Usługa języka migowego

Twórcy sztuki coraz częściej podkreślają rolę osób zajmujących się produkcją w sektorze kultury. Zwracamy uwagę na potrzebę rozwijania praktyk producenckich i inwestowania w ten zawód.

grafika informacyjna z wykorzystaniem fotografii kobiety patrzącej na wprost

Rola i znaczenie osób producenckich w sztukach performatywnych – panel ekspercki

16 stycznia 2025 r. (czw.) 18:00 | CENTRALNA SCENA TAŃCA: Krytyka i teoria tańca
wstęp wolny

Krytyka i teoria tańca związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na ten dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy – związane ze sztuką tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych.

W ramach bloku Panele eksperckie zapraszamy na pierwsze spotkanie w 2025 roku – Rola i znaczenie osób producenckich w sztukach performatywnych.

Osoby producenckie są nieodzownym ogniwem współczesnych sztuk performatywnych, łączą wizje artystyczne z wymogami formalnymi, organizacyjnymi i pracą kreatywną. Ich działalność często jest interdyscyplinarna – poruszają się po wielu obszarach, łączą wiedzę teoretyczną z praktyką, wykorzystując różne umiejętności. Są tymi, którzy współtworzą przestrzeń artystycznego działania. Pracują głównie freelancersko, od projektu do projektu, bardziej lub mniej łącząc się z poszczególnymi osobami twórczymi, zespołami czy instytucjami.

Coraz częściej w dyskursie publicznym podkreśla się rolę osób zajmujących się produkcją w sektorze kultury. Mówią o nich także ci, którzy kreują sztukę – w kontekście faktu, że bez osób producenckich poszczególne wydarzenia by nie powstały, a także w nawiązaniu do potrzeby rozwijania praktyk producenckich, inwestowania w ten zawód. Czy nie czas zatem na zwrócenie jeszcze większej uwagi na to, jak jest ważny?

Podczas panelu przyjrzymy się roli i funkcjom osób zajmujących się produkcją w sztukach performatywnych.

  • Jaka jest specyfika tej pracy?
  • Jakie kompetencje są tu niezbędne?
  • Jednym z punktów wyjścia będzie przestrzeń tańca, w której w ostatnich latach rozwijała się działalność osób producenckich.

Wyjdziemy jednak poza ten obszar, przyglądając się także innym dziedzinom sztuki. Podkreślimy, jak istotne jest, by rozwijać praktyki producenckie i inwestować w ten zawód.

prowadzenie: dr Marta Seredyńska
udział wezmą: Karolina Dziełak-Żakowska, Sandra Lewandowska, dr Agata Siwiak

Marta Seredyńska – ukończyła Wiedzę o teatrze oraz Media interaktywne i widowiska poznańskiego UAM, a także Politykę społeczną UW. W 2023 roku obroniła doktorat na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, uzyskując stopień doktora nauk społecznych w dyscyplinie nauk o polityce i administracji. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna / Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów, Fundacją Performa, Teatrem Akrobatycznym Supernova, Akademią Tańca i Baletu FRU. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatraliami”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. W 2016 roku założyła Fundację Rezonanse Kultury. Kuratorowała konferencję naukową „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI” wieku organizowaną przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Jest też redaktorką publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2022 roku kuratoruje pracę działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca. W tym samym roku wstąpiła do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. W 2022 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w roku 2023 w ramach współpracy z Warszawskim Obserwatorium Kultury zrealizowała badanie dotyczące warunków pracy osób freelancerskich działających w obszarze tańca współczesnego i konceptualnego, zakończone raportem badawczym.

  • projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja VI
  • organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • dział: CST Krytyka i teoria tańca
  • kuratorka: dr Marta Seredyńska
  • współfinansowanie: m.st. Warszawa

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201