Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Przedstawiamy rewię na aktorkę i rytm: performerka i perkusista wystąpią w spektaklu o twórczości Lody Halamy – charyzmatycznej aktorki i tancerki, tworzącej klimat kulturalny przedwojennej Warszawy.

grafika informacyjna na szarym tle napisy

Hi-hat Loda Halama – performans taneczny

5 grudnia 2024 r. (czw.) 19:00 | SZTUKA NOWA x MIK
bilety 32 zł

piktogram pętla indukcyjna

Stowarzyszenie Sztuka Nowa i Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają na premierowy pokaz spektaklu Hi-hat Loda Halama.

Dominika JaroszHubert Zemler – wszechstronna performerka i wybitny perkusista – wystąpią na jednej scenie w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego.

Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie. Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki. Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne, z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom).

W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała, przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Charyzmatyczna Halama, otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki było podporządkowane nieustannemu rozwojowi, przełamującemu bariery kulturowe i szukającemu nowych, synkretycznych jakości.

Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, które podejmuje performer(ka), podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje.

Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.

Twórcy

  • wykonanie: Dominika Jarosz
  • muzyka i perkusja: Hubert Zemler
  • reżyseria: Dawid Żakowski
  • dramaturgia: Patrycja Babicka
  • choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz
  • kostiumy: Jagoda Komorowska
  • reżyseria światła: Tadeusz Perkowski
  • produkcja: Iwa Ostrowska
Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Ma ogromne doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.

Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch & Mitch.

Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza.

Pokazy spektaklu realizowane w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2024, który współfinansuje m.st. Warszawa.

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201