Usługa języka migowego

Przedstawiamy rewię na aktorkę i rytm: performerka i perkusista wystąpią w spektaklu o twórczości Lody Halamy – charyzmatycznej aktorki i tancerki, tworzącej klimat kulturalny przedwojennej Warszawy.

grafika informacyjna na szarym tle napisy

Hi-hat Loda Halama – performans taneczny

5 grudnia 2024 r. (czw.) 19:00 | SZTUKA NOWA x MIK
bilety 32 zł

piktogram pętla indukcyjna

Stowarzyszenie Sztuka Nowa i Mazowiecki Instytut Kultury zapraszają na premierowy pokaz spektaklu Hi-hat Loda Halama.

Dominika JaroszHubert Zemler – wszechstronna performerka i wybitny perkusista – wystąpią na jednej scenie w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego.

Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie. Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki. Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne, z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom).

W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała, przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Charyzmatyczna Halama, otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki było podporządkowane nieustannemu rozwojowi, przełamującemu bariery kulturowe i szukającemu nowych, synkretycznych jakości.

Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, które podejmuje performer(ka), podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje.

Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.

Twórcy

  • wykonanie: Dominika Jarosz
  • muzyka i perkusja: Hubert Zemler
  • reżyseria: Dawid Żakowski
  • dramaturgia: Patrycja Babicka
  • choreografia: Daniela Komędera-Miśkiewicz
  • kostiumy: Jagoda Komorowska
  • reżyseria światła: Tadeusz Perkowski
  • produkcja: Iwa Ostrowska
Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka wiedzy o Teatrze na Akademii Teatralnej w Warszawie. Ma ogromne doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.

Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej Hashtag Ensemble oraz grupą Mitch & Mitch.

Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza.

Pokazy spektaklu realizowane w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2024, który współfinansuje m.st. Warszawa.

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201