Taniec współczesny postrzegany jest jako elitarna dziedzina sztuki, niezrozumiała dla przypadkowego odbiorcy, przez co unikana i czasami odrzucana. Proponujemy „odczarowanie” tańca współczesnego.
Autoportret choreograficzny – Filip Szatarski
22 maja (czw.) 2025 r. 19:00 | Centralna Scena Tańca
bilety 25 zł
Luxurious Hobby to tragiromantyczna opowieść o spotkaniu ze sztuką współczesną w jej wszelkich odmianach. Żonglerka konwencjami, oszustwa merytoryczne, łamigłówka fabularnych i symbolicznych znaczeń, do której pretekstem jest słowo „autoportret”. To pomieszanie fikcji i chronologii. Jaki będzie finał tej dramatycznej, filmowej, operowej czy teatralnej historii? Czy jest tu miejsce na taniec?
Czy solo może być kwartetem?
Tym razem Filip Szatarski zaprosił do współpracy światowej sławy artystów: Katarzynę Kasicę, Huberta Zemlera i Pawła Szamburskiego.
Filip Szatarski jest gdańskim artystą zajmującym się badaniem obszaru szeroko pojętych sztuk tańca i teatru w ich połączeniu z muzyką i wizualiami. Jako choreograf, tancerz i dramaturg zrealizował 16 własnych spektakli, współpracując z artystkami i artystami na całym świecie. Filip Szatarski zajmuje się też realizacją choreografii dla teatrów dramatycznych w Polsce i za granicą (ponad 110 realizacji). Prowadzi warsztaty świadomości ciała dla profesjonalnych aktorów i aktorek teatralnych. Jest laureatem stypendium Ministra Kultury, Marszałka Województwa Pomorskiego, wielokrotnym laureatem stypendium kulturalnego miasta Gdańska oraz stypendium rządu japońskiego. Jako pedagog tańca uczy improwizacji i podstaw contact improvisation.
W latach 2012‒2017 wraz z Radkiem Heweltem prowadził w Austrii inicjatywę Clever Project, mającą na celu wyeliminowanie zjawiska kryzysu w sztuce współczesnej. Szatarski występuje na scenie jako tancerz i performer. Współpracuje z muzyczkami i muzykami, nagrywa własne utwory muzyczne. Jego ostatnie aktywności filmowe to rola poganina w filmie Krew Boga Bartka Konopki (2018), rola goryla w Innych ludziach Aleksandry Terpińskiej (premiera 2022), rola lekarza szpitala psychiatrycznego w filmie Silent Twins Agnieszki Smoczyńskiej (2022), choreografia dla Teatru Telewizji do produkcji Inkarno Leny Frankiewicz, a także przygotowanie roli w produkcji Opery Narodowej Król Roger Mariusza Trelińskiego.
Centralna Scena Tańca – Autoportret choreograficzny: taniec współczesny postrzegany jest jako elitarna dziedzina sztuki, niezrozumiała dla przypadkowego odbiorcy, przez co unikana i czasami odrzucana. Proponujemy „odczarowanie” tańca współczesnego. Pojęcie „choreograf” wielu, szczególnie młodym, odbiorcom kojarzy się jedynie z nazwiskiem w zapowiedzi lub programie. Aby przybliżyć sylwetki twórców tańca, powstał pomysł Portretu choreograficznego realizowanego w 2022 roku i ewoluował do Autoportretu choreograficznego mającego za zadanie pokazanie zawodu choreografa nie poprzez prezentację gotowego spektaklu, a kreatywne „przedstawienie się” artysty w mniej zamkniętej formie. Zaproszony choreograf przygotuje godzinny spektakl/prezentację. Zadaniem będzie „sportretowanie” siebie poprzez swoją pracę.
- projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie, edycja VI
- organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
- dział: CST-Autoportret Choreograficzny
- współfinansowanie: m.st. Warszawa
- kuratorka: Magdalena Chabros (MIK)
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej