Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi? W „Black SQR” Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, Jerzego Grotowskiego i sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu.

grafika informacyjna na białym tle fotografia mężczyzny w pozie leżącej

Black SQR

performans taneczny w reż. Dawida Żakowskiego i w chor. Danieli Komędery-Miśkiewicz
10 kwietnia 2025 r. (czw.) 19:00 | SZTUKA NOWA X MIK
bilety od 32 zł

piktogram pętla indukcyjna
  • Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego „Czarnym kwadratem”?
  • I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski ‒ wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX w., którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w „Black SQR”?
  • „Black SQR” jest rozmową o rewolucji; nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku.

Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem polemiki – bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakłada rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele.

Podczas spektaklu „Black SQR” pytania się rodzą, mnożą i osaczają:

  • Czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi?
  • Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa?
  • Czy metody Grotowskiego były w porządku?
  • Czy można je dziś powielać?
  • Gdzie są granice rewolucji?
  • Czy reżyser ma prawo degradować performera?
  • Czy nie ma innych narzędzi w teatrze?
  • Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów?
  • To właśnie w tym miejscu tkwi problem, który wszyscy próbują rozwiązać.

Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się.

W „Black SQR” Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności, czy też stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.

  • reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski
  • asystent reżysera: Maciej Tomaszewski
  • współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz
  • choreografia: Ewelina Sobieraj
  • muzyka: Gamid Ibadullayev
  • reżyseria dźwięku: Adam Jankowski
  • reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski
  • wykonanie: Paweł Mandziewski, Piotr Piotrowicz, Maciej Tomaszewski, Alicja Zalewska, Agata Zataj
  • produkcja: Sztuka Nowa

Stowarzyszenie Sztuka Nowa od lat konsekwentnie realizuje swoją misję tworzenia nowego języka artystycznego, łączącego teatr, taniec, sztuki wizualne i performatywne. Czyni to z pełną świadomością dokonań awangardy XX i XXI wieku, stosując podejście krytyczne. W Polsce to wciąż unikalna praktyka, bo choć w sztuce współczesnej nie brakuje różnego rodzaju odwołań do polskiej i europejskiej awangardy, to najczęściej mają one charakter polemicznych dekonstrukcji, aluzji lub przetworzeń. Sztuka Nowa, powracając do kluczowych odkryć awangardy – do m. in. postaci takich jak Kazimierz Malewicz, Wacław Niżyński, Bronisława Niżyńska, Loda Halama, Katarzyna Kobro, Jerzego Grotowskiego.

Pokaz spektaklu „Black SQR” jest realizowany w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2023‒2025, który jest współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa, w partnerstwie z Mazowieckim Instytutem Kultury w Warszawie.

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201