Usługa języka migowego

29 STYCZNIA, Warszawa | EMILIA PITUCHA. Rysunek. Czerń i biel z kroplą koloru, GALERIA TEST

Artykuł archiwalny

GALERIA TEST

Warszawa, ul. Marszałkowska 34/50

Czynna: wt., śr., pt. 11:00–17:00; czw. 11:00–19:00; sob. 11:00–15:00, tel. 22 622 66 83 www.galeriatest.pl

EMILIA PITUCHA. Rysunek. Czerń i biel z kroplą koloru

30 stycznia  – 21 lutego

Wernisaż: 29 stycznia (śr.)  19:00

16 1 cykl Bramy Czasu czwarty wymiar I rysunek ołówkiem 2017 100x70 min

EMILIA PITUCHA – urodzona we Frampolu, na Roztoczu. Studiowała na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie – Wydział Wychowanie Artystyczne (obecnie Wydział Artystyczny). Dyplom z Grafiki u prof. Danuty Kołwzan-Nowickiej, pod kierunkiem prof. Maksymiliana Snocha w Pracowni Druku Wypukłego, linoryt, 1986. Mieszka w Warszawie, ale całe dorosłe życie, ponad 35 lat, spędziła w Lublinie. Od 1998 roku należy do ZPAP. Zajmuje się rysunkiem: tuszem, długopisem ale przede wszystkim ołówkiem i akwarelą.

Emilia Pitucha

Artystka uczestniczy w wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursach rysunku, festiwalach oraz przeglądach sztuki, osiągając liczne sukcesy, m.in. w 2014 r. – 9th International Biennial of Drawing Pilsen, Republika Czeska (The Honorary Certificate of the Highest Quality – Short List); w 2015 r. – 8th International Drawing Biennale, Melbourne, Australia (Grand Prix); V Międzynarodowy Konkurs na Rysunek im. M.E. Andriollego, Nałęczów (I Nagroda); w 2018 r. – Konfrontacje Sztuki – Warszawa 2018 (II Nagroda).

Na wystawie w Galerii Test eksponowane będą prace wykonane na papierze akwarelowym (o gramaturze 240 g/m2 – 640 g/m2), pochodzące z ostatnich 10 lat twórczości rysowniczki. Prezentację tworzą cykle: BytyLiniaZamknięte kadryCywilizacje świataOdbiciaEpiGRAF geometrycznyReportażBramy czasuRzeczyZjawiskaEmocjeMiejsceMinerałyPejzaż i Iluminacje. Artystka pokaże rysunki o zróżnicowanych formatach – od dużych (100 x 70 i 70 x 50 cm), przez średnie (50 x 40, 50 x 37 cm), aż po miniatury (15 x 15, 13 x 8, 10 x 10 cm). Zobaczymy też prace w różnych barwach – od ciemnej tonacji rysunków ołówkiem po odcienie zieleni, błękitu, fioletu czy zgaszonej czerwieni akwareli – stąd tytuł wystawy: RysunekCzerń i biel z kroplą koloru.

Fragmenty Wstępu do katalogu, towarzyszącego wystawie, napisanego przez dr hab. Joannę Banek z ASP im. Jana Matejki w Krakowie:

„Emilia Pitucha ukończyła szkołę średnią w Jarosławiu, nie plastyczną, lecz Technikum Drogowo-Geodezyjne. Jak sama pisze: nie wiem, po co i jakim cudem, bo ani sekundy nie pracowałam w tym zawodzie. Ale jak się zastanowić, to… w moich rysunkach widać techniczny, kreślarsko-projektowy charakter i zamiłowanie do kreski.

(…) Odkąd tylko pamiętam, jako dziecko zawsze rysowałam, w każdej chwili, na czym mogłam i tym, co miałam pod ręką, a najczęściej kredkami i ołówkiem. Może stąd ołówek, dostępny, prosty, codzienny, zawsze był. To moje ulubione i prawie jedyne narzędzie wypowiedzi. Na przestrzeni około 10 lat udało mi się stworzyć dosłownie kilka prac tuszem, a kiedyś, wcześniej, długopisem – mówi o sobie artystka.

(…)

Prace artystki na przestrzeni dziesięciu lat ewoluowały, zmieniał się walor, kontrast i charakter kreski – od łagodnej, falującej linii, po gwałtowną, urywaną. Porównując cykle: Zamknięte kadry (Układ pierwszy, Układ drugi, 2011), o delikatnym rysunku z aksamitnym śladem ołówka, z późniejszymi (EpiGRAF geometryczny 1, 2, 3, 2014), cykle: Rzeczy (Wakacyjne pudełko pierwszeWakacyjne pudełko trzecie, 2018), Zjawiska (Grające kamienie I, 2019), widzimy inną kreskę, powstającą jakby od uderzania narzędziem o papier, ostry ślad. Jej zagęszczenie powoduje intensyfikację czerni, osiągając maksymalne nasycenie, największe z możliwych – w efekcie pracy ołówkiem o twardości 2B.

Bardzo oszczędnymi środkami artystycznymi Emilia uzyskuje maksimum wyrazu. Cykl Miejsce (Filozofia modularna I, 2018) koncentruje uwagę na minimalizmie współczesnej architektury, wyrafinowanej w swej prostocie, surowej i przejrzystej.

Mocne kontrasty, biel i czerń, cała gama subtelnych szarości, jak i zręczne operowanie narzędziem, dały doskonały obraz wirtuozerii warsztatowej w technice rysunku. Skontrastowanie czarno-białych prac z kroplą koloru w postaci kilku akwarelowych przedstawień średniego formatu oraz kilkunastu miniatur pozwala uzyskać wrażenie świeżości oraz lekkości prezentowanej wystawy. Nie ma tu nudy ani monotonii, jest intrygujący i wciągający świat Emilii Pituchy, w którym każdy z oglądających może odnaleźć część siebie.

Odnajdywanie siebie i podróż w głąb siebie, bajkowe migotanie i iluzje dziwnych światów to podarunek artystki dla widza, który zechce dłużej obcować z jej pracami.

Koordynator/kontakt: Apoloniusz Węgłowski, test@mik.waw.pl, tel. 22 622 66 83

38 1 Cykl Minerały Ametyst I 28x45 akwarela 2019

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201