Twórcy sztuki coraz częściej podkreślają rolę osób zajmujących się produkcją w sektorze kultury. Zwracamy uwagę na potrzebę rozwijania praktyk producenckich i inwestowania w ten zawód.
Rola i znaczenie osób producenckich w sztukach performatywnych – panel ekspercki
16 stycznia 2025 r. (czw.) 18:00 | CENTRALNA SCENA TAŃCA: Krytyka i teoria tańca
wstęp wolny
Krytyka i teoria tańca związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na ten dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy – związane ze sztuką tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych.
W ramach bloku Panele eksperckie zapraszamy na pierwsze spotkanie w 2025 roku – Rola i znaczenie osób producenckich w sztukach performatywnych.
Osoby producenckie są nieodzownym ogniwem współczesnych sztuk performatywnych, łączą wizje artystyczne z wymogami formalnymi, organizacyjnymi i pracą kreatywną. Ich działalność często jest interdyscyplinarna – poruszają się po wielu obszarach, łączą wiedzę teoretyczną z praktyką, wykorzystując różne umiejętności. Są tymi, którzy współtworzą przestrzeń artystycznego działania. Pracują głównie freelancersko, od projektu do projektu, bardziej lub mniej łącząc się z poszczególnymi osobami twórczymi, zespołami czy instytucjami.
Coraz częściej w dyskursie publicznym podkreśla się rolę osób zajmujących się produkcją w sektorze kultury. Mówią o nich także ci, którzy kreują sztukę – w kontekście faktu, że bez osób producenckich poszczególne wydarzenia by nie powstały, a także w nawiązaniu do potrzeby rozwijania praktyk producenckich, inwestowania w ten zawód. Czy nie czas zatem na zwrócenie jeszcze większej uwagi na to, jak jest ważny?
Podczas panelu przyjrzymy się roli i funkcjom osób zajmujących się produkcją w sztukach performatywnych.
- Jaka jest specyfika tej pracy?
- Jakie kompetencje są tu niezbędne?
- Jednym z punktów wyjścia będzie przestrzeń tańca, w której w ostatnich latach rozwijała się działalność osób producenckich.
Wyjdziemy jednak poza ten obszar, przyglądając się także innym dziedzinom sztuki. Podkreślimy, jak istotne jest, by rozwijać praktyki producenckie i inwestować w ten zawód.
prowadzenie: dr Marta Seredyńska
udział wezmą: Karolina Dziełak-Żakowska, Sandra Lewandowska, dr Agata Siwiak
Marta Seredyńska – ukończyła Wiedzę o teatrze oraz Media interaktywne i widowiska poznańskiego UAM, a także Politykę społeczną UW. W 2023 roku obroniła doktorat na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, uzyskując stopień doktora nauk społecznych w dyscyplinie nauk o polityce i administracji. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna / Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów, Fundacją Performa, Teatrem Akrobatycznym Supernova, Akademią Tańca i Baletu FRU. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatraliami”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. W 2016 roku założyła Fundację Rezonanse Kultury. Kuratorowała konferencję naukową „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI” wieku organizowaną przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie. Jest też redaktorką publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2022 roku kuratoruje pracę działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca. W tym samym roku wstąpiła do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. W 2022 roku otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, a w roku 2023 w ramach współpracy z Warszawskim Obserwatorium Kultury zrealizowała badanie dotyczące warunków pracy osób freelancerskich działających w obszarze tańca współczesnego i konceptualnego, zakończone raportem badawczym.
- projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja VI
- organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
- dział: CST Krytyka i teoria tańca
- kuratorka: dr Marta Seredyńska
- współfinansowanie: m.st. Warszawa
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej