Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Zapraszamy na wydarzenie poświęcone rzeczywistości wirtualnej: dla pasjonatów VR, AR, filmów interaktywnych, gier, młodych osób zainteresowanych rozwojem nowych technologii.

grafika na czarnym tle czerwony napis relacje interactive reality day

INTERACTIVE REALITY DAY
Festiwal Sztuk Wizualnych. RELACJE
11 czerwca 2023 r. (nd) 11:00-19:00 | Mazowiecki Instytut Kultury
Wstęp wolny. Na pokazy VR obowiązują zapisy przez FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY


Piktogram Pętla indukcyjna piktogram Napisy w języku polskim

Zanurz się w wirtualnej rzeczywistości i stań się częścią świata grzybów, eksploruj wirtualne osiedla czy doświadczaj immersyjnej przestrzeni video artów! Wydarzenie dla pasjonatów VR, AR, filmów interaktywnych, gier, młodych osób zainteresowanych rozwojem nowych technologii.

Interactive Reality Day to event festiwalowy poświęcony rzeczywistości wirtualnej. W ciągu dnia odbędą się interaktywne pokazy VR, testowanie aplikacji BLOKI oraz pokazy video artów.

Kolejne wydarzenie Festiwalu Sztuk Wizualnych. Relacje stanowi płynną kontynuację tematów podejmowanych w tegorocznej wystawie festiwalowej. Choć wystawa dobiegła już końca to refleksja nad technologią i jej przenikaniem się z naturą, nadal stanowi element kluczowy dla dalszych działań.

Hypha VR Natalii Cabrery

Punktem wyjścia do Interactive Reality Day jest „Hypha VR” Natalii Cabrery. Hypna to wciągająca historia w wirtualnej rzeczywistości, która zabiera użytkowników/czki w podróż mającą, na celu oczyszczenie Ziemi z zanieczyszczeń, będących efektem katastrof spowodowanych działalnością ludzi. Od zarodnika do grzyba, użytkownik doświadcza cyklu życia organizmu, mogąc jednocześnie zrozumieć znaczenie Królestwa Grzybów dla Ziemi.

Przejście przez całe doświadczenie zajmuje ok. 20 min. Użytkownicy/czki mogą się zapisywać na konkretne godziny (11.00, 11.20, 11.40, 12.00, 12.20, itd.). W danym momencie, tylko jedna osoba może używać sprzętu. Na pokazy VR obowiązują zapisy.

[ngg src=”galleries” ids=”107″ display=”basic_thumbnail”]

Aplikacja BLOKI Bartosza Seiferta

Oprócz VR będzie można doświadczyć rzeczywistości rozszerzonej i eksplorować osiedle Służew nad Dolinką w aplikacji BLOKI Bartosza Seiferta. To cyfrowy projekt architektoniczno-społeczny, którego celem jest poszerzenie pola do dyskusji o estetyce budownictwa wielomieszkaniowego z czasów PRL. Użytkownik/czka, przechodząc przygotowaną rozgrywkę może przeprojektować osiedle tak, aby odpowiadało na potrzeby dotyczące estetyki, użyteczności, ale też ekologii. Producentem aplikacji BLOKI jest Mazowiecki Instytut Kultury. Stanowisko komputerowe będzie dostępne przez cały dzień, w godzinach trwania eventu. W danym momencie tylko jedna osoba może korzystać ze stanowiska.

grafika komputerowa przedstawiająca wielopiętrowy blok mieszkalny

Bartosz Seifert “Bloki”

Video arty

Dodatkowo, przez cały dzień, będą wyświetlane video arty, które odnoszą się do różnych kwestii zasygnalizowanych w ciągu Interactive Reality Day. Wśród podejmowanych tematów znajdują się: zmiany klimatu, odpowiedzialność człowieka względem otaczającej go rzeczywistości, podmiotowość sztucznej inteligencji, itd. Video arty będą wyświetlać się w pętli, w godzinach trwania eventu.

  • Patronat medialny: Magazyn SZUM, NN6T
  • Organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Galeria XX1
  • Koordynatorka: Milena Stryjewska m.stryjewska@mik.waw.pl

Kolejna edycja Festiwalu Sztuk Wizualnych Relacje stanowi płynną kontynuację działań i refleksji podejmowanych w poprzednich latach. Znów w centrum wydarzenia znajduje się wystawa (w Galerii XX1), koncentrująca się na sztuce interdyscyplinarnej, immersyjnej, w rozmaity sposób szukającej zakorzenienia w bardzo różnych aspektach rzeczywistości, w której refleksja nad technologią i jej przenikaniem się z naturą stanowi element kluczowy.

grafika - afisz w kolorze czerwonym i czarnym

Festiwal Sztuk Wizualnych Relacje
Od 1 kwietnia do jesieni 2023 r. | Galeria XX1
Wstęp wolny
Piktogram Język migowy Piktogram Pętla indukcyjna piktogram Napisy w języku polskim piktogram Audiodeskrypcja

Program

Wspomniana już płynność ma szczególne znaczenie, gdyż tym razem to woda i jej właściwości staje się centralnym punktem odniesienia, a idea strumienia – tak istotna dla dzisiejszych czasów – organizuje relacje przestrzenne i znaczeniowe wystawy. To strumienie są zaczątkiem większych struktur, są żywotne i dynamiczne, mają w sobie potencjał życiodajny i niszczycielski. To one wreszcie metaforyzują zjawiska tak różne jak świadomość, struktury kulturowe czy cyfrową transmisję danych. Człowiek staje się sumą przepływów, nieustannie się krzyżujących i wzajemnie przenikających. Chcieliśmy mieć poczucie kontroli nad sobą i tym, co nas otacza, a rozwój cywilizacyjny, związany z rewolucją przemysłową, dawał złudzenie, iż taka kontrola, na poziomie niemal totalnym, rzeczywiście jest możliwa. Dziś znów wykonujemy krok wstecz – zarówno odkrycia naukowe, jak i różne zagrożenia, z którymi musimy się mierzyć, uświadamiają nam, że kontrolę mamy jednak niewielką. Nie tylko w skali kosmicznej rzeczywistość staje się coraz bardziej zagmatwana, również nasze ciała, inne organizmy, czynniki przyrodnicze i społeczne zdają się wymykać ustalonym, dawnym definicjom. Zjawiska kulturowe i naturalne wchodzą w relacje również same ze sobą, czego nie zawsze w pełni jesteśmy świadomi. Natura inspiruje i ogranicza technologię, która z kolei transformuje naturę, przekształcając też nas samych. Kierunek przemian tylko częściowo jesteśmy w stanie przewidzieć, a rozdział między technologią i biologią, tym co organiczne i cyfrowe, może stać się coraz trudniejszy do uchwycenia.

Prezentowane na wystawie prace zakorzenione są w materii, w energii żywiołów, ale i w informacyjnej, ekonomicznej i społecznej przestrzeni. Szukając nieoczywistych powiązań między tymi czynnikami sygnalizują problemy, zastanawiają się nad odpowiedzialnością i dalszymi działaniami związanymi z postępem i jego dylematami. Istota ludzka ukazana jest jako kruchy element na przecięciu licznych procesów, z których część jest przez nią wywołanych, inne są od niej niezależne. Świadomość relacji pomiędzy nimi stanowić będzie o jakości dnia jutrzejszego.

Artyści: Magdalena Lazar i Michalina Bigaj, Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Paweł Janicki, Bartosz Zalewski, Jakub Garścia, Karolina Żyniewicz, Paweł Bownik. Kuratorzy: Karol Szafraniec i Małgorzata Miśkowiec. Współpraca kuratorska: Milena Stryjewska. 

Wernisaż oraz performance dźwiękowy Liquid Sound w wykonaniu Michaliny Bigaj i Magdaleny Lazar

1 kwietnia 2023 r. (sob) 17:00 | Galeria XX1
Zobacz: Zapowiedź w PJM
Piktogram Język migowy Piktogram Pętla indukcyjna piktogram Audiodeskrypcja

Artyści: Magdalena Lazar i Michalina Bigaj, Krystyna Jędrzejewska-Szmek, Paweł Janicki, Bartosz Zalewski, Jakub Garścia, Karolina Żyniewicz, Paweł Bownik. Kuratorzy: Karol Szafraniec i Małgorzata Miśkowiec. Współpraca kuratorska: Milena Stryjewska.

Podczas wernisażu wystawy Festiwalu Sztuk Wizualnych Relacje odbędzie się performance dźwiękowy Michaliny Bigaj i Magdaleny Lazar. Podłączając się do wody, artystki będą wydobywały z niej nieoczywiste dźwięki, tworząc immersyjną, ale i intymną fonosferę.

Opis performance przygotowany przez artystki:

Woda nosi brzmienia: szumy, pluski, rozbryzgi. Kap. Plask. Plum. Rzeki, morza, woda w rurach, umywalkach, krople deszczu rozbijające się o dachy, nawet kałuże przychodzą ze swoją unikalną audiosferą – ich instrumentem jest woda. Początek jest wyliczanką poszczególnych typów wodnych dźwięków. Z czasem zaczynają się ze sobą łączyć w coś na kształt melodii. Krzyżują się ze sobą. Słyszymy jak woda przepływa z jednej strony pomieszczenia na drugą. Gdzieś daleko uderzył piorun.

W tym nielinearnym utworze kluczowa jest woda, za pomocą której artystki powołują do życia tony i brzmienia. Spływający z palców duetu medytacyjny utwór rozciąga się w wodną panoramę dźwiękową. W jej krajobrazie rozpoznać można dobywające się z rur dudnienia, burczenia kranów i bębnienia deszczu, pogłosy fal, szumy strumieni i huki sztormów.

Paradoksalnie inspiracją dla „grania na wodzie” był dla autorek projektu rytuał palenia bursztynu wykorzystywany dla uzdrawiania i puryfikacji. I choć to właśnie żywioł ognia inspirował artystki na początku ich wspólnej pracy, ostatecznie został on przeciwstawiony kojącej wodzie, z której Magda i Michalina wydobędą rozległe gamy i głębokie kompozycje.

fotografia kobieta trzyma rękę w słoiku z wodą

Liquid Sound Fot. Marcin Lichwa

Działanie performatywne Karoliny Żyniewicz Signs of the Times. Collecting Biological Traces and Memories

2 kwietnia 2023 r. (nd) 14:00-18:00 | Galeria XX1
Piktogram Język migowy Piktogram Pętla indukcyjna

Projekt Karoliny Żyniewicz poświęcony jest kolekcjonowaniu wspomnień oraz śladów biologicznych pandemii COVID-19. Jego centralnym materialnym punktem są maski medyczne, które stały się symbolem pandemicznej rzeczywistości, rzeczywistości przepełnionej niepewnością i lękiem. Zdjęcia ludzi zasłaniających twarz, będą z pewnością ikonicznym obrazem tego okresu.

Wypowiedź Karoliny Żyniewicz:

W pewnym momencie pandemii, wiosną 2021, zbierałam maski z ulic Berlina, by poddać je biologicznej analizie w przyszłości, odkryć ślady życia na nich pozostawione. Te maski mają historię, której nie mogę usłyszeć, dlatego postanowiłam zmienić taktykę i zbierać maski od konkretnych osób, które pozostawiają na nich biologiczne ślady podczas opowiadania o swoich pandemicznych wspomnieniach. Chcę poznać indywidualne historie.

Maski zbierane były w różnych fazach pandemii, co wpływało na to, jakie przeżycia wydawały się uczestnikom najważniejsze. Aktualnie, pandemia uznawana jest za zakończoną. Maski przestały być stałym elementem codzienności. Tym bardziej jednak ciekawe jest, jakie wspomnienia będą pojawiać się w opowieściach. Więcej o rytuałach związanych ze zbieraniem masek i wspomnień na  karolinazyniewicz.eu. Podczas działania performatywnego 2 kwietnia, odbędzie się spotkanie z artystką, prezentacja jej twórczości oraz zbieranie od uczestników maseczek i wspomnień z czasów pandemii COVID-19. Zapraszamy do udziału w dowolnym momencie w godzinach 14:00-18:00.

fotografia - probówki laboratoryjne

Signs Of The Times Fot. A. Bogdan

  • Organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury, Galeria XX1
  • Patronat medialny: Magazyn SZUM, NN6T

Koordynatorka: Milena Stryjewska m.stryjewska@mik.waw.pl tel. 22 620 78 72.

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201