Zapraszamy na spotkanie z uczestnikami konkursu na koncepcję pilotażowego programu Pawilonu tańca i innych sztuk performatywnych (budynku na Wybrzeżu Kościuszkowskim, oddziału Muzeum Sztuki Nowoczesnej).
Taniec na stałe w krajobrazie stolicy – nowa rola Pawilonu nad Wisłą
Panel ekspercki. Prowadzenie Marta Seredyńska
12 grudnia 2024 r. (czw.) 18:00 | CENTRALNA SCENA TAŃCA Krytyka i teoria tańca
wstęp wolny
Krytyka i teoria tańca związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na ten dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy – związane ze sztuką tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych.
W ramach bloku Panele eksperckie zapraszamy na drugie spotkanie w 2024 roku – Taniec na stałe w krajobrazie stolicy – nowa rola Pawilonu nad Wisłą.
W tym roku Rada m.st. Warszawa uchwaliła zmianę statutu Muzeum Sztuki Nowoczesnej, wyodrębniając Pawilon nad Wisłą jako oddział muzeum, jednocześnie nadając mu nową funkcję – Pawilonu tańca i innych sztuk performatywnych. To wielki krok dla warszawskiego środowiska tańca, zabiegającego o takie miejsce już od lat, podkreślającego, że taniec nie ma w stolicy swojego artystycznego domu.
Taniec w Warszawie pojawia się w różnych instytucjach – jednak zazwyczaj ma to miejsce w formule projektowej, festiwalowej czy w ramach realizacji jednej premiery w teatrze repertuarowym. Zdarzały się i zdarzają nadal długofalowe współprace środowiska tańca z poszczególnymi instytucjami, jednak zawsze artyści i artystki są tam gościnnie. Nie mamy w Polsce ośrodka, który byłby odpowiednikiem europejskich i światowych centrów tańca i choreografii.
Wiosną ogłoszono konkurs na koncepcję kuratorską nowego miejsca. W konkursie na przeprowadzenie rocznego pilotażu zgłoszono rekordową liczbę 30 aplikacji! Do drugiego etapu przeszły 3 z nich: jedna jako indywidualne zgłoszenie, dwie jako zgłoszenia kolektywne.
- Jakie założenia miały aplikujące osoby?
- Co było dla nich kluczowe w propozycjach budowania stałego miejsca przeznaczonego dla artystów i artystek tańca?
Podczas panelu porozmawiamy o tym, jak osoby te myślą o rozwoju Pawilonu, jakie propozycje programowe uważają za kluczowe w tym miejscu oraz jakie plany zostały zawarte w zwycięskiej koncepcji. A tę poznamy już w listopadzie.
W spotkaniu udział wezmą osoby, których koncepcje zostały zakwalifikowane do drugiego etapu konkursu na koncepcję kuratorską pilotażowego programu Pawilonu tańca i innych sztuk performatywnych.
Marta Seredyńska – ukończyła Wiedzę o teatrze oraz Media interaktywne i widowiska poznańskiego UAM, a także Politykę społeczną UW. W roku 2023 obroniła doktorat na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW, uzyskując stopień doktora nauk społecznych w dyscyplinie nauk o polityce i administracji. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna / Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów, Fundacją Performa, Teatrem Akrobatycznym Supernova, Akademią Tańca i Baletu FRU. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatraliami”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. W roku 2016 założyła Fundację Rezonanse Kultury. Kuratorowała konferencję naukową Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku organizowaną przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie, jest też redaktorem publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od roku 2022 kuratoruje pracę działu Krytyka i teoria tańca w ramach Centralnej Sceny Tańca. W tym samym roku wstąpiła do Sekcji Tańca i Baletu ZASP. W roku 2022 otrzymała stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W roku 2023 w ramach współpracy z Warszawskim Obserwatorium Kultury zrealizowała badanie dotyczące warunków pracy osób freelancerskich działających w obszarze tańca współczesnego i konceptualnego, zakończone raportem badawczym.
- projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja V
- organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
- dział: CST – Krytyka tańca
- kuratorka: dr Marta Seredyńska
- współfinansowanie: m.st. Warszawa
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej