Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

ELEKTRA_WARSZTATY: działania performatywne inspirowane operą Elektra
Czytelnia słów i dźwięków Elektra
5, 11, 18 grudnia 2021 r.
Wstęp wolny – obowiązkowe wejściówki, na warsztaty ZAPISY

grafika: na niebieskim tle rysunek kobiety i napis elektra studium

5 grudnia, 19:00

Co to znaczy pałać chęcią zemsty, nosić w sobie złość. Jak transformować ogień agresji albo ociężałość chandry w twórcze paliwo? Jak transformować emocje w działanie twórcze?

W cyklu ELEKTRA_studium odbędą się 3 całodniowe warsztaty inspirowanych postacią Elektry i formą opery. Zajmiemy się odzyskiwaniem głosu i ciała, tworzeniem kompozycji muzycznych i ruchowych, realizacją kostiumów, masek, budowaniem postaci, działaniami performatywnymi i typograficznymi a także animacją poklatkową.

Elektra_warsztaty to unikalna okazja by w towarzystwie i przy wsparciu artystów twórczo się wyżyć i poeksperymentować, a nawet kompletnie wyjść z siebie. Tylko od Ciebie zależy, czy dasz się wprowadzić na „szeroki przestwór oceanu”! Zapraszamy Cię do wspólnej zabawy i odkrywania w sobie szaleństwa.

Zachęcamy do uczestnictwa w pełnym cyklu: 5, 11 i 18 grudnia, ale jest możliwość wzięcia udziału w części zajęć.

Zapisy przyjmujemy do 1 grudnia na adres: elektra@mik.waw.pl. Na każdy warsztat zapraszamy maksymalnie 10 dorosłych osób (18+).

5 grudnia / Rozgrzewka / Taniec Ognia

(7,5h z przerwą 30min pomiędzy)
Na początek dla poprawy nastroju zrobimy lekką gimnastykę, żeby trochę odgruzować głowę, żeby lepiej nam się tworzyło. A tworzyć będziemy kostiumy i maski.

Druga połowa dnia to czas na statyczny balet: stworzymy choreografię dla nietancerzy – poruszymy siebie bez większego wysiłku i ożywimy nasze kostiumy za pomocą animacji poklatkowej.

Prosimy o wygodny strój sportowy: (legginsy, bluza) w monochromatycznym kolorze (np. czarne legginsy i czarna bluza, czerwone getry lub spodnie od dresu i czerwony podkoszulek itp)

10:00-12:30

Prowadzący: Aleksandra Cieślak, Miron Strojecki
Zastanowimy się z czym przychodzimy, gdzie jesteśmy, co czujemy, co chcemy wyrażać i transformować. Zrobimy rozgrzewkę czyli odzyskamy ciało, obudzimy się, pożegnamy chandrę, otrząśniemy się z niemocy.

Stworzymy kostiumy i maski, które będą personifikacjami naszych emocji, dzięki czemu będziemy mogli bliżej się im przypatrzeć, czasem z nich serdecznie pośmiać a czasem przytulić. Złość może być niezłą primadonną ale na pewno jest kiepskim suflerem 😉

13:00-18:00

Prowadzący: Katarzyna Kijek, Przemysław Adamski
Animacja poklatkowa daje możliwość przygotowania choreografii rodem ze snu: lewitacja, zapętlenie w czasie, ożywienie kostiumu. Dzięki tej technice każdy może przez chwilę poczuć się jak cudowne dziecko primabaleriny i Neo z Matrixa. U nas każdy zrobi salto mortale nie wstając nawet z podłogi. Powstałe video posłuży nam jako ilustracja utworów muzycznych które powstaną na kolejnym warsztacie.

11 grudnia / Aria Elektry

(7,5h z przerwą 30min pomiędzy)
To dzień pod hasłem: mówisz i masz, albo raczej śpiewasz i masz. Zaczniemy od obudzenia naszych głosów, następnie stworzymy teksty i ubierzemy je w muzyczną kompozycję. Będziemy eksperymentować z formą i treścią. Powstaną mikro-elektro-arie i inne nieoczywiste formy, a każda unikalna, bo angażująca Twoją wrażliwość i głos.

10:00-12:00

Prowadząca: Joanna Halszka Sokołowska
Zaczniemy od odzyskiwania głosu, który przez noc, albo gdzieś po drodze mógł się nam zapodziać. Będziemy szukać swojego głosu a także głosu postaci, którą chcemy stworzyć w ramach naszych twórczych działań – głosu naszego scenicznego alter ego. Rozgrzejemy serca… koniec tego siedzenia w głowach, „normalność” już od dawna jest passe. Śpiewamy!

12:15-14:15

Prowadząca: Aleksandra Cieślak
Przetłumaczymy kipiące w sercach emocje na teksty. Będziemy zbierać słowa, destylować je i wyciągać esencję!

Przerwa na lunch i czas na przygotowanie wstępnych koncepcji utworów 45min.

15:00-18:00

Prowadzący: Bartosz Weber
Stworzymy mini utwory muzyczne na bazie powstałych tekstów. Każdy z uczestników stanie się na chwilę dyrygentem, współkompozytorem. Powstałe utwory posłużą nam jako podstawa działań performatywnych na kolejnym warsztacie.

18 grudnia / Typo <3 Perfo / Typograficzne Recytatywy i Działania Performatywne

Grand finale! Tego dnia stworzymy  Mikro-operę performance. Posłużą nam kostiumy stworzone przez uczestników 1 warsztatu i muzyka stworzona przez uczestników 2 warsztatu. Całość uzupełnią typo-recytatywy które opracujemy w pierwszej połowie dnia.

Przyjdź w wygodnym stroju sportowym: (legginsy, bluza) w monochromatycznym kolorze (np. czarne legginsy i czarna bluza, czerwone getry lub spodnie od dresu i czerwony podkoszulek itp.)

10:00-12:00

Prowadząca: Aleksandra Cieślak
Zrobimy recycling emocji, sprawdzimy które emocje należą do mnie a które po prostu płyną w przestrzeni? Stworzymy Typorecytatywy mając na uwadze to, jakimi głosami mówią litery, co chce powiedzieć wykreowana przeze mnie postać, sprawdzimy, co łączy wszystkie wcielenia Elektry.

12:30-14:30

Prowadząca: Katarzyna Markowska
Śniło mi się dziś, że robimy ćwiczenie, w którym wyobrażamy sobie, że tańczymy, partnerujemy sobie samym, że obok jestem ja-moje ciało i chcę z nim zatańczyć” Będzie onirycznie, ale blisko ciała. Będziemy badać możliwości kostiumów jako przedłużenia ciała, ożywimy postacie, poszukamy wspólnego przekazu i stworzymy mini-performance.

15:00-16:00 – próby
16:00 – występ w Czytelni Elektra

Elektra Straussa to niezwykłe, rozpisane w filmowych niemal sekwencjach studium zemsty. Oto Elektra cierpi z powodu braku ojca Agamemnona, zamordowanego przez jej matkę Klitemnestrę i kochanka Egista. Nienawidzi bliskich, gardzi mykeńskim dworem, żyje w odosobnieniu. Jej jedyną powiernicą jest siostra Chryzotemis. Targana wyrzutami sumienia, nie mogąca spać Klitemnestra pyta Elektry, jak przebłagać bogów. Córka odpowiada, że jedynie ofiara złożona z krwi matki przez brata Orestesa pomoże cofnąć klątwę nad domem Atrydów. Ale okazuje się, że Orestes nie żyje. Elektra chce sama dokonać zemsty, ale gdy wykopuje topór, którym zabito Agamemnona, zjawia się Orestes. Dopełnia zemsty, ale to nie przynosi ukojenia Elektrze, która umiera w ekstatycznym tańcu.

W Czytelni  Elektra odbędą się dwa działania poświęcone tej operze:

  • Elektra_Opera – czytanie performatywne chce przybliżyć jedną z najważniejszych wersji mitu Elektry w światowej literaturze. Oddać głos tej, która tak rzadko przemawia swoim własnym.
  • Elektra_Warsztaty – działania performatywne – trzy całodniowe warsztaty inspirowane postacią Elektry i formą opery.

Grafika: Dominika Ruta.
Tekst tłumaczenia dzięki uprzejmości Teatru Wielkiego w Warszawie.

O prowadzących

Aleksandra Cieślak, ilustratorka i autorka tekstów oraz książek dla dzieci i nie tylko (m.in.„Książka do zrobienia”, „Co wypanda co nie wypanda”, Love Story”, „Świńska książeczka”), reżyserka i dramaturżka („Piwnice” / Mała Warszawska Jesień 2020 wraz z kompozytorem Edwardem Sielickim), współzałożycielka Kolektywu Aurora (Dziady na Mickiewicza, Pokój na Mickiewicza, Królowa Śniegu). / aleksandracieslak.pl

Miron Strojecki, uprawia sport od prawie 30 lat. Łączył pasje do sportów walki (muay thai, MMA, BJJ) z tańcem (tancerz i solista Zespołu Tańca Ludowego AWF Warszawa). Zafascynowany holistycznym podejściem do zdrowia, eksploruje, jak emocje manifestują się w ciele oraz jak ruch i postawa wpływa na samopoczucie i postrzeganie świata.

Katarzyna Kijek + Przemysław Adamski – duet kreatywny pracujący na szeroko pojętym polu wideo, animacji, grafiki, projektowania i tzw. sztuki. Szczególnie zainteresowany tymi obszarami twórczości, na których wymienione dziedziny przenikają się wzajemnie i determinują nową jakość; nieustannie eksperymentujący w poszukiwaniu nowych środków wyrazu. / kijekadamski.com

Joanna Halszka Sokołowska, multiwokalistka, kompozytorka, performerka, autorka tekstów. Absolwentka Wydziału Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego. Ma dwa zespoły: Der Mother i New Cage (wyd. Lado ABC). Maluje obrazy.

Bartosz Weber, kompozytor, producent muzyczny, multiinstrumentalista. Założyciel i członek grup Baaba i Slalom, Mitch & Mitch, Warszawska Orkiestra Rozrywkowa, stowarzyszenia artystycznego Lado ABC. W Mitch & Mitch gitarzysta, klawiszowiec, perkusista i samplerzysta. Z grupą nagrał 4 płyty, koncertował w Europie, Ameryce Południowej i Azji.

Katarzyna „Katka” Markowska – aktorka, performerka, animatorka i promotorka sztuki ciała i ruchu, współtwórczyni Fundacji Sztuka Ciała. Realizuje projekty artystyczne wykorzystując jogę do pracy z pogłębianiem świadomości ciała. Współpracuje także z Fundacją Drama Way w dziedzinie dramy stosowanej, polegającej na używaniu metod teatralnych na polu edukacji, animacji społecznej i kulturalnej.

Koordynator: Monika Rejtner (MIK) m.rejtner@mik.waw.pl

afisz: na niebieskim tle program wydarzeń

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201