Przedstawiamy rewię na aktorkę i rytm: performerka i perkusista wystąpią w spektaklu o twórczości Lody Halamy – charyzmatycznej aktorki i tancerki, tworzącej klimat kulturalny przedwojennej Warszawy.
Hi-hat Loda Halama – performans taneczny
5 grudnia 2024 r. (czw.) 19:00 | SZTUKA NOWA x MIK
bilety 32 zł
Stowarzyszenie Sztuka Nowa i Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają na premierowy pokaz spektaklu Hi-hat Loda Halama.
Dominika Jarosz i Hubert Zemler – wszechstronna performerka i wybitny perkusista – wystąpią na jednej scenie w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego.
Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie. Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki. Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne, z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom).
W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała, przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Charyzmatyczna Halama, otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki było podporządkowane nieustannemu rozwojowi, przełamującemu bariery kulturowe i szukającemu nowych, synkretycznych jakości.
Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, które podejmuje performer(ka), podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje.
Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.
Twórcy
- wykonanie: Dominika Jarosz
- muzyka i perkusja: Hubert Zemler
- reżyseria: Dawid Żakowski
- dramaturgia: Patrycja Babicka
- choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz
- kostiumy: Jagoda Komorowska
- reżyseria światła: Tadeusz Perkowski
- produkcja: Iwa Ostrowska
Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch & Mitch.
Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza.
Pokazy spektaklu realizowane w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2024, który współfinansuje m.st. Warszawa.
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej