Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Zapraszamy na premierę! Czas akcji spektaklu to 300 lat lub 60 minut. Tak, to możliwe – dzięki performatywnemu przetwarzaniu historii Bronisławy Niżyńskiej, twórczyni XX-wiecznego neoklasycyzmu.

grafika informacyjna na białym tle duży napis typograficzny niżyńska

Niżyńska Piano Forte

premiera performansu
19 grudnia 2024 r.  (czw.) 19:00 | SZTUKA NOWA x MIK

KUP BILET

piktogram pętla indukcyjna

Twórcy spektaklu, czerpiąc z biografii Niżyńskiej, wybierają kluczowe momenty jej życia i przetwarzają je na język choreograficzny. Spotkanie Niżyńskiej (Daniela Komędera) z samą sobą prowadzi do ponownego przeżywania emocji towarzyszących przełomowym wydarzeniom, aby wydobyć z nich nową jakość i osobisty język wyrazu. Ten proces odbija uniwersalne doświadczenia: geny, wychowanie, środowisko dorastania, zdarzenia i relacje – wszystko to wpływa na kształtowanie zarówno zasobów człowieka, jak i jego bezsilności, witalności i bierności, miłości i nienawiści, poczucia winy i krzywdy oraz innych wewnętrznych dychotomii.

Spektakl jest formą wewnętrznej komunikacji, która odzwierciedla się w tym, co wspólne i uniwersalne. W szczególny sposób wyraża się to w kontakcie Niżyńskiej z rytmem, muzyką i współgłosem, które na scenie materializuje Katarzyna Piszek.

W warstwie choreograficznej twórcy nawiązują do Les noces (Wesele) – dzieła Niżyńskiej z muzyką Igora Strawińskiego, którego premiera odbyła się w Paryżu w 1923 roku. Było to dzieło przełomowe zarówno dla Niżyńskiej, jak i dla całej choreografii awangardowej.
Historycy tańca określają Les noces jako protofeministyczne – w dziele tym Niżyńska porzuca radosny charakter typowego wesela, jednocześnie ożywiając surowy i ograniczający obowiązek kobiety do zamążpójścia.
Les noces ciemna i ponura scenografia stanowi tło dla prostych kostiumów i sztywnych ruchów. Indywidualność tancerki zostaje w choreografii celowo usunięta – tancerze poruszają się jak na z góry określonej ścieżce, podkreślając symboliczny wymiar małżeństwa jako narzędzia utrzymania i rozwoju społeczności.

Inspirując się tym dziełem, Daniela Komędera wraz z zespołem Sztuki Nowej (Babicka, Dashuk, Jankowska, Ostrowska, Perkowski, Piszek, Żakowski) reinterpretuje Les noces. Twórcy podejmują polemikę z oryginalnym dziełem, przyglądając się momentowi jego powstania – czasom, gdy Niżyńska mierzyła się z osobistymi kryzysami, takimi jak porzucenie przez męża podczas rewolucji w Rosji, ucieczka z dziećmi i matką z Kijowa, problemy finansowe, a także kryzysy twórcze i emocjonalne. Jednak ten trudny okres przyniósł także sukces, który zdefiniował jej miejsce w historii tańca.
Spektakl Niżyńska piano forte stawia pytania o sytuację współczesnej kobiety – tancerki, choreografki, artystki – i przygląda się jej dążeniu do wypracowania osobistego języka wyrazu w świecie pełnym ograniczeń i oczekiwań.

  • reżyseria: Dawid Żakowski
  • taniec i choreografia: Daniela Komędera
  • muzyka: Katarzyna Piszek aka Kasai
  • dramaturgia: Patrycja Babicka
  • reżyseria światła: Tadeusz Perkowski

Czas akcji spektaklu to 300 lat lub 60 minut. Czy to możliwe? Tak, jeśli metodą twórczą czyni się performatywne przetwarzanie historii.

Bronisława Niżyńska (1891–1972) – rosyjska tancerka i choreografka pochodzenia polskiego, córka tancerzy Tomasza i Eleonory Niżyńskich, siostra słynnego tancerza Wacława. Miała ogromy wpływ na sztukę taneczną swoich czasów. Była również pedagożką, nauczycielką i organizatorką, co niejednokrotnie udowodniła. Dzięki krytycznemu podejściu do swojego wykształcenia, chęci zmian i poszerzania artystycznych horyzontów oraz niewiarygodnej potrzebie kreacji Niżyńska stała się twórczynią XX‐wiecznego neoklasycyzmu.

grafika informacyjna na białym tle duży napis typograficzny niżyńska
Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201