Dziecięcy Uniwersytet Sztuki 2024/2025
Mazowiecki Instytut Kultury zaprasza dzieci ze szkół podstawowych do udziału w programie zajęć edukacyjnych z zakresu wiedzy o sztuce i jej różnych dziedzin.
- W sztuce dziecko może przejrzeć się jak w zwierciadle. Zobaczyć siebie, dostrzec sytuacje z własnego życia i poznać sposoby radzenia sobie z nimi.
- Może też zobaczyć coś zupełnie abstrakcyjnego, czego do tej pory nie widziało – to z kolei pozwoli mu zrozumieć, że w świecie można spotkać rzeczy nieoczywiste, nowe.
- Sztuka wpływa na rozwój osobowości i na uspołecznienie młodego człowieka. Co więcej, dziecko potrafi czerpać ze sztuki to, co chce, a nie tylko to, co należy.
- Nie wolno zapominać, że obcowanie ze sztuką daje zwyczajnie wiele radości.
Sztuka wyzwala uczucia, sprawia przyjemność i czyni człowieka lepszym.
Dla kogo?
Do programu i uczestnictwa w zajęciach na uniwersytecie mogą zgłaszać się dzieci w wieku 6-14 lat. Naszą ofertę przygotowaliśmy z myślą o tych, którzy pragną aktywnie i twórczo uczestniczyć w odbiorze otaczającego ich świata.
Zapisy i Regulamin
Zapisy odbywają się przez cały czas trwania zajęć za pośrednictwem FORMULARZA ZGŁOSZENIOWEGO.
- Regulamin Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki (pdf)
- Ochrona Danych Osobowych (pdf)
Organizacja roku akademickiego
Rok akademicki 2024/2025 rozpoczniemy 6 października. W tym dniu studenci Dziecięcego Uniwersytetu Sztuki otrzymają indeksy i Niezbędnik Małego Artysty. Podzieleni według grup wiekowych, wezmą udział w spotkaniach-prelekcjach z ekspertami, autorytetami w swojej dziedzinie, zajmującymi się sztuką zawodowo.
Zajęcia i warsztaty artystyczne zaplanowaliśmy raz w miesiącu – w niedzielę. Wykłady i warsztaty prowadzić będą zaproszeni eksperci, wśród nich wykładowcy akademiccy, profesorowie, znawcy tematu i sami artyści. Każde comiesięczne spotkanie będzie zaczynało się prelekcją – wykładem wprowadzającym poświęconym wybranej, za każdym razem innej, dziedzinie sztuki. Po prelekcjach studenci rozejdą się do sal warsztatowych i wezmą udział w wybranych przez siebie warsztatach (planowany czas trwania każdego warsztatu ok. 1,5 godz.).
W nawiązaniu do tematów poruszanych podczas zajęć będziemy polecali wystawy, spektakle i inne ciekawe, rozwijające wydarzenia artystyczno-kulturalne.
Zajęcia mogą odbywać się z tłumaczeniem na polski język migowy i z użyciem pętli indukcyjnej, o ile zapotrzebowanie na nie zostanie złożone koordynatorce projektu co najmniej na siedem dni przed terminem spotkania.
Miejsce spotkań
Sale warsztatowe Mazowieckiego Instytutu Kultury, ul. Elektoralna 12 w Warszawie
Czas trwania zajęć
Grupa I (6-9 lat)
-
- Wykład 10:00-10:45
- Warsztaty 11:00-12:30
Grupa II (10-14 lat)
-
- Wykład 11:15-12:15
- Warsztaty 12:30-14:00
6 października (nd.)
- WYKŁAD Oto ja. Człowiek w sztuce (wykład inauguracyjny)
prowadząca: Katarzyna Witt
Na ile sposobów można przedstawić człowieka? Jak robią to artystki i artyści? Jakie opowieści o ludziach kryją się w obrazach i rzeźbach? Przegląd sztuki będzie przypominał podróż po różnych epokach, stylach i mediach – od czasów dawnych aż po współczesność.
- WARSZTAT I Warsztaty malarskie – autoportret
prowadząca: dr Agnieszka Zawisza
Autoportret był tematem zawsze chętnie podejmowanym przez artystów. Malarze, tacy jak Rembrandt, Van Gogh, Frida Khalo, wykorzystywali medium autoportretu, aby przedstawić siebie, swój stosunek do świata, uczucia i zainteresowania. Na warsztatach uczestnicy stworzą swoje autoportrety, malując farbami akrylowymi na płótnie. Doświadczone osoby prowadzące zajęcia pomogą i pokierują kolejnymi etapami pracy tak, aby każdy uczestnik wyszedł z oryginalnym i ciekawym dziełem.
- WARSZTAT II Warsztaty malarskie – człowiek
prowadząca: Magda Bauer
Tematem pracy malarskiej będzie figura ludzka. W czasie warsztatu poznamy kilka sposobów ukazania sylwetki ludzkiej – posługując się syntezą, szablonem lub techniką puentylistyczną. Uczestnicy otrzymają szereg praktycznych wskazówek oraz pomoc fachowców, tak aby każdy mógł stworzyć zaskakujące i ciekawe dzieło farbami akrylowymi na płótnie. Przy sprzyjających warunkach, prace wykonamy w plenerze.
17 listopada (nd.)
- WYKŁAD Moje dłonie tworzą sztukę – tworzymy rękodzieło
prowadząca: Agnieszka Stefańska
Na spotkaniu porozmawiamy o tym, czym tak naprawdę jest rękodzieło, jakie są jego rodzaje, skąd pochodzi i dlaczego jest tyle warte. Dzieci dowiedzą się, jak powstają ubrania, akcesoria, poznają różne techniki ich wytwarzania. Dowiedzą się także czym różni się produkcja masowa od rzemieślniczej.
- WARSZTAT I Biżuteria, czyli małe dzieło sztuki
prowadząca: Klara Sukiennik
Praca nad tą formą rękodzieła wymaga nie lada cierpliwości, ale efekty są tego warte! Małe koraliki w rękach słuchaczy zamienią się w naszyjniki, bransoletki, pierścionki, breloczki, a nawet doczepiane broszki! Wszystko zależy od wyobraźni dziecka!
- WARSZTAT II Splotki i splotki – makramowe szaleństwo!
prowadząca: Katarzyna Nowakowska
Makrama to znana od czasów starożytnych technika plątania sznurów bez użycia dodatkowych akcesoriów, takich jak szydełko lub druty. Wszystkie sploty wykonywane są ręcznie. Na warsztatach dzieci wykonają piękne breloczki do kluczy poznając przy tym podstawowe techniki wiązania makram. Porozmawiamy o węzłach i udowodnimy, że tak zwany „supeł” to nie zawsze coś złego!
8 grudnia (nd.)
- WYKŁAD Po co uczymy się pisać?
prowadzący: Rafał Kosik
Rafał Kosik jest pisarzem, scenarzystą i wydawcą. Opublikował ponad trzydzieści książek, które sprzedały się w nakładzie przeszło dwóch milionów egzemplarzy: science fiction dla dorosłych (m.in. powieści Mars, Vertical, Kameleon, Różaniec i Cyberpunk 2077: Bez przypadku), serię „Felix, Net i Nika” dla młodzieży oraz serie dla dzieci „Amelia i Kuba” i „Mi się podoba”. Jest laureatem licznych nagród m.in. Jerzego Żuławskiego, Janusza A. Zajdla oraz Książki Roku IBBY. Jego książki zostały przetłumaczone na kilkanaście języków, m.in. na angielski, niemiecki, francuski, włoski, hiszpański, portugalski, chiński, turecki i ukraiński. Jest współscenarzystą serialu Cyberpunk: Edgerunners. Lubi czytać, podróżować, jeździć na rowerze, ćwiczyć na siłowni i gotować.
- WARSZTAT I Jak powiedzieć to samo inaczej?
prowadząca: Dorota Kassjanowicz
Podczas warsztatów będziemy uczyć się odkrywać „magiczną moc słów”, które sprawiają, że jedna historia może mieć nieskończenie wiele wersji ‒ zależnie od tego, kto i jak ją opowiada, jakich słów używa i czy umie właściwie je dobierać, czy jest komunikatywny, czy wie, o czym mówi, czy trzyma się faktów? Czy zależy mu na obiektywnej prawdzie. A może fantazjuje? Przekonamy się, że ten, kto sprawnie posługuje się słowami, zyskuje „supermoc”.
- WARSZTAT II Sztuka opowiadania historii
prowadząca: Anna Woźniak
Co czyni historię wyjątkową? Co sprawia, że ktoś jest mistrzem opowiadania? Po co w ogóle człowiek uruchamia wyobraźnię i opowiada? Czy istnieje przepis na ciekawą historię? Wraz z uczestnikami warsztatów postaramy się znaleźć odpowiedź na te pytania. Będziemy uczyć się podstawowych zasad konstruowania własnej opowieści.
12 stycznia (nd.)
- WARSZTAT O początkach powstania teatru
prowadząca: Magdalena Glapińska
Nasz wykład zamienimy w podróż wyobraźni, wyruszymy do starożytnej Grecji, aby przyjrzeć się temu, jak ludzie wówczas żyjący wymyślili dla nas teatr. Czeka nas mnóstwo doznań i wrażeń: poznamy Dionizosa, przyjrzymy się architekturze teatru greckiego i zobaczymy jak wyglądał kostium greckiego aktora. Podczas wykładu zaprezentujemy jeden z odcinków: Pojęciownika Teatralnego, który pozwoli nam poczuć teatralny klimat starożytnej Grecji i wziąć udział w wielkich i małych Dionizjach, które dały początek sztuce jaką jest teatr.
- WARSZTAT I Teatr cieni
prowadzący: Tomasz Kowal
Teatr Cieni wywodzi się z azjatyckiej tradycji. Ten rodzaj teatru wykorzystywano między innymi na wyspach Indonezji do opowiadania mitów, legend i baśni używając płaskich lalek teatralnych. Współczesny teatr cieni to zupełnie inna bajka i świetna zabawa. W trakcie warsztatów uczestnicy odkryją cienie poprzez teatr dłoni, zabawę skalą i wykorzystanie różnych źródeł światła. Stworzymy własną lalkę cieniową i sprawdzimy, jak można ją ożywić.
- WARSZTAT II Tworzymy lalkę teatralną
prowadząca: Marta Pogoda
Warsztaty wprowadzające w niezwykły świat lalek teatralnych to świetna okazja do rozwinięcia wyobraźni i zdolności manualnych. Podczas spotkania poznamy różne typy lalek używanych w teatrze, takie jak marionetki, pacynki, jawajki, kukły i lalki cieniowe. Nauczymy się podstaw animacji tymi lalkami oraz technik budowania postaci. Każdy uczestnik stworzy własną unikalną kukiełkę, którą będzie mógł zabrać do domu.
Biogramy prowadzących warsztaty
Katarzyna Witt
Historyczka sztuki, edukatorka muzealna, twórczyni treści dla dzieci i młodzieży. Autorka Książki otwartej na świat (Wydarzenie Historyczne Roku 2018). W 2019 roku stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Założycielka Kolektora – niezależnego studia edukacji kulturowej.
Tomasz Kowol
Aktor z wykształcenia i z zawodu. Zajmuje się również reżyserią, pisaniem scenariuszy oraz komponowaniem muzyki do spektakli. Od kilku lat pracuje jako lektor. Nagrywa reklamy radiowe, szkolenia e-learningowe. Od 2007 roku jest aktorem w Teatrze Lalek Guliwer w Warszawie, wcześniej w Teatrze Groteska w Krakowie. Ukończył Akademię Sztuk Teatralnych we Wrocławiu (dawny Wydział Zamiejscowy PWST w Krakowie). Na swoim koncie posiada nagrody aktorskie na festiwalach teatralnych m.in. na VIII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów dla dzieci w Banja Luce, XXI Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu, 34. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym „Walizka” w Łomży, 11. Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Ożywionej Formy „Maskarada” w Rzeszowie oraz Grand Prix dla najlepszego spektaklu 14. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek „Katowice Dzieciom”, którego jest współreżyserem, autorem muzyki oraz gra jedną z głównych ról. Uczestniczył w wielu projektach warsztatowych i edukacyjnych. Grał gościnnie wraz z zespołem baletowym Opery Wrocławskiej w spektaklach „Aida” Giuseppe Verdiego, „Carmina Burana” Carla Orfa, „Jezioro Łabędzie” Piotra Czajkowskiego. Reżyserował koncerty finałowe Festiwalu Artystycznego Młodzieży Akademickiej FAMA w Świnoujściu. Szyje na maszynie, gra na instrumentach, pisze książki, projektuje meble.
Marta Pogoda
Twórczyni lalek, scenografka, psycholożka. Przez dwa lata była członkinią pracowni lalkarskiej w Barcelonie, gdzie współtworzyła spektakle teatralne i prowadzi warsztaty z konstrukcji lalek. Obecnie posiada własną pracownię, współpracuje z branżą filmową i teatrami.
dr Agnieszka Zawisza
Malarka, absolwentka Wydziału Malarstwa warszawskiej ASP, doktor sztuk pięknych. Dyplom z Malarstwa u prof. Rajmunda Ziemskiego oraz aneks z Litografii w pracowni prof. Wacława Winieckiego obroniła z wyróżnieniem w 2000 roku. Stopień naukowy doktora uzyskała na ASP w Łodzi w 2019 roku. Laureatka pierwszej nagrody na Międzynarodowym Biennale Malarstwa w Mołdawii (2017). Obecnie pracuje w Kamienicy Artystycznej TA3 na Ochocie i działa w stowarzyszeniu artystycznym Front Sztuki. Agnieszka Zawisza jest też współautorką multimedialnego projektu „Matkopolko”, odnoszącego się do kondycji matki-artystki we współczesnym społeczeństwie. Liczne wystawy indywidualne oraz udział w wielu wystawach zbiorowych w Polsce i za granicą pokazują stałą aktywność twórczą artystki. Czerpiąc inspirację zarówno z podróży jak i z życia codziennego, w cyklach o rozmaitej tematyce, malarka jest wierna swojej koncepcji budowania płótna kolorem.
Magdalena Bauer
Posiada długoletnie doświadczenie dydaktyczne w zakresie nauczania malarstwa, rysunku oraz materiałów i technologii. Ukończyła Akademię Sztuk Pięknych w Warszawie na wydziale Wzornictwa Przemysłowego. Zajmuje się również ceramiką i projektowaniem form użytkowych. Prowadziła własną galerię sztuki. Zawodowo zajmuje się nauczaniem malarstwa, rysunku oraz ceramiki dorosłych, młodzieży oraz dzieci. Prowadzi plenery i warsztaty artystyczne. Od 2018 roku – członkini Komisji Dyplomowych w Instytucie Edukacji Educoncept. Współtwórczyni autorskiego projektu Pracownia5, zakładającego całościowe spojrzenie na sztukę od teorii do praktyki, gdzie prowadzi wykłady z technologii oraz przybliża tajniki rzemiosła artystycznego.
Malwina Wieczorek-Brade
Zajmuje się ilustracją, fotografią, grafiką warsztatową, animacją, współpracuje przy tworzeniu kostiumów, charakteryzacji i scenografii. W 1995 roku ukończyła studia na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie z dyplomem u prof. Janusza Stannego, aneks z grafiki warsztatowej u doc. Krzysztofa Wyznera. Niezwykle aktywna zawodowo i mocno zaangażowana społecznie artystka ma na swoim koncie mnóstwo wystaw zarówno indywidualnych, jak i zbiorowych na terenie całej Polski. Zajmuje się promocją artystów publikując o nich artykuły w piśmie „LiryDram” oraz organizując wystawy. Od lat jest komisarzem pleneru malarskiego odbywającego się w Starych Żukowicach. Należy do Związku Polskich Artystów Plastyków, grupy fotograficznej Szare Dni oraz grupy artystycznej Equitas Equitatum.
Katarzyna Nowakowska
Z rękodziełem ma do czynienia od prawie trzydziestu lat. Uczyła się od doświadczonych miłośniczek dziergania na drutach i robienia szydełkiem. Pierwszy obrus na stolik dla lalek zachowała na pamiątkę.
Klara Sukiennik
Młoda pasjonatka rękodzieła, uzdolniona artystycznie: rysuje, maluje, rzeźbi, tworzy biżuterię. Między zajęciami artystycznymi a nauką trzyma pieczę nad harcerzami, z którymi aktywnie spędza czas tworząc kolorowe projekty.
Agnieszka Stefańska
Interesuje się zrównoważoną modą i tym, jaki wpływ na środowisko ma branża odzieżowa. Przerabia powstałe już ubrania na nowe, ciekawe projekty. Na co dzień prowadzi zajęcia z szycia i rękodzieła w pracowni Warszawa Szyje.
Grzegorz Kasdepke
Jeden z najpopularniejszych polskich pisarzy dla dzieci. Były wieloletni redaktor naczelny magazynu „Świerszczyk“. Opublikował ponad pięćdziesiąt książek, z których większość cieszyła się statusem bestselleru (m.in. Mam prawo, Kuba i Buba, Tylko bez całowania, A ja nie chcę być księżniczką, Mity dla dzieci, Potworak i inne kosmiczne opowieści). Za książkę Kacperiada. Opowiadania dla łobuzów i nie tylko otrzymał Nagrodę Literacką im. Kornela Makuszyńskiego, za Zaskórniaki i inne dziwadła z krainy portfela uhonorowano go nagrodą finansistów BETA. Był też dwukrotnie laureatem nagrody Edukacja XXI (za Co to znaczy… oraz Bon czy ton). Dwie spośród jego książek – Detektyw Pozytywka oraz W moim brzuchu mieszka jakieś zwierzątko zostały wpisane na światową listę White Ravens. Książka Horror, czyli skąd się biorą dzieci znalazła się na Liście Skarbów Muzeum Książek Dziecięcych. W roku 2015 wręczono mu Nagrodę Kallimacha – za wybitne osiągnięcia w sferze edukacji. Stowarzyszenie Autorów ZAiKS uhonorowało go nagrodą za całokształt twórczości. W roku 2017 przyznano mu tytuł Ambasadora Polszczyzny. W 2019 roku został Kawalerem Orderu Uśmiechu. W 2021 Fundacja ABC „Cała Polska Czyta Dzieciom” uznała Detektywa Pozytywkę za najlepszą książkę ostatniego dwudziestolecia – wśród 20 wyróżnionych tytułów znalazła się także Kacperiada…. W kwietniu 2022 roku opublikował najnowszy kryminał dla dzieci pod tytułem Koronkowa robota – z beskidzkim Koniakowem w tle!
Dorota Kassjanowicz
Autorka książek dla dzieci i dorosłych, tekściarka. Absolwentka polonistyki (Uniwersytet Warszawski), redaktorka wydawnicza, członkini ZAiKS-u. Laureatka głównej nagrody IBBY „Książka roku 2014” oraz „Białe Kruki / The White Ravens 2015” (Internationale Jugendbibliothek, Monachium) za powieść dla młodych czytelników pt. Cześć, wilki! (wyd. Dwie Siostry),na której motywach powstaje film fabularny. Książka 30 znikających trampolin (wyd. Albus), której fragmenty trafiły do podręcznika jęz. polskiego dla klas V, znalazła się na „liście BIS” polskiej sekcji IBBY wśród tytułów nagrodzonych w roku 2017. Zbiór jej wierszy dla najmłodszych Raz, dwa, trzy, zaśnij ty! nominowano do nagrody „Dobre Strony 2018” w konkursie „Najlepsza Książka dla Dzieci lub Młodzieży”. W 2019 roku projekt literacki pt. Ogłoszenia dzieci, niedzieci, stworzeń i rzeczy otrzymał wyróżnienie jury międzynarodowego w konkursie JASNOWIDZE (książka wydana w 2021 roku w wyd. Tekturka). W tym samym roku jej zbiór wierszy Szelestwory i inne potwory został nagrodzony w konkursie „Książka na lato” portalu Granice.pl. Autorka spektakli Progressive – eliminacje (Teatr Roma w Warszawie, reż. Z. Zamachowski) oraz Show and go! (Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie, reż. J. Satanowski). Adaptacja jej książki dla dzieci Jestem Aki od 2019 roku znajduje się w repertuarze Teatru Lalek Banialuka w Bielsku Białej. Pod nazwiskiem Dorota Czupkiewicz pisze teksty piosenek dla S. Celińskiej, E. Błaszczyk, H. Banaszak, M. Kumorek, D. Osińskiej. M. Rodowicz i K. Skrzyneckiej do muzyki m.in.: J. Satanowskiego, M. Muraszki, L. Możdżera, H. Miśkiewicza, A. Korzyńskiego, N. Iwanowej i innych, a także na potrzeby spektakli muzycznych ( Wszystkie babskie środki przeciwko śmierci – Teatr Nowy w Poznaniu, Anty-Szanty – Teatr Atelier w Sopocie, Beksiński. Obraz bez tytułu – Teatr im. Siemaszkowej w Rzeszowie). Współpracowała z warszawskim Ośrodkiem Działań Artystycznych „Dorożkarnia” w zakresie adaptacji scenicznych oraz teksów piosenek do musicali dla młodych widzów.
Ania Woźniak
Opowiadaczka, animatorka kultury, badaczka, mediatorka. Od 2015 r. współtworzy Opowieści z Walizki – kolektyw artystyczny tworzący spektakle narracyjne oraz projekty interdyscyplinarne wokół sztuki opowiadania (Opowieść o rybaku Urashima, O Hienie Loli, Wędrówka Nabu). Występowała m.in. na Jarmarku Jagiellońskim , Międzynarodowym Festiwalu Sztuki Opowiadania , Festiwalu Literacki Sopot ), Spotkaniach Teatralnych InNowica, Festiwalu Góry Literatury, Festiwalu Literatury dla Dzieci i Młodzieży TROPY w Olsztynie, Festiwalu teatralnym dla dzieci i młodzieży Gaducha w Sarnakach , Festiwalu Literackim Znaczenia w Wołominie. Wspólnie z Joanną Sarnecką wyreżyserowała spektakl narracyjny Niewidzialne Miasta 2.0, w którym do współtworzenia opowieści została wykorzystana technologia AI. Swoją działalność artystyczną realizuje w niewielkich miejscowościach wiejskich i wiejsko-miejskich. Od 2019 r. współtworzy zespół Lata w Teatrze w Bukowsku, w którym pełni rolę pedagożki teatru, trenerki kreatywności, reżyserki. W 2020 r. nagrała z przyjaciółmi płytę Wyliczanki Wydzieranki z tradycyjnymi wyliczankami dziecięcymi we współczesnych alternatywnych aranżacjach.
Na co dzień pracuje w Mazowieckim Instytucie Kultury, gdzie prowadzi badania w ramach Mazowieckiego Obserwatorium Kultury oraz koordynuje projekty edukacyjne i artystyczne, m.in. Bardzo Młodą Kulturę, Mazowiecką Szkołę Opowiadaczy oraz Międzynarodowy Festiwal Sztuki Opowiadania, we współpracy z najstarszą grupą opowiadaczą Stowarzyszenie Grupa Studnia O., . Współautorka publikacji o sztuce opowiadania i jej zastosowaniu w pracy animatorek i animatorów kultury: Opowiadacze z Natury (Warszawa, 2021), Opowiadaczki (Warszawa, 2022), Niguny (nie)pamięci (Warszawa, 2023). Autorka i współautorka raportów badawczych, m.in.: Świętując sztukę. Badanie wybranych festiwali artystycznych z województwa mazowieckiego (2024), Tu zaczynają się schody (2021), Instytucje kultury z woj. mazowieckiego w okresie pandemii (2021), Twórcze przepływy. Sektor kreatywny a podmioty kultury. Formy i metody współpracy (2020). Od 2023 r. współpracuje z Wydziałem Humanistycznym AGH przybliżając studentom podyplomowym zagadnienie dostępności w instytucjach z terenu wiejskiego i wiejsko-miejskiego.
Magdalena Glapińska
Aktorka, dziennikarka. Prowadzi warsztaty aktorskie, adaptuje scenariusze, reżyseruje spektakle, z sukcesami przygotowuje młodzież do egzaminów na uczelnie teatralne. Absolwentka wydziału aktorskiego PWSFTViT w Łodzi,. Od wielu lat realizuje swój autorski program oparty na pedagogice teatru, dramie i kreatywnym myśleniu.
23 lutego (nd.)
- Wykład Odwiedzamy galerie sztuki
Zajęcia w wybranej galerii sztuki.
16 marca (nd.)
- WYKŁAD Sztuka przemawiania ‒ dar czy technika?
prowadzący: dr hab. Izabela Winiarska-Górska, Jarosław Górski
Wykład rozpoczniemy od przedstawienia kilku najwybitniejszych mówców ze starożytnej Grecji ‒ ojczyzny retoryki, czyli sztuki przemawiania. Pokażemy, jaką wagę przykładali oni do natchnienia i talentu, a jaką do umiejętności, których można się nauczyć. Następnie zastanowimy się, jaką rolę odgrywa sztuka retoryki w naszych czasach. Jak młody człowiek może rozpoznać w sobie talent do pięknego przemawiania i przekonywania innych i nad jakimi umiejętnościami powinien pracować. Pokażemy słuchaczom kilka chwytów i środków retorycznych, które zawsze sprawdzają się w przemówieniach.
- WARSZTAT I Jak mówić, żeby inni nas słuchali?
prowadzący: Mateusz Adamczyk
Jak mówić, by nas słuchano? Na to pytanie postaramy się odpowiedzieć wspólnie. Przyjrzymy się wymowie, naszej postawie, językowi ciała i słowom, które się lubią albo za sobą nie przepadają. Sprawdzimy też, jak radzić sobie ze stresem i jak zmotywować się do dobrego wystąpienia.
- WARSZTAT II Zostań pewnym siebie mówcą.
prowadząca: Agnieszka Kunikowska
Jak mówić, by być słuchanym i by przekonać innych do swoich racji?
Jak opanować tremę przed wystąpieniem publicznym? Jak przykuć uwagę słuchaczy? Od czego zacząć? Może od GŁOSU?W czasie warsztatów sprawdzimy, jak rodzi się głos, czy zawsze brzmi tak samo, co o nas mówi, czy „rośnie” razem z nami i czy czasem może nas zmylić. Nauczymy się nad nim panować, potrenujemy różne sposoby mówienia, zwracając uwagę na tempo, barwę głosu i jego cechy charakterystyczne. Sprawdzimy, czy głos można lepić jak plastelinę i jak to się robi. Czy można się „schować” za głosem? Popracujemy nad oddechem i aparatem wymowy. Poćwiczymy dykcję i połamiemy języki na trudnych zbitkach słów. Potrenujemy interpretację tekstu.
13 kwietnia (nd.)
- WYKŁAD Tajemnica radia ‒ jak powstaje słuchowisko?
prowadząca: Anna Szamotuła
Wykład obejmie zagadnienia związane ze specyfiką radia, czyli z naturą dźwięku i przesyłaniem dźwięku na odległość. Najpierw nauczymy się, czym jest dźwięk. Czy dźwięk można zobaczyć lub dotknąć? Czy do słuchania wystarczą uszy? Jak buduje się program radiowy, co jest ważne oprócz muzyki i słów prezenterów? Opowiemy sobie także o radio artystycznym, czyli słuchowiskach i efektach dźwiękowych.
- WARSZTAT I Warsztaty radiowo-teatralne
prowadząca: Maria Marcinkiewicz-Górna
Czy stół może mówić? Jak brzmi cisza w lesie? Czy ryby mają głos? Jak wydobyć dźwięki ze swojej głowy? Czy każdy z nas słyszy tak samo? Czy możemy widzieć świat uszami? Przekonajcie się sami poznając making off słuchowiska, czyli filmu na uszy. Poznacie techniki nagrywania i prawdziwe studio radiowe, nauczycie się pracy z głosem i reżyserem dźwięku, odkryjecie zupełnie inne brzmienie codziennych przedmiotów i sprawdzicie, jak ważna jest intonacja.
- WARSZTAT II Warsztaty tworzenia słuchowiska
prowadzący: Piotr Skotnicki
Interaktywne warsztaty mają za zadanie w kreatywny sposób zapoznać dzieci z procesem tworzenia słuchowiska radiowego. Uczestnicy będą mogli prześledzić etapy tworzenia słuchowiska. Słuchacze zapoznają się ze studyjną przestrzenią, oraz tekstem scenariusza, następnie przeprowadzą z reżyserem próbę, aby nagrać swoje kwestie, po czym w procesie postprodukcji spróbują kreatywnie wykorzystać znajdujące się w studio rekwizyty. Ostatnim etapem będzie dołączenie muzyki. Wszyscy uczestnicy warsztatów otrzymają finalne, w pełni profesjonalne wyprodukowane słuchowisko radiowe.
11 maja (nd.)
- WYKŁAD Krótka historia kina
prowadząca: Anna Równy
Jak powstało kino? Kiedy w kinie pojawił się dźwięk i kolor? W jaki sposób kino wpłynęło / wpływa na ludzi? Jak sztuka filmowa i kino jako miejsce zmieniały się przez ponad 100 lat? Wykład przybliży historię powstania kina i jego technicznego rozwoju. Dzieci i młodzież dowiedzą się również, jakie funkcje pełni sztuka filmowa i jakie jest jej znaczenie wobec innych sztuk.
- WARSZTAT I Kolory dawnego kina
prowadząca: Michalina Drygasiewicz
Przeniesiemy się do fascynującego świata początków kinematografii, gdzie obraz, technika filmowa i analogowe efekty specjalne były kluczowymi narzędziami do opowiadania historii. Kolory dawnego kina ‒ czernie, biele i szarości, staną się gamą kolorystyczną filmu poklatkowego, który wspólnie stworzymy. Rysowanie, wycinanie, tworzenie kolaży i wyrażanie emocji bez słów – to tylko niektóre z aktywności, które podejmiemy, by stać się twórcami wspólnego dzieła.
- WARSZTAT II Aktor dubbingowy ‒ trudny zawód?
prowadzący: Maksymilian Michasiów
Uczestnicy poznają pracę twórców dubbingowych, mi.n.akich technik używa się przy tworzeniu dubbingu, w jaki sposób pracować z mikrofonem. Dowiedzą się także, jak należy połączyć grę aktorską ze sprawnym czytaniem i dostosowaniem się do oryginalnej wersji filmu ─ tak, aby postaci przemówiły w naszym rodzimym języku.
8 czerwca (nd.)
- WYKŁAD Teledysk też jest sztuką
prowadzący: Czesław Mozil
Podczas zajęć będziemy produkować teledysk. Prace zaczniemy od stworzenia scenariusza, wybierzemy utwór, podejmiemy aktorskie wyzwania, wybierzemy miejsca, w których powstanie teledysk. A końcowym efektem naszej wspólnej pracy będzie montaż i postprodukcja.
- WARSZTATY I i II Tworzymy teledysk
Wspólna praca w podziale na grupy.
Biogramy prowadzących warsztaty
Jarosław Górski
Absolwent Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego. Nauczyciel, animator kultury i dziennikarz. Popularyzator literatury, kultury i historii. W ciągu ostatniej dekady wydał ponad trzydzieści książek dla dorosłych, dzieci i młodzieży, m.in. eseistyczną pracę o literackich obrazach męskości Męska rzecz (Wyd. Szkolne PWN 2011), eseje Dziecko w literaturze (Sfinks 2017), epicką opowieść dla dzieci Pieśń o Sowie (Egmont 2017) i biografię Tadeusza Dołęgi-Mostowicza Parweniusz z rodowodem (Iskry 2021).
dr hab. Izabela Winiarska-Górska
Historyczka języka na Uniwersytecie Warszawskim. Jej zainteresowania naukowe dotyczą historii języka, zwłaszcza historii humanistyki, reformacji i kontrreformacji, zagadnień normatywnych dawnej polszczyzny oraz edytorstwa tekstów dawnych. Ważniejsze publikacje: Słownictwo religijne polskiego kalwinizmu od XVI do XVIII wieku (na tle terminologii katolickiej), Kazania świętokrzyskie. Nowa edycja. Nowe propozycje badawcze (red. P. Stępień, przy współpracy K. Tchórzewskiej-Kabata i I. Winiarskiej-Górskiej), Szesnastowieczne przekłady Ewangelii.
Agnieszka Kunikowska
Aktorka i dziennikarka. Absolwentka Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu. Teatralną scenę porzuciła dla dubbingowego i radiowego studia. Od lat związana z Polskim Radiem. Laureatka Złotego Mikrofonu. W programie I Polskiego Radia dzieli się chętnie swoją miłością do słów i fascynacją językiem polskim w cyklu Słowoteka. Prowadzi też audycje: Cztery Pory Roku, Lato z Radiem, Klub Książkomaniaka i Jedynka Dzieciom.
Mateusz Adamczyk
Językoznawca, członek Zespołu Retoryki i Komunikacji Publicznej Rady Języka Polskiego przy Prezydium PAN, dziennikarz radiowy. Zdobywca tytułu Mistrz Mowy Polskiej. Autor książki Płeć w polszczyźnie. Popularyzator wiedzy o polszczyźnie – prowadzi kanał na YouTubie, na którym omawia ciekawostki związane z językiem, oraz Poniedziałkową Poradnię Językową na Instagramie. Prywatnie najlepszy przyjaciel kota Fonema.
Anna Szamotuła
Absolwentka kulturoznawstwa i filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza oraz pierwszego kursu Reżyserii Radiowej zorganizowanego przez Teatr Polskiego Radia, Szkołę Wajdy i Filmotekę Narodową-Instytut Audiowizualny. Laureatka nagrody Talanton za debiut dramaturgiczny w Teatrze Polskiego Radia w 2022 roku oraz konkursu „Radiowy Teatr Wyobraźni” (IV PR). Scenarzystka i reżyserka słuchowisk radiowych. Wiceprezeska Fundacji Fonorama. Radiowczyni od 2007 roku. Nieprzerwanie związana z Radiem Afera w Poznaniu, w którym zdobyła szlify jako reporterka, dziennikarka, szefowa Działu Kultura, lektorka, prezenterka, reżyserka radiowa, autorka audycji, producentka w studio nagrań. Autorka reportaży i instalacji dźwiękowych. Producentka wydarzeń kulturalnych i artystycznych.
Piotr Skotnicki
Scenarzysta, dramaturg, reżyser radiowy, kompozytor, producent muzyczny. Autor słuchowisk radiowych o tematyce historycznej, biograficznej, a także komedii z gatunku science-fiction. Na swoim koncie ma kilkanaście wyreżyserowanych słuchowisk w Teatrze Polskiego Radia. Ponadto skomponował muzykę do kilkudziesięciu słuchowisk, filmów krótkometrażowych i spektakli teatralnych. Jako muzyk współpracował z wieloma gwiazdami polskiej muzyki rozrywkowej oraz jazzu. Laureat nagrody Amadeusz 2021 za debiut muzyczny w Teatrze Polskiego Radia, laureat nagród za scenariusze i muzykę na festiwalach filmowych Silesia Film oraz 48HourFilmProject. Jego autorskie słuchowisko Głosy szumiącego potoku (autor, reżyser, kompozytor), którego premiera odbyła się na Festiwalu Literacki Sopot 2024, wygrało preeliminacje do Prix Europa 2024 w Berlinie ‒ europejskich Oscarów medialnych.
Maria Marcinkiewicz-Górna
Reżyserka, autorka i producentka słuchowisk radiowych, teatrolożka, laureatka Nagrody Fundacji Kultury Polskiej (2018), Nagrody Teatru Polskiego Radia TALANTON (2023) oraz Europejskiej Nagrody Obywatelskiej (2023). Selekcjonerka Festiwalu Kontrapunkt (2016-2018), członkini Komisji Artystycznej V edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa”, stypendystka MKiDN (2015 i 2024)., Reżyserka słuchowisk radiowych (m.in.: Mirabelka Cezarego Harasimowicza, Harenda wg własnego scenariusza Nawrócony Bolesława Prusa zrealizowanych dla Teatru Polskiego Radia oraz Żaba (nie)śmieszka Michała Kaźmierczaka, Mary, łowczyni skamielin Aleksandry Zielińskiej. Sarna, rzecz o Simonie Kossak wg własnego scenariusza zrealizowanych dla Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu), audio-seriali dla Audioteki) oraz autorka scenariuszy radiowych (Nasturcja, czyli wdowa narodowa, Inny film, A byk andaluzyjski stoi na polskiej łące, choć sił mu nie brak) i teatralnych (Kolaboranci w Teatrze im. J. Kochanowskiego w Opolu, Ja, Warszawa w Teatrze Rampa na Targówku), dramaturżka spektakli i autorka adaptacji teatralnych, współpomysłodawczyni i współkuratorka Festiwalu Słuchowisk w Poznaniu, kuratorka projektów teatralnych i kulturalnych (100 lat Kasprowiczowskiej Harendy w Zakopanem, 5 zmysłów. Emotion w Poznaniu, Niech nigdy w tym dniu słońce nie świeci w Gnieźnie). Od lat sercem związana z Bukowiną Tatrzańską, Harendą i Zakopanem.
Michalina Drygasiewicz
Magister pedagogiki, specjalność: Animacja Kultury. Prelegentka i edukatorka związana ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty – od 2015 roku programuje „Filmowe poranki” w Kinie Nowe Horyzonty oraz koordynuje i prowadzi warsztaty kreatywne podczas wydarzeń cyklicznych i festiwali we Wrocławiu. Aktywnie uczestniczy w programie Edukacja Młode Horyzonty prowadząc prelekcje oraz tworząc materiały video przybliżające dzieciom tematykę filmową. W ramach własnej działalności edukacyjnej NIGDY NUDY, prowadzi warsztaty interdyscyplinarne dla dzieci i młodzieży. Łączy zamiłowanie do filmów, edukacji i nauki tworząc autorskie scenariusze zajęć, których celem jest motywowanie dzieci do kreatywnego myślenia i wspieranie ich ciekawości świata. NIGDY NUDY to zarówno warsztaty naukowo-chemiczne, jak i zajęcia okołofotograficzne, wprowadzające dzieci w świat animacji poklatkowej, filmu i działań eksperymentalnych wykorzystujących fotografię.
Anna Równy
Trenerka edukacji filmowej i medialnej, instruktorka w kinie Fenomen w WDK
w Kielcach. Współpracuje ze Stowarzyszeniem Nowe Horyzonty, Centrum Kultury Filmowej im. Andrzeja Wajdy, Międzynarodowym Festiwalem Filmów Młodego Widza Ale Kino! w Poznaniu, Letnią Akademią Filmową w Zwierzyńcu oraz innymi instytucjami i organizacjami, konsultując programy i działania związane z edukacją i kulturą filmową uczniów i dorosłych. Laureatka Nagrody PISF w kategorii Edukacja młodego widza na 40. Festiwalu Filmów Fabularnych w Gdyni, w 2015 roku. W roku 2021 otrzymała certyfikowany tytuł Mistrza Pedagogii nadawany przez Ruch Innowacyjny w Edukacji. Od ponad dwudziestu lat łączy środowisko edukacji ze środowiskiem filmowym, realizując cele edukacji filmowej, ostatnimi laty koncentrując się na działaniach psychoedukacyjnych z filmem.
Maksymilian Michasiów
Aktor, reżyser obsady oraz reżyser dubbingu. Wystąpił w kilkudziesięciu produkcjach dubbingowych. Jego głos jest znany, między innymi z takich produkcji jak: Trolle, Dragon Ball, Pokemon, Kacze opowieści, Wielkodomscy, Black Clover, Miłość, śmierć i roboty, Lego Dreamzzz czy Hearthstone. Tworzył m.in. obsadę do filmów: Mayday, Kobiety mafii oraz Pitbull.
Mazowiecki Instytut Kultury zastrzega sobie prawo do zmian w programie DUS.
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej