Usługa języka migowego

25 września, Nowy Dwór Mazowiecki | Barokowe odcienie lutni – Mazowsze w Koronie

Artykuł archiwalny

To jest pierwszy projekt w historii lutni i gitary, który oprócz muzyki na instrumenty szarpane zawiera niezwykłe połączenia tych instrumentów z organami. Na koncercie zabrzmi muzyka na duet lutni, duet gitary barokowej i teorby, na trio lutni barokowych i organów oraz trio gitary barokowej, teorby i organów.

kobieta i mężczyzna stoją obok siebie i trzymają lutnie

Barokowe odcienie lutni
Mazowsze w Koronie – Muzyczne Wieczory w zabytkach architektury mazowieckiej

25 września 2020 r. (piąt.)  19:00 | Nowy Dwór Mazowiecki
(koncert plenerowy w zespole zabytkowych budynków koszar wojskowych, na dziedzińcu przy starej elektrowni Batalionu Elektrotechnicznego)

Wstęp wolny | W związku z występowaniem stanu epidemii uczestnicy wydarzeń artystycznych i rozrywkowych są zobowiązani do przestrzegania rozporządzeń Rady Ministrów w zakresie zachowania dystansu społecznego.

WYKONAWCY

Luteduo Plus

  • Anna Kowalska – lutnia barokowa, gitara barokowa
  • Anton Birula – lutnia barokowa, teorba, słowo o muzyce
  • Alisa Birula – organy, lutnia

PROGRAM

  • Silvius Leopold Weiss (1687-1750)  organy solo
  • Ouverture c-moll z manuskryptu drezdeńskiego (opracowanie na organy)
  • Sonata g-moll z manuskryptu drezdeńskiego  2 lutnie barokowe
    Prelude- Allemande -Bouree- Gigue
  • Johann Sebastian Bach (1685-1750)  2 lutnie barokowe
    Aria na strunie g BWV 1068
    Preludium i fuga f-moll  BWV 534
  • Esaias Reusner (1636-1679)  2 lutnie, organy
    Passacaglia D- dur
  • Alessandro Piccinini (1566-1638)  gitara barokowa, teorba
    Ciacona in partite variate
  • Gaspar Sanz (1640-1710)  gitara barokowa, teorba
    Canarios
  • Antonio Vivaldi (1678-1741)    gitara barokowa, teorba, organy
    Concerto
     D -dur RV 93  Allegro – Largo – Allegro
  • Johann Sebastian Bach       gitara, barokowa, teorba, organy
    Badinerie 

     

O PROGRAMIE KONCERTU

Na koncercie zabrzmi muzyka na duet lutni, duet gitary barokowej i teorby, na trio lutni barokowych i organów oraz trio gitary barokowej, teorby i organów. Od dawna pracujemy nad różnymi formami muzyki na duet instrumentów szarpanych. Przede wszystkim na lutnie barokowe, a także gitarę barokową i teorbę. Ostatnio, jako kulminacja naszej działalności, powstał zespół LUTEDUO PLUS. To jest na pewno pierwszy projekt w historii lutni i gitary, który oprócz muzyki na instrumenty szarpane zawiera niezwykłe połączenia tych instrumentów z organami.

Lutnia zawsze była źródłem inspiracji dla wielu kompozytorów. Zafascynowany jej brzmieniem był też Jan Sebastian Bach – stworzył piękne suity lutniowe. Sam mistrz posiadał dwie lutnie barokowe słynnego lutnika J.C. Hoffmanna, a niejeden z uczniów Bacha też potrafił grać na lutni. Tradycja transkrypcji towarzyszyła lutni od początku jej istnienia. Na duet lutni były opracowywane utwory religijne, czasem nawet chóralne. Opracowanie Arii D-dur na dwie lutnie jest naszym nawiązaniem do tej szlachetnej tradycji.

Największy lutnista wszech czasów, urodzony w Grodkowie, Silvius Leopold Weiss zostawił po sobie zadziwiająco romantyczne utwory na lutnię barokową. Duety wykonywane w programie są autorską wersją Anny Kowalskiej wzorowaną na zasadach kompozycji twórcy. S. L. Weiss niewątpliwie przyjaźnił się z J. S. Bachem, dobrze znał jego kompozycje, a gra lutnisty była często porównywana do brzmienia organów. Z tego powodu postanowiliśmy włączyć do programu utwór lutniowy wykonany na organach przez Alisę Birulę, która jest pierwszą i jedyną organistką na świecie realizującą utwory S.L. Weissa w ten sposób. „Passacaglia” Esaiasa Reusnera (ur. w Lwówku Śląskim) została opracowana na trio: lutnie barokowe i organy jako fantazja-marzenie o lutni, która przeżyła do 20 wieku. Jest ciekawą kompilacją zawierającą cytaty z utworów Bacha, Rachmaninowa i Chopina.

Gitara barokowa i teorba były pierwotnie uznane za idealne instrumenty akompaniujące. W parze często używane były do wykonywania basso continuo. Umiejętność realizacji takiego akompaniamentu i zdolności improwizacyjne, które posiadali muzycy tamtych czasów, były urodzajną glebą dla sztuki wspólnego muzykowania.

Pracując nad muzyką Alessandro Piccininiego oraz Gaspara Sanza próbowaliśmy odtworzyć spontaniczną atmosferę muzykowania, które było codzienną praktyką w epoce baroku. Poza muzyką oryginalnie stworzoną na te instrumenty postanowiliśmy wykorzystać możliwości, które daje nam technologia, więc połączyliśmy gitarę i teorbę z brzmieniem organowym w słynnym koncercie Antonio Vivaldiego D-dur.
Anton Birula

LUTEDUO PLUS

Anna i Anton pragną zwrócić uwagę w swojej artystycznej działalności na  zapomniany repertuar komponowany na dwie lutnie barokowe. Muzycy zafascynowani utworami powstałymi u schyłku historii lutni, chcą dziś popularyzować tę interesującą muzykę. Ukazujący kontrastujące style różnych kultur ich projekt Baroque Insight prowadzi przez uroczyste kompozycje wspaniałych włoskich lutnistów. Kolejny projekt LUTEDUO poświęcony jest muzyce J.S. Bacha – jego dziełom na lutnię solo oraz transkrypcjom lutniowym kompozycji skrzypcowych, wiolonczelowych i innych. Ostatni wyjątkowy swój program duet lutniowy poświęcił rekonstrukcjom oraz aranżacjom duetów S.L. Weissa na 13-chórowe lutnie barokowe. W roku 2017, w ramach festiwalu FCCH Early Music Season w Pekinie i Wuhan (Chiny),  Anna i Anton rozpoczęli realizację pierwszego w historii lutni programu Bach meets Weiss, składającego się z wyłącznie z duetów Silviusa Leopolda Weissa i Johanna Sebastiana Bacha. LUTEDUO z powodzeniem prezentowało swoje koncertowe projekty na międzynarodowych festiwalach muzycznych w Austrii, Belgii, Bułgarii, Chinach, Chorwacji, Czechach, Estonii, Francji, Finlandii, na Litwie, Łotwie, Niemczech, Holandii, Mołdawii, Polsce, Rosji, Rumunii, Szwajcarii, Ukrainie i we Włoszech.

Towarzysząca Luteduo Alisa Birula jest uczennicą  klasy I liceum  ZPSM Nr 4 im. Karola Szymanowskiego w Warszawie, w klasie organów prof. Emilii Dziubińskiej. Jako pierwsza w historii  wykonała utwory wielkiego mistrza lutni Silviusa Leopolda Weiss’a na organach. Uczestniczy w koncertach LUTEDUO na lutni sopranowej.

Organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Nowodworski Ośrodek Kultury.

Koordynator z MIK: Małgorzata Kalicińska m.kalicinska@mik.waw.pl tel. 601 663 921,  22 58 64 227.

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201