Usługa języka migowego

Malowanie jest dla mnie pewnego rodzaju zniewoleniem, przymusem i jednocześnie wolnością. Jest rodzajem pamiętnika – wyznaje Artystka.

reprodukcja praca przedstawiająca silnie przetworzony widok łąk i szarego nieba nad nimi
Joanna Gołaszewska „Szare łąki”

Joanna Gołaszewska Przejście

20 listopada – 20 grudnia 2024 r. | Galeria Test
wernisaż: 20 listopada (śr.) 19:00
wstęp wolny

Joanna Gołaszewska to malarka, pracowniczka dydaktyczna warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych na Wydziale Malarstwa. Z wydziałem związana jest od czasu studiów i dyplomu uzyskanego w Pracowni Malarstwa prof. Jacka Sienickiego w 1988 roku. Obecnie mieszka i tworzy w Warszawie oraz Rodnowie na Warmii.

W pracy artystycznej skupia się na tworzeniu obrazów, które są intymnym zapisem jej własnych emocji, myśli i doświadczeń. Inspiracją dla jej dzieł są refleksje nad otaczającym ją światem, a przede wszystkim szeroko pojęta natura. Sama artystka przyznaje:

„Czy jest to rozległy pejzaż, czy kilka przedmiotów zostawionych na stole, zawsze jest to czerpanie z natury”.

Swoją postawę twórczą i proces wyrażania siebie i własnego świata poprzez sztukę opisuje następująco:

„Tworzenie obrazów, rejestrowanie swoich wyobrażeń jest czynnością bardzo intymną, czasem niezrozumiałą, często wymykającą się […] próbom opisu. Malarstwo to ciągłe pytania, niepewności, to błądzenie, gubienie się we własnych myślach, to ucieczki, ale i próby uporządkowania, nazwania swoich emocji. Malowanie jest dla mnie pewnego rodzaju zniewoleniem, przymusem i jednocześnie wolnością. Jest rodzajem pamiętnika […]. To takie opowieści, czasem dramatyczne, a równie często przybierające postać lekkich zapisków dnia codziennego”.

Gołaszewska podkreśla, że malarstwo to dla niej ciągłe poszukiwanie, próba uporządkowania i nazwania swoich emocji. Tworzy obrazy, które są swoistymi opowieściami, czasami dramatycznymi, innymi razem pełnymi lekkości. Przyznaje, że inspirują ją zarówno muzyka, jak i pejzaż. Jej prace często rozpoczynają się od zainteresowania fragmentem rzeczywistości, co prowadzi do serii szkiców i ostatecznie do stworzenia obrazu.

Dla Gołaszewskiej początkiem obrazu jest zobaczenie, zdziwienie, zainteresowanie fragmentem rzeczywistości. Stwierdza:

„Maluję sporo szybkich szkiców, takich zapisów koloru, światła, układu form, notatek do przetwarzania, pogłębiania. […] Przeważnie podchodzę do obrazu wielokrotnie. Dążę do rozwiązania doskonałego, ale takie nie przychodzi, więc próbuję choć zbliżyć się do takiego, w miarę wiarygodnego, prawdziwego. To jest takie szukanie prawdy swojego spojrzenia, swoich myśli”.

Artystka unika efektów zbyt łatwych, dekoracyjnych, „ładnych”. Podkreśla, że trzeba uważnie patrzeć, aby dostrzec dany fragment realnego świata. Potem zaczyna się proces tworzenia, czyli„ta długa droga do mojego, niepowtarzalnego, jedynego rozwiązania, namalowania jeszcze jednej drogi z drzewami, choć było ich już wiele tysięcy. Ale ta moja ma inne światło, inną historię, ma moje myśli, jest moja”.

Na wystawie Przejście widzowie będą mieli okazję zobaczyć, jak artystka przekształca rzeczywistość w abstrakcję, tworząc obrazy, które są zarówno osobistą wypowiedzią, jak i uniwersalnym komentarzem na temat natury i ludzkiego doświadczenia. To doskonała okazja, aby zanurzyć się w świat Gołaszewskiej, gdzie natura, emocje i abstrakcja łączą się w harmonijną całość.

praca przedstawiająca silnie przetworzony widok zimowego pola i sąsiadujących ze sobą pasów brudnej bieli i czerni
Joanna Gołaszewska „Zimowe pola I”

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201