Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego

Do 5 listopada, Warszawa | Kuba Bąkowski „Lodowy rdzeń wzgórza pingo” – Galeria Foksal

Artykuł archiwalny

Projekt opowiada o hipotetycznej „możliwości hybrydy”, fenomenie nowego rodzaju symbiozy, która w nieoczekiwany sposób połączy świat organiczny i technosferę.

fotografia czarno biała, negatyw: na tle wzgórza dwie postacie ludzkie

Kuba Bąkowski Martwy lód Galeria Foksal

Kuba Bąkowski Lodowy rdzeń wzgórza pingo

25 września – 5 listopada 2021 r. | Galeria Foksal
Wstęp wolny

Pingo to nazwa dla rodzaju wzgórz w kształcie kopuły o wysokości bezwzględnej do 70 metrów, które powstają na obszarze wiecznej zmarzliny, często w zupełnie płaskim krajobrazie arktycznej tundry. Ich istnienie wiąże się z szeregiem zjawisk następujących, gdy ciśnienie zamarzającej wody gruntowej wypycha w górę warstwę zamarzniętego podłoża. Pingo wygląda jak zwykłe wzgórze, ale naprawdę zawiera jądro, które może wypełniać dużą część jego wnętrza i składać się z wielkiej ilości czystego lodu. Jest zatem wzgórzem zbudowanym z wody przykrytej cienką warstwą gruntu. Oczywiście wobec globalnych zmian, jakie obserwujemy w ostatnich latach formacje tego typu zagrożone są zniknięciem.

Projekt odnosi się do wizji hipotetycznego świata opartego na równowadze, gdzie cywilizacja techniczna i przyroda „wrastają” w siebie nawzajem tworząc funkcjonalne i kompletne hybrydalne połączenia

Wystawa w Galerii Foksal nie traktuje jednak o zjawiskach i zagrożeniach towarzyszących obserwowanej zmianie klimatycznej, a o stanach delikatnej równowagi pojawiających się w miejscach pozornych przeciwieństw. Zebrane na Foksal obiekty fotograficzne bazują na obrazach przywiezionych z odległych miejsc jak lodowce Spitsbergenu, las deszczowy zachodniej Kanady oraz pozyskanych w archiwach muzeów przyrodniczych i innych sieciowych zasobach. Przetworzone i zestawione w hybrydalne połączenia mają za zadanie budować narrację o fenomenach, które sprawiają, że rzeczywistość jest tak złożona. Jednocześnie projekt odnosi się do wizji hipotetycznego świata opartego na równowadze, gdzie cywilizacja techniczna i przyroda „wrastają” w siebie nawzajem tworząc funkcjonalne i kompletne hybrydalne połączenia. Tego typu organiczne przenikanie się kultury technicznej i przyrody z biegiem czasu musiałoby wytworzyć nowe zjawiska społeczne, polityczne oraz nowego rodzaju metafizykę. Parafrazując tytuł powieści Możliwość wyspy Michela Houellebecqa, projekt Lodowy rdzeń wzgórza pingo opowiada o hipotetycznej „możliwości hybrydy”, fenomenie nowego rodzaju symbiozy, która w nieoczekiwany sposób połączy świat organiczny i technosferę.

W projektach Kuby Bąkowskiego współczesna rzeczywistość to miejsce, w którym granice między biologicznymi bytami a wytworami technologii zacierają

Kuba Bąkowski

Kuba Bąkowski jest absolwentem Wydziału Komunikacji Multimedialnej Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (2001). Jego praktyka artystyczna łączy zagadnienia z różnych dziedzin nauki, technologii, antropologii, historii naturalnej i sztuki co znajduje odbicie w eksperymentalnych w charakterze działaniach w obszarze fotografii, rzeźby i multimediów. Bąkowski tworzy również instalacji i programowane obiekty kinetyczne. Współpracuje z naukowcami, inżynierami i konstruktorami. W projektach Kuby Bąkowskiego współczesna rzeczywistości to miejsce, w którym granice między biologicznymi bytami a wytworami technologii zacierają się a nasza percepcja kształtuje się w zderzeniu ze zjawiskami przenikania się i współistnienia pozornie przeciwstawnych porządków. 

Artysta realizował projekty indywidualnie i na wystawach zbiorowych w Narodowej Galerii Zachęta, Galerii Foksal i Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie. Swoje projekty prezentował m.in. także w Museum Moderner Kunst w Wiedniu, Museé d’Art Moderne w Saint-Etienne, Artspace Sydney, National Center for Contemporary Art w Moskwie, Palazzo delle Arti Napoli, Chelsea Art Museum w Nowym Jorku, Royal Scottish Academy w Edynburgu, Muzeum Współczesnym we Wrocławiu, MOCAK w Krakowie oraz w ramach kilkudziesięciu innych projektów w Polsce i za granicą. Stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Miasta Stołecznego Warszawy, Trust for Mutual Understanding, Creative Scotland oraz Canada Council for the Arts.

Kurator: Katarzyna Krysiak k.krysiak@mik.waw.pl tel. 22 827 62 43

fotografia czarno-biała: na szarym tle dwie anteny paraboliczne, widok z góry

Kuba Bąkowski Flying Arctic Galeria Foksal

grafika: na biały tle czarne litery Kuba Bąkowski

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201