLIN, Komuną/Warszawa, Warszawską Operą Kameralną, a także takimi artystkami i artystami jak Weronika Pelczyńska, Izabela Chlewińska, Marta Ziółek, Renata Piotrowska, Agata Baumgart, Patrycja Kowańska, Bartosz Konopka, Agnieszka Glińska czy Caroline Finn. Poza teatrem i filmem współpracuje również z artystkami i artystami innych dziedzin współtworząc projekty video, instalacje performatywne i teledyski.

Monika Szpunar | Tancerka, performerka i choreografka działająca przede wszystkim w Anglii i Polsce. Absolwentka ACTS / École de Danse Contemporaine w Paryżu i London Contemporary Dance School, które ukończyła dyplomem z wyróżnieniem. W 2016 roku spędziła 6 miesięcy w Brazylii, podczas których współpracowała z lokalnymi artystami F. Martinsem, J. Garcią i R. Sahyoun oraz prowadziła warsztaty improwizacji na Unicamp w Campinas. Obecnie związana z The Yonis – żeński band ruchu z Londynu, wraz z którym tworzy i występuje w m.in. V&A Museum, The Yard i Stratford Circus Arts Center oraz na festiwalach: Edinburgh Fringe, BrainChild czy SPACER w Krakowie. Jako performerka współpracuje z E. Lewis (Orchard) czy A. Glińską i W. Pelczyńską (Halka (wileńska)) oraz doskonali swój warsztat poprzez uczestnictwo w warsztatach z nauczycielami m.in. D. Zambrano, H. Langolf, M. Tomasik czy T. Hauert i wiele innych.

ELECTRONIC MERMAID, solo taneczne

choreografia i wykonanie: Marta Kosieradzka
muzyka: Toru Takemitsu
czas trwania: 10 min

Solo inspirowane sztuką “Kobieta z morza” H. Ibsena, której główna bohaterka wierzy, że jej matka nie jest zwykłą kobietą, ale pewną istotą, która niemal przez cały rok przybiera postać foki. Tylko w święto Trzech Króli zrzuca swoją skórę i jako człowiek wraz z innymi podobnymi stworzeniami bawi się nad brzegiem morza. Bohaterka uważa, że gdy jednego z tych dni matka bawiła się na lądzie, pewien mężczyzna ukradł jej skórę, nie dla materialnej korzyści, ale dlatego, że chciał zwabić tajemniczą istotę, bo ją bardzo gorąco pokochał.
Ukrył przed nią skradzioną rzecz i wkrótce poślubił przybyłą kobietę.
Inspiracją do ruchu była postać pół-kobiety, pół-foki, żyjącej na lądzie, ale tęskniącej nieustannie za morzem, kobiety, która na zawsze musi łączyć w sobie dwa światy, które nigdy nie będą mogły się połączyć.
Równie istotnym źródłem inspiracji był utwór “Water music” Toru Takemitsu, jednego z najważniejszych japońskich kompozytorów, który dążył do połączenia dźwięków naturalnych oraz do zestawiania i godzenia przeciwieństw takich jak wschód i zachód, cisza i dźwięk, tradycja i innowacja.
Premiera spektaklu odbyła się na Solo Dance Contest 2019 w Klubie Żak w Gdańsku. Spektakl został nagrodzony drugą nagrodą na konkursie choreograficznym Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie. W sierpniu zostanie również pokazany w Kownie w ramach festiwalu Contempo.

Wykonawca:

Marta Kosieradzka I Absolwentka wydziału grafiki warsztatowej Europejskiej Akademi Sztuk w Warszawie i wydziału tańca Artesis Królewskiego Konserwatorium w Antwerpii (Belgia). W latach 2007-2008 studiowała również w Institute for Dance Arts w Linz (Austria), a wcześniej ukończyła kurs instruktorski tańca współczesnego w Mazowieckim Centrum Kultury i Sztuki. W latach 2010-2011 brała udział w projekcie Jana Martensa / United C ”I can ride a horse without juggling so marry me’’. Uczestniczyła w wielu projektach na pograniczu sztuk. Współpracowala miedzyinnymi z projektantka mody Juliette Bogers, artystami sztuk wizualnych: Eleną Bajo, poetką Sabine Martens w projekcie ”Dance of the dead poet”.

W latach 2013-2014 brała udział w projekcie ”20 Jeunes choreographes pour Bruxelles 2013”, laboratorium kreatywnym dla młodych choreografów pod kierownictwem Marie Martinez. W ramach tego projektu zrealizowała spektakl ”Handful of dust” (we współpracy z portugalskim muzykiem Rui Salgado), ”BirtBirthBabyBlue” z Inge van den Kroonenberg, oraz filmy tańca ”Windmils in the ocean” i ” Handful of dust”. Produkcje były pokazywane w ramach Muzeum Night Fever 2013 an 2014, Nuit Blanche, Erfgoed Dag oraz w Centre Cultureel Jacques Franck w Brukseli. W latach 2012-2014 tancerka Vlaams Muziek Theater (Flamandzki Teatr Muzyczny). 

We wrześniu 2014 występowała rownież na otwarciu i zamknięciu Olimpiady Specjalnej (Special Olimpics European Summer Games w Antwerpii). Autorka projektu video dance ”The three oddest words” opartego na wierszu Wisławy Szymborskiej. Współautorka filmu ”Concert for a saxophone and a spine” we współpracy z zespołem jazzowym Olbrzym i Kurdupel, filmów ”Nostalgic onion”, ”Halfway”, ”The Whirl” oraz ”The doubts and reflections of Eve” , “City tissue”, realizowanych razem z hiszpańska reżyserką Evą Campos Suarez. Filmy były prezentowane na wielu międzynarodowych festiwalach filmowych m.in. ”Frame” w Londynie, ”ScreenDanceFestival” w Sztokholmie, MIVSC w Sao Carlos, Short Waves w Poznaniu i wielu innych.

W 2017 jej film “City tissue” otrzymał Grand Prix w konkursie “1 strona, 1 spojrzenie, 180 sekund”, organizowanym przez Polski Teatr Tańca w Poznaniu. Tancerka w spektaklu ”Ksenofonia” w reżyserii Jana Komasy i choreografii Mikołaja Mikołajczyka na festiwalu Malta 2016.

W 2016 roku jej choreografia ”The doubts and reflections of Eve” została nagrodzona pierwszą nagrodą na konkursie choreograficznym Warszawskej Platformy Tańca, później ten sam spektakl znalazł się w finale 22nd Festival of Choreographic Miniatures w Belgradzie, został również pokazany na festiwalu Solo Contemporary Dance Ankara w Turcji.

Stypendystka Alternatywnej Akademii Tańca Art Stations Foundation by Grażyna Kulczyk          ( 2016).

W 2017 roku wzięła udział w rezydencji i spektaklu ”Świadomość nieświadomości” na Gdańskim Festiwalu Tańca wg pomysłu A. Ciastka i w reżyseri A. Piotrowskiej. W latach 2016-2018 pracowała jako pedagog tańca współczesnego w Państwowej Ogólnokształcącej Szkole Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Autorka dwóch spektakli realizowanych w ramach Akademi Teatru Tańca Zawirowania – “Where is Pablo?”(2018) i “The greatest show on earth” (2019).

W latach 2018-2019 współpracowała z warszawskim stowarzyszeniem Format Zero uczestnicząc w projektach ”Warszawskie muzeum tańca”, ”Druga Strona” oraz ”Ostatnie pas”.

W 2019 stworzyła solo ”Electronic mermaid”, którego premiera odbyła się podczas Solo Dance Contest w Gdańsku, zostało ono również nagrodzone drugą nagrodą podczas konkursu choreograficznego na festiwalu ”Scena Otwarta” w Tarnowie.

Obecnie współpracuje z Teatrem Tańca Zawirowania, prowadzi zajęcia z tańca współczesnego w Warszawie oraz tworzy własne prace choreograficzne, uczestniczy także w programie rezydencyjnym dla artystów w Centrum Choreograficznym Kelim w Tel Avivie tworząc duet ”If I wear”.

Po spektaklach odbędą się Rozmowy też o tańcu.
Goście: Ilona Trybuła i …
Prowadzenie: Paulina Święcańska

Kurator Centralnej Sceny Tańca w Warszawie: Paulina Święcańska

Organizatorzy: Fundacja Artystyczna PERFORM. Mazowiecki Instytut Kultury

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl