Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

grafika na zielonym tle trzy czarno białe zdjęcia muzyków

Silesian Tango Quintet & Kinga Rataj
Yo Soy Maria de Buenos Aires (Jestem Maria z Buenos Aires)
28 września 2023 r. (czw) 17:00 | Płock, Muzeum Mazowieckie
wstęp wolny
obiekt dostępny dla osób z niepełnosprawnościami

Zapraszamy na koncert Silesian Tango Quintet & Kinga Rataj z programem Yo soy Maria de Buenos Aires (Jestem Maria z Buenos Aires). Czy muzyka Astora Piazzolli może inspirować i być znakomitym materiałem do improwizacji? Niewątpliwie tak. Przedstawiamy projekt muzyczny oparty na twórczości tego wybitnego kompozytora argentyńskiego i wirtuoza bandoneonu. Koncert będzie hołdem dla jego twórczości, szczególnie, że w 2021 roku obchodziliśmy setną rocznicę jego urodzin, a w 2022 roku 30. rocznicę jego śmierci.

Astor Piazzolla jest postacią niezwykle ważną w historii tanga. Zrewolucjonizował on ten narodowy klejnot Argentyny, łącząc tango argentyńskie, jazz i muzykę klasyczną w jedną niepowtarzalną całość – Tango Nuevo. Muzyka w stylu nowego argentyńskiego tanga wymyślonego przez Piazzollę jako połączenie tańca ludowego z odrobiną formalizmu muzyki poważnej i jazzowej improwizacji, do dziś inspiruje wielu muzyków i jest chętnie słuchana na całym świecie. Wirtuozerski akordeon, polska mistrzyni Fado, pedagodzy i absolwenci Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach czyli… SILESIAN TANGO QUINTET & KINGA RATAJ.

W ich wykonaniu najpiękniejsze utwory selektywnie złożone w całość, łączą w sobie emocjonujące dźwięki kwintetu instrumentalnego, ekspresję wokalistki wykonującej utwory w oryginalnych językach: hiszpańskim, francuskim, angielskim. Wyboru najpopularniejszych kompozycji Astora Piazzolli, ich transkrypcji i aranżacji dokonała pianistka i kompozytorka, a zarazem jedna z wykonawczyń koncertu Małgorzata Maliszczak.

Wykonawcy

SILESIAN TANGO QUINTET & KINGA RATAJ        

    • Kinga Rataj – śpiew
    • Małgorzata Maliszczak – fortepian
    • Jakub Mietła – akordeon
    • Wojciech Barteczek – skrzypce
    • Piotr Domagała – gitara
    • Piotr Górka – kontrabas

O cyklu Swing Club na Mazowszu

W 2023 roku Mazowiecki Instytut Kultury prezentuje ósmą już edycję cyklu Swing Club na Mazowszu. Podobnie jak poprzednie, nawiązuje ona bezpośrednio do realizowanego w Warszawie już jedenasty rok cyklu spotkań muzycznych – Swing Club, w ramach którego odbyło się już ponad 100 koncertów, w których wystąpiło ponad 600 wykonawców. Program cyklu Swing Club na Mazowszu jest zróżnicowany stylistycznie – od jazzu tradycyjnego, poprzez swing do bardziej współczesnych form jazzowych. Muzeum Mazowieckie w Płocku w 2020 roku dołączyło do grona stałych partnerów Mazowieckiego Instytutu Kultury w realizacji Swing Clubu na Mazowszu. W 2023 roku w ramach cyklu planowane są w Płocku w siedzibie Muzeum trzy koncerty.

Organizator

  • Mazowiecki Instytut Kultury
  • Muzeum Mazowieckie w Płocku

Koordynator z MIK: Piotr Mazur p.mazur@mik.waw.pl

Kinga Rataj

Wokalistka, jest jednym z najciekawszych odkryć wokalnych w Polsce w ostatnich latach. Krakowianka wielokrotnie brała udział w ważnych przedsięwzięciach muzycznych. To wokalistka wykonująca fado – nostalgiczne pieśni portugalskie. Śpiewając po polsku i portugalsku, opowiada o saudade – utraconej miłości, tęsknocie za niespełnionym marzeniem, ale także o radości życia i portugalskiej wierze w dominację duszy i serca nad rozumem. Artystka zadebiutowała w 2005 roku, by już rok później zdobyć Grand Prix 42. Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie, otrzymując równocześnie Nagrodę Prezesa TVP za najciekawszy debiut. Wokalistka może poszczycić się także m.in. laurem 11. Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Artystycznej w Rybniku OFPA, a także 2. Festiwalu Twórczości Marka Grechuty – Korowód. Ma na koncie również dwukrotny występ na Międzynarodowym Festiwalu Ballady Europy w Niepołomicach, pojawiła się podczas X Festiwalu Musica Sacra Musica Profana w Długiej Goślinie oraz brała udział w II Międzynarodowym Festiwalu Fado de Catalunya 2013 w Hiszpanii. Miała okazję współdzielić scenę z takimi gwiazdami, jak: João de Sous, Anna Maria Jopek, Grzegorz Turnau. Ze swoim recitalem „Tudo isto é fado” aktywnie promuje muzykę fado w Polsce.

Małgorzata Maliszczak

Pianistka, kompozytorka, wieloletni pedagog Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Związana przez wiele lat ze specjalnością wokalistyka jazzowa, dokonała wielu transkrypcji i aranżacji dla potrzeb dydaktycznych. Do jej wychowanków należą m.in. Ewa Uryga, Lora Szafran, Mieczysław Szcześniak, Andrzej Lampert, Katarzyna Cerekwicka. Anna Serafińska. Ważniejsze kompozycje i wydarzenia: Missa Nova – msza quasi jazzowa do tekstu łacińskiego na 2 głosy solowe, chór mieszany, saksofon sopranowy, kat i sekcję rytmiczną. Utwór ten prezentowany był wielokrotnie, m.in. na 19th International Kodaly Symposium, Lux ex Silesia 2010, koncert z okazji kanonizacji Jana Pawła II 2014, Światowe Dni Młodzieży 2016. Ave Maris Stella na głos solowy, chór żeński, orkiestrę smyczkową, fortepian i ocean drum. The Pace of Life – na saksofon sopranowy i sekcję rytmiczną. Fading Away – na flugelhorn, saksofon tenorowy i sekcję rytmiczną. Utwory Missa Nova i Ave Maris Stella zostały wydane przez Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Katowicach w 2019 roku. Nagrania płytowe: Reflections (2005) – utwory fortepianowe Jacka Glenca, Missa Nova (2008), Złote myśli kobiety (2015) – płyta autorska, Polskie Radio S. A.

Jakub Mietła

Akordeonista, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, a obecnie wykładowca klasy akordeonu Krakowskiej Szkoły Jazzu i Muzyki Rozrywkowej. Laureat wielu międzynarodowych konkursów i festiwali. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego na rok 2001/2002 oraz fundacji im. Hugo Kołłątaja. Od 2000 r. jest członkiem trio akordeonowego „Ars Harmonica”, z którym koncertuje w całej Europie. Jako solista, poza koncertami w kraju, ma za sobą koncerty w Niemczech, Holandii, Austrii, Szwajcarii, Włoszech i USA. Współpracował z wieloma artystami polskiej sceny muzycznej m.in. Halinka Młynkowa, Renata Przemyk, Andrzej Sikorowski, Krzysztof Kilijański, Jacek Królik. Od 2006 r. jest także członkiem zespołów Que Passa oraz „Sokół Orkestar”. Brał udział w projektach polskich oraz zagranicznych grup world music: Jazzmates, Tołhaje (Folkowy fonogram roku 2001), Halina Młynkowa, The Globetrotters, Kreszendo, THE SHIN, Amine&Hamza, Fertile, Paradoxes. Artysta ma na swoim koncie także współpracę z kompozytorami muzyki filmowej m.in. Zbigniew Preisner, Bartosz Chajdecki, Jan Kanty Pawluśkiewicz, Łukasz Targosz. Jest cenionym muzykiem sesyjnym.

Wojciech Barteczek

Skrzypek i kompozytor wykonujący muzykę jazzową, improwizowaną oraz klasyczną. Swoją edukację rozpoczął w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Bielsku-Białej, a kontynuował na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach, uczestnicząc równocześnie w wielu festiwalach muzyki klasycznej oraz jazzowej. Współtworzył zespoły kameralne, big bandy oraz orkiestry symfoniczne. Jest laureatem wyróżnień oraz nagród na licznych konkursach. Koncertował w kraju jak i za granicą (m.in Zjednoczone Emiraty Arabskie, Cypr, Czechy, Portugalia, Niemcy). Swoją obecnością wielokrotnie wzbogacił scenę Bielskiej Zadymki Jazzowej. Aktywnie uczestniczy w wydarzeniach artystycznych kraju.

Piotr Domagała

Gitarzysta jazzowy, twórca oryginalnych projektów muzycznych z pogranicza jazzu, muzyki współczesnej oraz folku. Laureat mistrzowskich konkursów gitarowych. W swoim dorobku ma cztery autorskie płyty wysoko ocenione przez publiczność i krytykę. Swoją muzykę prezentował na wielu europejskich (Niemcy, Wielka Brytania, Austria, Słowacja, Francja) i polskich scenach muzycznych. Debiutował nagraniem swojego kwartetu Szy-Szy Kaan Jazz Group „In time” (2005). Później ukazały się płyty „Slavonic Tales” (2009) oraz „Pnącza” (2013) nagrane z Adamem Kawończykiem i Sławkiem Bernym. W 2016 roku wspólnie ze światowej sławy Kwartetem Śląskim (laureaci Gramophone Classical Music Awards) zrealizował awangardowy projekt „Chowańce”. Z kolei w 2019 roku w austriackim wydawnictwie SessionWorkRec.com ukazała się płyta międzynarodowego projektu „A handful of AccepDance” – Wesely/Domagała/ Schiffer/Dyyak/Hupfauf. Jako gitarzysta współpracował z gigantami jazzowej sceny muzycznej – m.in. wziął udział w światowej premierze projektu Pat Metheny & NOSPR (2019). Koncertował z amerykańską wokalistką Marguerite Juenemann, bluesmanką Caren Caroll, niemieckim improwizatorem Richardem Ortmannem, także z wieloma znakomitymi artystami polskiej sceny rozrywkowej – Januszem Radkiem, Krystyną Prońko, Muńkiem Staszczykiem. Współpracuje także z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, Teatrem Muzycznym Capitol, Teatrem Słowackiego w Krakowie oraz Teatrem AST. Koncertował na wielu polskich i europejskich festiwalach muzycznych (Holandia, Wielka Brytania, Niemcy, Francja, Słowacja, Austria).

Piotr Górka

Kontrabasista, absolwent Instytutu Jazzu Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, wieloletni wykładowca w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Śląskiego w Cieszynie. Współpracuje z wybitnymi osobowościami polskiej sceny muzycznej, m.in. z Elżbietą Adamiak, Sonią Bohosiewicz, Robertem Janowskim, Andrzejem Poniedzielskim, Jerzym Filarem oraz z zespołami, m.in.: „Siergiej Wowkotrub Gypsy Swing Quartet”, „Five O’Clock Orchestra”. Miał zaszczyt koncertować z jednym z najwybitniejszych saksofonistów jazzowych, legendarnym Scottem Hamiltonem, a także multiinstrumentalistą Tcha Limbergerem. Występował na prestiżowych festiwalach w wielu krajach, m.in. w Kanadzie, Argentynie, Chinach, Luksemburgu, Niemczech, Francji, Hiszpanii. W dorobku artystycznym ma ponad 30 nagranych płyt. Jako kontrabasista, związany jest również z Teatrem Adama Mickiewicza w Częstochowie, Teatrem Zagłębia w Sosnowcu. Oprócz działalności muzycznej zajmuje się również managementem gwiazd polskiej estrady.

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201