Usługa języka migowego

grafika różnorodne abstrakcyjne elementy graficzne i program nauki w pierwszy i drugim semestrze

Mazowiecki Instytut Kultury zaprasza dzieci ze szkół podstawowych do udziału w programie zajęć edukacyjnych z zakresu wiedzy o sztuce i jej różnych dziedzin. W sztuce dziecko może przejrzeć się jak w zwierciadle. Zobaczyć siebie, dostrzec sytuacje z własnego życia i poznać sposoby radzenia sobie z nimi. Może też zobaczyć coś zupełnie abstrakcyjnego, czego do tej pory nie widziało – to z kolei pozwoli mu zrozumieć, że w świecie można spotkać rzeczy nieoczywiste, nowe. Sztuka wpływa na rozwój osobowości i na uspołecznienie młodego człowieka. Co więcej, dziecko potrafi czerpać ze sztuki to, co chce, a nie tylko to, co należy. Nie wolno zapominać, że obcowanie ze sztuką daje zwyczajnie wiele radości. Sztuka wyzwala uczucia, sprawia przyjemność i czyni człowieka lepszym.

Dla kogo?

Do programu i uczestnictwa w zajęciach na uniwersytecie mogą zgłaszać się dzieci w wieku 6-14 lat. Naszą ofertę przygotowaliśmy z myślą o tych, którzy pragną aktywnie i twórczo uczestniczyć w odbiorze otaczającego ich świata.

Opiekunowie dzieci, które potrzebują wspierających narzędzi do uczestnictwa w zajęciach (np. tłumacz polskiego języka migowego, pętla indukcyjna) proszeni są o zgłaszanie tych potrzeb koordynatorce projektu:
Milena Szabelewska m.szabelewska@mik.waw.pl tel. 601 668 490

Rekrutacja

Aby stać się studentem(-ką) DUS-u wystarczy wypełnić formularz zgłoszeniowy.
Formularz w imieniu dziecka wypełniają jego rodzice/opiekunowie. Rekrutacja jest już otwarta!

Organizacja Roku Akademickiego

Rok akademicki 2023 rozpoczniemy 8 października. W tym dniu studenci Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki otrzymają indeksy i Niezbędnik Małego Artysty. Podzieleni według grup wiekowych, wezmą udział w spotkaniach-prelekcjach z ekspertami, autorytetami w swojej dziedzinie, zajmującymi się sztuką zawodowo.

Zajęcia i warsztaty artystyczne zaplanowaliśmy raz w miesiącu – w niedzielę. Wykłady i warsztaty prowadzić będą zaproszeni eksperci, wśród nich wykładowcy akademiccy, profesorowie, znawcy tematu i sami artyści. Każde comiesięczne spotkanie będzie zaczynało się prelekcją – wykładem wprowadzającym poświęconym wybranej, i za każdym razem innej, dziedzinie sztuki. Po prelekcjach studenci rozejdą się do sal warsztatowych i wezmą udział w wybranych przez siebie warsztatach (planowany czas trwania każdego warsztatu ok. 1,5 godz.).

W nawiązaniu do tematów poruszanych podczas zajęć będziemy polecali wystawy, spektakle i inne ciekawe, rozwijające wydarzenia artystyczno-kulturalne.

Zajęcia mogą odbywać się z tłumaczeniem na polski język migowy i z użyciem pętli indukcyjnej, o ile zapotrzebowanie na nie zostanie złożone koordynatorce projektu z odpowiednim kilkudniowym wyprzedzeniem (minimum siedem dni przed terminem spotkania).

Miejsce spotkań

Sale warsztatowe Mazowieckiego Instytutu Kultury, ul. Elektoralna 12, Warszawa.

Czas trwania zajęć

Grupa I (6-9 lat)

      • Wykład godz.10.00-10.45
      • Warsztaty godz.11.00-12.30

Grupa II (10-14 lat)

      • Wykład godz.11.15-12.15
      • Warsztaty godz.12.30-14.00

PROGRAM ZAJĘĆ – II SEMESTR (2024)

4 lutego (nd)

  • Zajęcia w Muzeum Historii Polski
    Zwiedzanie wystawy Wielkie i małe historie. Tworzenie kolekcji Muzeum Historii Polski oraz lekcja muzealna

18 lutego (nd)

  • Wykład Emocje w obiektywie zapisane na fotografii
    prowadząca: Monika Dróżdż

Z czego składa się każda fotografia? W jaki sposób poszczególne elementy zdjęcia wpływają na emocje odbiorcy? Właśnie na te pytania spróbujemy znaleźć odpowiedzi podczas wykładu. Uczestnicy będą mieli okazję nauczyć się czytać i interpretować fotografię oraz wprowadzać poznane metody do swoich prac.

  • Warsztat I Światło istota fotografii
    prowadząca: Julia Dziworska

Światło sprawia, że możemy kopiować obrazy odnalezione w rzeczywistości, ma też bezpośredni wpływ na charakter fotografii. Na zajęciach uczestnicy zbadają różnicę między światłem naturalnym a sztucznym, skupionym a rozproszonym, ciepłym a zimnym. Dowiedzą się jak umiejscowienie źródła światła wpływa na fotografowany obiekt.

  • Warsztat II Portret kontra selfie
    prowadząca: Anna Ryń

Uczestnicy zajęć nauczą się, co jest ważne w fotografii, której tematem jest człowiek. Sprawdzimy, na co zwracać uwagę robiąc zdjęcia twarzy ─ swojej lub modela. Różne narzędzia─ od telefonu do aparatu analogowego ─ pozwolą zrozumieć, jak zmienia się praca fotografa zależnie od medium, którego używa.

10 marca (nd)

  • Wykład Jak powstają piosenki?
    prowadząca: Magda Grabowska-Wacławek vel. BOVSKA

Kiedy słyszymy w radio piosenkę, na ogół nie do końca wiemy jakie są etapy jej powstawania. Piosenka to nie tylko tekst i muzyka. Pod tymi dwoma słowami kryje się dużo więcej. Wykład poprowadzony przez Bovską przybliży nam etapy powstawania utworu. To przedstawienie historii produkcji muzycznej od czasów tzw. wałków pianolowych, aż po dzień dzisiejszy, kiedy technologia zrewolucjonizowała rynek muzyczny, dając niemal każdemu nieograniczony dostęp do tworzenia i upowszechniania własnej muzyki.

  • Warsztat I Warsztaty wokalne
    prowadząca: Aleksandra Troczyńska-Rucińska

W ramach warsztatu słuchacze przygotują piosenkę (wcześniej wysłaną do uczestników zajęć, żeby mogli się trochę osłuchać z melodią) i przeprowadzimy pracę nad utworem – od czytania tekstu z dobrą dykcją, przez precyzyjne opanowanie melodii z uwzględnieniem prawidłowego oddychania, wreszcie do połączenia tych czynników i wspólnego wykonania piosenki na finał warsztatu. Dzieci dowiedzą się m.in. jakim instrumentem jest głos? Skąd bierze się głos / jak powstaje dźwięk? Czego potrzebujemy, by móc śpiewać (czyli o oddychaniu i artykulacji).

  • Warsztat II Zróbmy razem zespół
    prowadzący: Bartek Miecznikowski

„Stwórzmy razem zespół” ─ wyjątkowe warsztaty muzyczne, podczas których każdy poczuje, jak to jest być twórcą! Wspólnie wymyślimy muzykę oraz słowa do naszego utworu. Muzyka doTYka i na pewno dotknie Ciebie! Poczujesz się wolny tworząc coś RAZEM!

14 kwietnia (nd)

  • Wykład Charakteryzacja jako element przemiany w postać
    prowadząca: Agnieszka Magiera

Dzieci poznają etapy budowania postaci. Poznają narzędzia ułatwiające poszukiwanie inspiracji. Maska, rekwizyt, kostium, charakteryzacja jako elementy pozwalające na stworzenie autentycznej kreacji aktorskiej. Wspólnie poznamy elementy historii ubioru i makijażu.

  • Warsztat I Kostium
    prowadząca: Joanna Kusztal

Dzieci będą projektować i tworzyć swoje własne fascynatory i muchy, które były popularnymi dodatkami do ubioru w latach 20. Dowiedzą się o modowych trendach tamtych czasów, a także nauczą się używać różnych materiałów, takich jak: pióra, tkaniny i cekiny, aby stworzyć oryginalne akcesoria. Na zakończenie przeprowadzimy krótką sesję zdjęciową, na której dzieci będą mogły zaprezentować swoje stylizacje wykonane w trakcie warsztatów. To okazja, by poczuć się jak prawdziwa gwiazda epoki lat 20!

  • Warsztat II Charakteryzacja
    prowadząca: Maria Zakólska

Dzieci nauczą się tworzyć “face charts” ─ rysunki, które są używane do projektowania i planowania makijażu. Następnie będą miały okazję spróbować wykonać makijaż w duchu tamtych czasów, korzystając z technik charakteryzacyjnych. Na zakończenie przeprowadzimy krótką sesję zdjęciową, na której dzieci będą mogły zaprezentować swoje stylizacje wykonane w trakcie warsztatów. To okazja, by poczuć się jak prawdziwa gwiazda epoki lat 20!

12 maja (nd)

  • Wykład Jak wygląda plakat idealny?
    prowadząca: Agnieszka Sobczyńska

Podczas spotkania spojrzymy na plakat oczami różnych projektantów. Zapytamy ich, jak widzą plakat idealny i jak tworzą własne plakaty. Zastanowimy się, czym jest plakat. Czy jest to forma wizualna / obraz, którym porozumiewają się ludzie. Czy jest to może dzieło sztuki, które chce się zabrać do domu, by je powiesić na ścianie swojego pokoju. Na koniec wybierzemy przestrzeń, gdzie nasze prace otrzymają swoje życie. Czy będzie to galeria, mieszkanie, ulica… Jesteście ciekawi?

  • Warsztat I Plakat idealny z muzyką w tle
    prowadząca: Elżbieta Czech

Będziemy opowiadać o swoim ulubionym plakacie i spróbujemy go stworzyć za pomocą szybkich środków komunikacji wizualnej. Na koniec wybierzemy przestrzeń, gdzie nasze prace otrzymają swoje życie. Czy będzie to galeria, mieszkanie, ulica… Jesteście ciekawi?

  • Warsztat II Kreatywne sztuki wizualne
    prowadzący: Waldemar Czech

Sztuki wizualne to pojęcie obejmujące różne dziedziny twórczości artystycznej, które odbierane są przez widza poprzez wzrok (stąd ich nazwa). To tradycyjne dziedziny, takie jak malarstwo, ale także nowe zjawiska np. instalacja. Na warsztatach o sztukach wizualnych obłaskawimy jedną z technik wizualnych i stworzymy plakat metodą collage. Żeby pobudzić wyobraźnię, spróbujemy zaprojektować plakaty o muzyce słuchając jej podczas pracy. A jaka to będzie muzyka? Jesteście ciekawi?

9 czerwca (nd)

  • Wykład Teatr uczy nas żyć
    prowadząca: Magdalena Glapińska

Jaką rolę może odgrywać teatr w życiu dzieci i młodzieży? Czy teatr może być miejscem, gdzie poruszamy tematy ważne dla dzieci, tak, aby mogły odnaleźć swoje miejsce we współczesnym świecie. Wraz z uczestnikami warsztatu, spróbujemy odpowiedzieć na to pytanie, a pretekstem do naszych poszukiwań będzie tekst literacki, zdjęcia ludzi, emocje, scenki improwizowane.

  • Warsztat I Improwizacja aktorska
    prowadzący: Jakub Snochowski

Czym jest improwizacja? Czy jest to coś trudnego, nudnego, niepotrzebnego, a może fascynującego? Czy jest to sprawa tylko dla leniwych, którzy nie chcą się przygotować, nauczyć? Bo przecież improwizacja to podobno robienie czegoś bez planu, przygotowania właśnie. Podobno. Improwizacja może być zła i dobra. Dobra jest lepsza i może przydać się w wielu sytuacjach. Nie tylko w teatrze. Zapraszam na warsztat dobrej, skutecznej improwizacji!

  • Warsztat II Pantomima
    prowadząca: Paulina Staniaszek

Podczas warsztatów pantomimy zapoznamy się z podstawowymi narzędziami tej sztuki. Nauczymy się je wykorzystywać w praktyce i zastanowimy się, jak mogą poszerzyć nasz warsztat na gruncie innych sztuk, a także do czego mogą przydać się w życiu. Przekonamy się, że mim to nie tylko aktor, który nie używa słów. To aktor, który za pomocą swojego ciała może wyrazić każdą emocję, zidentyfikować się ze zwierzęciem, znaleźć w sobie jakość przedmiotów nieożywionych. Będziemy używać naszych ciał, aby wyobrażeniom przydać realności.

Mazowiecki Instytut Kultury zastrzega sobie prawo do zmian w programie.

Prowadzący wykłady i warsztaty

  • Julia Dziworska ─ studiowała na Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Animacji i Filmu Eksperymentalnego, obecnie studiuje realizację obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografię w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego. Autorka wielu nagradzanych etiud fabularnych, filmów dokumentalnych i animacji, które zdobyły uznanie na festiwalach na całym świecie (FINC – Festival Internacional de Cinema de Baía Formosa, Brazil; 18th International Short Film Festival Detmold, Germany; The Pigeon International Film Festival, Iceland).
  • Monika Dróżdż ─ studentka IV roku Realizacji Obrazu Filmowego i Fotografii w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Absolwentka Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka etiud fabularnych i dokumentalnych oraz wielu prac fotograficznych. Współtworzy krótkie spoty reklamowe skierowane do młodej widowni.
  • Anna Ryń ─ studentka V roku Realizacji Obrazu Filmowego i Fotografii w Szkole Filmowej im K. Kieślowskiego w Katowicach. Fotografka, autorka nagradzanych etiud filmowych oraz kolaży. Lubi pracować z dziećmi. Ostatnie warsztaty z kolażu pt. „Papier, zdjęcia, nożyce” zorganizowane we współpracy z Muzeum Miejskim w Tychach, zakończyły się publikacją w książce „Nowe Miasto. Nowe Widzenie” oraz nominacją do nagrody za najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci ─ Słoneczniki.
  • Joanna Kusztal ─ absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Częstochowie oraz Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. W 2023 roku ukończyła studia z wyróżnieniem na kierunku Malarstwo, specjalność: Malarstwo w scenografii. Skupia się głównie na tworzeniu instalacji artystycznych, asamblaży, rzeźb, scenografii i charakteryzacji. W swojej pracy artystycznej często łączy różne dyscypliny twórcze eksperymentując z nietypowymi i niejednokrotnie już zużytymi materiami. Dąży do projektowania konkretnych wrażeń i prowokowania doświadczeń u odbiorcy. Stypendystka Rektora Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. Laureatka konkursu Elproma i Międzynarodowego Festiwalu Rysunku. Aktywnie działa w dziedzinie scenografii, specjalizując się w projektach typu escape room, które zdobywały uznanie w międzynarodowym plebiscycie TERPECA – Top Escape Rooms Project Enthusiasts’ Choice Award.
  • Agnieszka Magiera-Zielińska ─ absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale pedagogicznym, absolwentka Malarstwa w scenografii na kierunku kostium i rekwizyt sceniczny w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie. W latach 2008-2014 była aktorką Teatru Pantomimy MIMO, współpracowała z Warszawskim Centrum Pantomimy. Stworzyła scenografie oraz kostiumy do spektakli:
    • Przedwczorajsze historie – scenografia/ 2011
    • Pierrotów dwóch– scenografia/ 2011
    • Agua de lagrimas – scenografia i kostiumy/ 2013
    • Marcel– współpraca kostiumowa/ 2015
    • Klaunada– kostiumy/ 2022
    • Voyage immobile/ 2023

W swoich pracach bazuje na własnych doświadczeniach scenicznych. Kreatywnie manipuluje tkaniną, zajmuje się szyciem, dzierganiem oraz malowaniem. Interesuje się aranżowaniem przestrzeni scenicznej, projektowaniem oraz tworzeniem kostiumów.

  • Maria Zakólska ─ studentka trzeciego roku na wydziale pedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
    Wybór kierunku „Informatyka i zdolności” pozwala jej na łączenie zamiłowań w pracy nad kreatywnym rozwojem dzieci i młodzieży. Wolontariuszka świetlicowych zajęć artystycznych dla najmłodszych. Do jej głównych zainteresowań w zakresie sztuki należy malarstwo, rysunek oraz charakteryzacja.
  • Paulina Staniaszek ─ aktorka pantomimy, tworzy i pracuje z maskami teatralnymi.
  • Magdalena Glapińska ─ aktorka, dziennikarka. Prowadzi warsztaty aktorskie, adaptuje scenariusze, reżyseruje spektakle, z sukcesami przygotowuje młodzież do egzaminów na uczelnie teatralne. Absolwentka wydziału aktorskiego PWSFTviT w Łodzi. Od wielu lat realizuje swój autorski program oparty na pedagogice teatru, dramie i kreatywnym myśleniu.
  • Krzysztof Usakiewicz ─ nauczyciel języka polskiego w warszawskiej Bednarskiej Szkole Realnej. Lubi pisać reportaże, chętnie uczestniczy w konkursach literackich. Do tej pory publikował teksty m.in. o wyprawie rowerowej po Litwie, rozgrywkach Etnoligi czy cudzoziemcach uczących się języka polskiego. Ma słabość do Europy Południowej, na studiach uczył się języków nowogreckiego i bułgarskiego.
  • Jakub Snochowski ─ aktor, performer, instruktor teatralny, trener, judoka. Absolwent PWST w Krakowie, którą ukończył w 2001 roku. Występował w teatrach krakowskich: Narodowym Starym, Ludowym i warszawskich: Wielkim, Rozmaitości, Dramatycznym, Studio, Polskim. Jest twórcą wielu akcji performatywnych w przestrzeni publicznej. Pracuje też jako pedagog, prowadząc wykłady/inspiracje w warszawskich uczelniach Sprawdził się też jako reżyser, realizując Sad wykarczowany na podstawie Wiśniowego sadu A. Czechowa.
  • Bartosz Miecznikowski ─ prezes Fundacji Muzyczni Czarodzieje, muzyk, pedagog. Na co dzień prowadzi warsztaty muzyczne w przedszkolach, szkołach, instytucjach kultury. Warsztaty „Rock z Misiem” otrzymały nagrodę rodziców w konkursie SŁONECZNIKI jako najbardziej rozwojowe zajęcia dla dzieci w Warszawie, a ostatnia płyta Fundacji Kimkolwiek jesteś, życzę Ci dobrze nagrodę jury w konkursie SŁONECZNIKI. Perkusista zespołu 2 tea 2 room 2, Nowy VOX oraz piosenkarzy: Magdy Femme i Piotra Pręgowskiego.
  • Elżbieta Czech ─ żyje z obrazami w tle ─ łączy pracę projektantki wnętrz i malarki a ostatnio instruktorki malarstwa i rysunku dla dzieci i młodzieży w MGCK w Jelczu-Laskowicach. Absolwentka Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Wieloletni dorobek w projektowaniu wnętrz użyteczności publicznej osiągnęła wspólnie z mężem w Studio Projektu ARTO ( aktualnie Arto-Complex Elżbieta Czech z siedzibą we Wrocławiu) .To tutaj skupiły się główne działania artystyczne, projektowanie mebli, dekoracji do wnętrz, witraży. Zawód projektanta, choć ciągle ważny, ustępuje obecnie miejsca pasji malarstwa i nowej roli instruktora plastyki. Malarstwo od zawsze było najważniejsze. Stąd pojawiła się potrzeba organizowania plenerów malarskich: „Chwałowickie Impresje’’ cykl rozpoczęty w latach 2018, 2019 oraz ‘’Letnia Akademia Sztuki – Mistrz i uczeń’’ – skierowana do dzieci i młodzieży. Ogólnopolski Plener Malarski: „Między Impresjami w Międzyzdrojach’’ – rok 2020, 2021. Twórczość własną prezentowała na łamach tygodnika ANGORA. Praca malarska na ekspozycji „VIA CRUCIS 2023” w Bydgoszczy. Wzięła udział w konkursach malarskich ZPAP Oddział Łódź – VII Międzynarodowe BIENNALE OBRAZU QUADRO-ART- 2021 oraz VIII w 2023 roku. Jej prace zostały zaprezentowane w pokonkursowej wystawie w Filharmonii Łódzkiej. Kilkuletnia współpraca z Miejsko-Gminnym Centrum Kultury w Jelczu-Laskowicach zaowocowała nie tylko pracą instruktorki plastyki, ale również ciepło przyjętą serią autorskich filmików edukacyjnych PasteLOVE Wtorki. Od marca 2020 roku przez trzy sezony PasteLOVE Wtorki on-line zachęcały do zabawy plastycznej nie tylko dzieci, wprowadzały w świat historii sztuki i oswajały terminy plastyczne.
  • Agnieszka Sobczyńska ─ absolwentka Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu na Wydziale Architektury Wnętrz i Wzornictwa Przemysłowego. Dyplom otrzymała w Pracowni Komunikacji Wizualnej prof. Wiesława Zajączkowskiego w zakresie projektowania graficznego znaczków pocztowych, aneks – malarstwo w Pracowni prof. Anny Kowalskiej-Szewczyk. Stypendystka Ministra Kultury i Sztuki. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków, Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej oraz Worldwide Graphic Designers. Artystycznie specjalizuje się w projektach dotyczących filatelistyki i plakatu. Zajmuje się także projektowaniem graficznym, identyfikacjami wizualnymi firm, projektami dla wydawnictw muzycznych i książkowych. Z Pocztą Polską współpracuje od 1998 roku projektując znaczki pocztowe, koperty pierwszego dnia obiegu, datowniki, kartki pocztowe z nadrukowanym znaczkiem. Jest autorką cyklu znaczków związanego z historią Polski. W 2010 roku wydawnictwo ,4 czerwca 1989r. Rocznica pamiętnych wyborów wg jej projektu otrzymało nagrodę ZŁOTEGO GRYFU. W 2011 jako współautor i dyrektor kreatywny otrzymała także nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Reklamy KREATURA za wydawnictwo: ,30. rocznica powstania NSZZ Solidarność. Zdobyła także Złoty Medal dla Książki Roku 2022, przyznawany przez portal Spirits.com.pl za wydawnictwo Droga Whisky Rajmunda Matuszkiewicza. Do jej najbardziej prestiżowych projektów należą: logo i identyfikacja wizualna Sejmu RP, oprawa graficzna Polskiej Prezydencji w Radzie Unii Europejskiej dla Sejmu RP i Senatu. Souveniry wg jej projektów reprezentują Polskę, rozdawane są podczas spotkań delegacji międzynarodowych. Od kilku lat współtworzy materiały upamiętniające jednego z najwybitniejszych kompozytorów polskich ─ Jerzego Wasowskiego.
  • Waldemar Czech ─ absolwent Wydziału Artystycznego Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie (kierunek – rzeźba, grafika, fotografia). Wieloletni dorobek w projektowaniu wnętrz użyteczności publicznej osiągnął wspólnie z żoną w Studio Projektu ARTO (aktualnie Arto-Complex Elżbieta Czech z siedzibą we Wrocławiu).To tutaj skupiły się jego główne działania artystyczne, projektowanie mebli, dekoracji do wnętrz, witraży. Od 2019 pracuje jako instruktor zajęć plastycznych z młodzieżą w Domach Kultury, współorganizator plenerów malarskich, współautor filmów edukacyjnych z dziedziny historii sztuki.
  • Magda Grabowska-Wacławek vel. BOVSKA ─ jedno z największych muzycznych objawień 2016 roku. Absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina oraz Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Pierwszy nakład jej debiutanckiej płyty Kaktus wyprzedał się̨ w dwa dni, zyskując status Złotej Płyty, a jej utwory jeszcze przed premierą albumu biły rekordy popularności w Internecie, gdzie dotychczas odtworzono je ponad 40 milionów razy. Tytułowa piosenka Kaktus była motywem przewodnim czołówki serialu stacji TVN Druga Szansa. Ma za sobą̨ występy na najważniejszych festiwalach w kraju: Open’er Festival, Orange Warsaw Festival, Kraków Live Festival, Slot Art, Festiwal i Krajowy Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu. Była też jedyną gwiazdą z Europy na festiwalu Shimokitazawa Sound Cruising w Tokio w 2017 roku. Jej piosenka Na niby promowała film Narzeczony na niby. Nominowana na MTV Music Awards 2016 w kategorii Najlepszy polski wykonawca. Podczas Fryderyków 2016 nominowana za Fonograficzny debiut roku oraz Fryderyki 2017 za drugi album Pysk w kategorii Elektronika. Artystka od początku zachwyca swoim wyrazistym, rozpoznawalnym wizerunkiem scenicznym. Oprócz komponowania, Bovska zajmuje się grafiką i ilustracją. Jest projektantem wszystkich swoich albumów.

PROGRAM ZAJĘĆ – I SEMESTR (2023)

Spotkania i warsztaty prowadzone będą w dwóch grupach wiekowych: grupa I, 6-9 lat; grupa II, 10-14 lat. Podczas comiesięcznych zajęć będziemy poruszać tematy z wielu różnych dziedzin sztuki. Poniżej proponowane tematy wykładów i warsztatów:

8 października (nd), inauguracja Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki

  • Wykład Artystyczny plac zabaw
    prowadząca: Magdalena Glapińska

Podczas wykładu inauguracyjnego Magdaleny Glapińskiej słuchacze dowiedzą się, że każdą przestrzeń można zmienić w artystyczny plac zabaw. Prowadząca odwoła się do przykładów ze sztuki oraz z naszego codziennego życia. Opowie jak zmienić dowolną przestrzeń w pole do gry czy plac zabaw.

  • Warsztat Happening teatralny
    prowadzący: Magdalena Glapińska, Jakub Snochowski

Młodsi i starsi miłośnicy teatru przygotują, pod czujnym okiem prowadzących, działanie w przestrzeni miejskiej. Podczas warsztatów zaangażują siły twórcze, aby pokazać, że – jak mawiał William Shakespeare – „cały świat to scena”. Ulica, chodnik, plac, przejście, schody – wszystko to może służyć sztuce – przede wszystkim przypadkowi przechodnie, którzy w nieprzewidywalny sposób angażowani będą przez dzieci / młodzież. Czeka Was niesamowita przygoda teatralna!

5 listopada (nd)

  • Wykład Obraz, ruch, kino co tworzy film?
    prowadzący: Jan Holoubek

Jak rodzi się pomysł na film? Jaką rolę odgrywa obraz i ruch w filmie? Na czym polega praca reżysera na planie filmowym? Jak wygląda plan filmowy? Co musi się zadziać na poszczególnych etapach produkcji, aby powstał film? Na te pytania odpowie jeden z najwybitniejszych reżyserów w Polsce – Jan Holoubek. Słuchacze dowiedzą się także, jak tworzy się „efekty specjalne” w filmie typu burza, deszcz, powódź.

  • Warsztat I Animacja poklatkowa
    prowadząca: Paulina Haratyk

Kto z was już kiedyś nakręcił film? Podczas warsztatu przekonamy się, jak to się robi i pobijemy rekord Guinnessa w najszybszym zrobieniu filmu. A więc wszystkie ręce na pokład! Wspólnie stworzymy animację poklatkową i dowiemy się, jak tego rodzaju filmy powstawały kiedyś oraz jak robi się je dzisiaj, jak również, że da się je zrobić przy nieskończonej liczbie metod.

  • Warsztat II Obraz, ruch, kino
    prowadzący: Maciej Misztal.

Warsztaty oparte na wspólnych zabawach i eksperymentach, podczas których odkryjemy, jak działa na nas kino i na czym polega jego magia. Skupimy się na warstwie wizualnej i na tym, jak wpływają na nią różne, często niezauważalne elementy. Sprawdzimy, co się stanie po zmianie koloru, kadru i muzyki. Wykorzystamy rysunek i pantomimę do poszukiwań różnych środków filmowej ekspresji. Spróbujemy też ożywić nieruchome obrazy.

3 grudnia (nd)

  • Wykład Jak tworzy się książkę dla dzieci? 
    prowadząca: Justyna Bednarek

Jesteście ciekawi skąd autor książek czerpie pomysły, zanim przystąpi do pisania książki? Jak powstają książkowi bohaterowie i ich perypetie? 

Na te pytania i nie tylko te, odpowie nasz gość – Justyna Bednarek, autorka wielu książek dla dzieci. Podczas wykładu dowiemy się również, co skłoniło panią Justynę do zostania pisarką.

Być może po spotkaniu ze słynną pisarką, sami postanowicie skorzystać z pomysłów na napisanie książki i stworzycie swoją małą formę literacką.

  • Warsztat I W świecie opowieści
    prowadzący: Krzysztof Usakiewicz

Po co w ogóle opowiadać historie? Czy w XXI wieku na naszych oczach właśnie okazuje się, że sztuczna inteligencja opanowała tę umiejętność na znacznie wyższym poziomie niż człowiek? Czy tradycyjne czytelnictwo ma przyszłość? Czy zachodzące w świecie zmiany powinny być uwzględniane w szkole podczas lekcji języka polskiego?

Podczas czterdziestopięciominutowego wykładu padnie dużo pytań i mało gotowych odpowiedzi, ale wszystkie kwestie rzetelnie rozważymy. Zastanowimy się, jakie są zadania literatury, czy u schyłku 2023 roku wciąż warto czytać i sięgniemy w głąb przeszłości, by zastanowić się, co może przynieść nam przyszłość.

  • Warsztat II Zabawa tekstem literackim
    prowadząca: Magdalena Glapińska

Podstawą zabawy teatralnej jest dobrze napisany tekst literacki, dzięki któremu dzieci mogą rozwinąć swoją kreatywność, wyobraźnię i wrażliwość.

Podczas warsztatów literackich dzieci podejmą próbę przeniesienia tekstu literackiego na scenę i stworzą krótką inscenizację teatralną poprzedzoną, kreatywnym warsztatem, którego inspiracją będzie tekst Roalda Dahla pt: Bajki przez telefon.

Prowadzący wykłady i warsztaty

  • Justyna Bednarek – polska poetka, pisarka i ilustratorka. Z wykształcenia jest romanistką, ale od lat pracuje jako dziennikarka i redaktorka w pismach kobiecych. W 2004 roku opublikowała trzy wierszowane bajeczki o skrzacie Lenku (wydane przez krakowskie Wydawnictwo Skrzat). W 2015 roku wydała „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek”, które są jej powtórnym bajkowym debiutem.
  • Monika Dróżdż ─ studentka IV roku Realizacji Obrazu Filmowego i Fotografii w Szkole Filmowej im. K. Kieślowskiego w Katowicach. Absolwentka Wiedzy o Filmie i Kulturze Audiowizualnej na Uniwersytecie Gdańskim. Autorka etiud fabularnych i dokumentalnych oraz wielu prac fotograficznych. Współtworzy krótkie spoty reklamowe skierowane do młodej widowni.
  • Julia Dziworska ─ studiowała na Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Animacji i Filmu Eksperymentalnego, obecnie studiuje realizację obrazu filmowego, telewizyjnego i fotografię w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego. Autorka wielu nagradzanych etiud fabularnych, filmów dokumentalnych i animacji, które zdobyły uznanie na festiwalach na całym świecie (FINC – Festival Internacional de Cinema de Baía Formosa, Brazil; 18th International Short Film Festival Detmold, Germany; The Pigeon International Film Festival, Iceland).
  • Magdalena Glapińska – aktorka, dziennikarka. Prowadzi warsztaty aktorskie, adaptuje scenariusze, reżyseruje spektakle, z  sukcesami przygotowuje młodzież do  egzaminów na  uczelnie teatralne. Absolwentka wydziału aktorskiego PWSFTviT w  Łodzi. Od  wielu lat realizuje swój autorski program oparty na  pedagogice teatru, dramie i  kreatywnym myśleniu.
  • Paulina Haratyk – badaczka filmu i scenarzystka.
  • Jan Holoubek – reżyser, operator, scenarzysta. Członek Stowarzyszenia Autorów Zdjęć Filmowych (PSC).
  • Joanna Kusztal ─ absolwentka Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych w Częstochowie oraz Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. W 2023 roku ukończyła studia z wyróżnieniem na kierunku Malarstwo, specjalność: Malarstwo w scenografii. Skupia się głównie na tworzeniu instalacji artystycznych, asamblaży, rzeźb, scenografii i charakteryzacji. W swojej pracy artystycznej często łączy różne dyscypliny twórcze eksperymentując z nietypowymi i niejednokrotnie już zużytymi materiami. Dąży do projektowania konkretnych wrażeń i prowokowania doświadczeń u odbiorcy. Stypendystka Rektora Wyższej Szkoły Artystycznej w Warszawie. Laureatka konkursu Elproma i Międzynarodowego Festiwalu Rysunku. Aktywnie działa w dziedzinie scenografii, specjalizując się w projektach typu escape room, które zdobywały uznanie w międzynarodowym plebiscycie TERPECA – Top Escape Rooms Project Enthusiasts’ Choice Award.
  • Agnieszka Magiera-Zielińska ─ absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego na wydziale pedagogicznym, absolwentka Malarstwa w scenografii na kierunku kostium i rekwizyt sceniczny w Wyższej Szkole Artystycznej w Warszawie. W latach 2008-2014 była aktorką Teatru Pantomimy MIMO, współpracowała z Warszawskim Centrum Pantomimy. Stworzyła scenografie oraz kostiumy do spektakli: Przedwczorajsze historie (scenografia/ 2011), Pierrotów dwóch (scenografia/ 2011), Agua de lagrimas (scenografia i kostiumy/ 2013),  Marcel (współpraca kostiumowa/ 2015), Klaunada (kostiumy/ 2022), Voyage immobile (2023). W swoich pracach bazuje na własnych doświadczeniach scenicznych. Kreatywnie manipuluje tkaniną, zajmuje się szyciem, dzierganiem oraz malowaniem. Interesuje się aranżowaniem przestrzeni scenicznej, projektowaniem oraz tworzeniem kostiumów
  • Maciej Misztal – absolwent Szkoły Filmowej w Katowicach oraz kulturoznawstwa na UKSW w Warszawie. Dyrektor Lubelskiego Festiwalu Filmowego, kurator projektu Warsaw Short Framing. Animator kultury filmowej.
  • Anna Ryń ─ studentka V roku Realizacji Obrazu Filmowego i Fotografii w Szkole Filmowej im K. Kieślowskiego w Katowicach. Fotografka, autorka nagradzanych etiud filmowych oraz kolaży. Lubi pracować z dziećmi. Ostatnie warsztaty z kolażu pt. „Papier, zdjęcia, nożyce” zorganizowane we współpracy z Muzeum Miejskim w Tychach, zakończyły się publikacją w książce ”„Nowe Miasto. Nowe Widzenie” oraz nominacją do nagrody za najbardziej rozwojową inicjatywę dla dzieci ─ Słoneczniki.
  • Jakub Snochowski – aktor, performer, instruktor teatralny, trener, judoka. Absolwent PWST w Krakowie, którą ukończył w 2001 roku. Występował w teatrach krakowskich: Narodowym Starym, Ludowym i warszawskich: Wielkim, Rozmaitości, Dramatycznym, Studio, Polskim. Jest twórcą wielu akcji performatywnych w przestrzeni publicznej. Pracuje też jako pedagog, prowadząc wykłady/inspiracje w warszawskich uczelniach Sprawdził się też jako reżyser, realizując „Sad wykarczowany” na podstawie „Wiśniowego sadu” A. Czechowa.
  • Paulina Staniaszek ─ aktorka pantomimy, tworzy i pracuje z maskami teatralnymi.
  • Krzysztof Usakiewicz – nauczyciel języka polskiego w  warszawskiej Bednarskiej Szkole Realnej. Lubi pisać reportaże, chętnie uczestniczy w  konkursach literackich. Do  tej  pory publikował teksty m.in.  o  wyprawie rowerowej po  Litwie, rozgrywkach Etnoligi czy  cudzoziemcach uczących się języka polskiego. Ma  słabość do  Europy Południowej, na  studiach uczył się języków nowogreckiego i  bułgarskiego.
  • Maria Zakólska ─ studentka trzeciego roku na wydziale pedagogiki w Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. Wybór kierunku „Informatyka i zdolności” pozwala jej na łączenie zamiłowań w pracy nad kreatywnym rozwojem dzieci i młodzieży. Wolontariuszka świetlicowych zajęć artystycznych dla najmłodszych. Do jej głównych zainteresowań w zakresie sztuki należy malarstwo, rysunek oraz charakteryzacja.

Wyrusz razem z nami w podróż po niezwykłych obszarach sztuki! Zapisz się już dziś! Dołącz do nas!

Kontakt: Milena Szabelewska m.szabelewska@mik.waw.pl tel. 601 668  490

grafika: na jasnym tle rysunek tarczy przedstawiającej maskę teatralną, pędzel i nutę. obok napis dziecięcy uniwersytet sztuki

 

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201