Usługa języka migowego

Wystawa zbiorowa Tygrysia krew dotyczy tematu HIV. Troje artystów biorących udział w wystawie żyje z wirusem.

grafika informacyjna na białym tle napisy

Szymon Adamczak, Martyna Baranowicz, Antoni Grabowski, Przemysław Piniak, Viktor Witkowski, Paweł Żukowski
Tygrysia krew / Tiger Blood

21 marca – 30 kwietnia 2025 r. | Galeria Foksal
wstęp wolny

wernisaż: 21 marca (pt.) 18:00

piktogram tłumaczenie pjm
piktogram napisy w języku polskim

Wystawa zbiorowa Tygrysia krew porusza temat wirusa HIV. Zwraca uwagę na relacje osób seropozytywnych oraz na wpływ osób z ich otoczenia na poczucie bezpieczeństwa. Troje artystów biorących udział w wystawie żyje z wirusem. Pozostała trójka to sojusznicy, którzy w swojej sztuce poruszają tematy lęku i świadomości.

W wystawie udział biorą:

Szymon Adamczak – (ur. 1991 w Poznaniu, on/jego) pracuje w polu przecinających się sztuk społecznych i performatywnych jako dramaturg, pedagog i reżyser. Jest absolwentem DAS Theatre oraz programu THIRD dla artystów-badaczy w DAS Graduate School w Amsterdamie. Współprowadzi In Pursuit of Otherwise Possibilities, platformę dla queerowej pedagogiki i eksperymentalnego feedbacku. W praktyce artystycznej czerpie z dziedzictwa aktywizmu, sztuki i literatury powstałej wobec doświadczenia życia z HIV. Jego performans w duecie z Billym Mullaneyem, An Ongoing Song (2018), opowiadał o relacyjnym aspekcie życia z wirusem w dobie niewykrywalności. Swoją praktykę dotyczącą AIDS i HIV realizuje m.in za pomocą platformy Polskie EIDS, przez publiczną widzialność, teksty, warsztaty i formy wsparcia i aktywizmu na rzecz innych osób żyjących z HIV.

Martyna Baranowicz – (ur. 1992, ona/jej) artystka, działaczka i feministka. Absolwentka Malarstwa na ASP w Gdańsku oraz Gender Studies w PAN w Warszawie. W roku 2024 rozpoczęła studia w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych i Sztuki na UMCS w Lublinie. Od roku 2020 członkini Różowej Skrzyneczki, feministycznej fundacji, której celem jest walka z ubóstwem menstruacyjnym w Polsce. W sztuce interesują ją: badanie norm społecznych, tematyka związana z doświadczaniem płci, zdrowiem i prawami reprodukcyjnymi. Mieszka i pracuje w Warszawie.

Antoni Grabowski – (ur. 1967 w Zakopanem, on/jego) polski rzeźbiarz, autor scenografii, pedagog ASP w Warszawie. W latach 1986–1991 studiował na Wydziale Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, dyplom w pracowni prof. Piotra Gawrona. W latach 1994–1995 stypendysta w Akademii Sztuk Pięknych w Düsseldorfie. Od roku 1992 asystent w Pracowni Rzeźby na wydziale Architektury. W roku 2001 zdobył przewód kwalifikacyjny I stopnia; a od 2003 prowadzi Pracownię Rzeźby na Wydziale Architektury Wnętrz warszawskiej uczelni.

Przemysław Piniak – (ur. 1988, on/jego) malarz i performer pochodzący ze Szczecina. Absolwent malarstwa na Akademii Sztuki w Szczecinie i malarstwa na UAP. Tworzy futurystyczne wizje, które ilustruje przy pomocy instalacji i obrazów. W jego twórczości ważny element stanowi doświadczenie wykluczenia, które zna od młodości. Poszukuje nowych rozwiązań dla komunikacji międzyludzkiej.

Viktor Witkowski – (ur. w Kłodzku, mieszka i pracuje w USA i Niemczech, on/jego) jest malarzem i filmowcem. Dorastał w Niemczech, gdzie w 2006 roku ukończył Hochschule für Bildende Künste Braunschweig z połączonym tytułem magistra sztuki studyjnej, historii sztuki i edukacji artystycznej. W tym samym roku wyemigrował do Stanów Zjednoczonych, gdzie w 2010 roku uzyskał tytuł magistra sztuk wizualnych na Rutgers University. Kiedy nie pracuje nad obrazami i filmami, wykłada na Wydziale Sztuki Studyjnej Dartmouth College w New Hampshire.

Paweł Żukowski – (ur. 1979, on/jego) jest artystą i aktywistą. Absolwent warszawskiej Szkoły Głównej Handlowej oraz Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W praktyce artystycznej łączy działania polityczne i gesty artystyczne. Skupia się na zmianie kontekstów, w których funkcjonują zastane gesty, sytuacje, obiekty, idee. Wykorzystuje do tego materiały pochodzące zwykle z odzysku. Zajmuje się marginalizowanymi i tabuizowanymi społecznie tematami, takimi jak nienormatywna seksualność, zdrowie psychiczne, choroby, wykluczenie.

  • Dofinansowanie ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Współpraca: QueerMuzeum, Teatr Dramatyczny im. G. Holoubka w Warszawie
  • Patronat: SEXEDPL
  • Galeria Foksal działa w ramach Mazowieckiego Instytutu Kultury
grafika informacyjna na białym tle napisy

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201