Ustawienia preferencji
Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Monodram na jedną performerkę i perkusję na żywo. Dzieło wskrzesi klimat dawnej Warszawy, jej ówczesny styl, kulturę i repertuar, ale też pokaże wielość realizowanych przez Lodę Halamę estetyk tanecznych.

grafika czarno biała fotografia przedstawiająca niewyraźną postać ludzką

HI-HAT LODA HALAMA
29 lutego 2024 r. (czw) 19:00 | SZTUKA NOWA X MIK
czas trwania: 60 min
Bilety: 30/50 zł
Piktogram Pętla indukcyjna

Hi-Hat Loda Halama pod względem formalnym jest instalacją‐monodramem na jedną performerkę i perkusję na żywo, opartym na analizie procesu dojrzewania Lody Halamy do miana artystki totalnej. Dzieło wskrzesi klimat dawnej Warszawy, jej ówczesny styl, kulturę i repertuar, ale też pokaże wielość realizowanych przez Lodę Halamę estetyk tanecznych, kamienie milowe jej kariery, a także promowany przez nią dorobek pozaeuropejskich kultur.

Dominika Jarosz i Hubert Zemler – wszechstronna performerka i wybitny perkusista wystąpią na jednej scenie w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która swoim talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia międzywojennego.

Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie.

Pomysł na spektakl wziął się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki. Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne, z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom). W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Charyzmatyczna Halama otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki było podporządkowane nieustannemu procesowi rozwoju artystycznego, przełamującego bariery kulturowe i szukającego nowych synkretycznych jakości.

Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, jakie podejmuje performer(-ka) podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje. Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.

W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych.

Twórcy

  • Wykonanie – Dominika Jarosz
  • Muzyka i perkusja – Hubert Zemler
  • Reżyseria – Dawid Żakowski
  • Dramaturgia – Patrycja Babicka
  • Choreografia – Daniela Komędera-Miśkiewicz
  • Kostiumy – Jagoda Komorowska
  • Współpraca kostiumograficzna – Atelier Konrad Bikowski
  • Reżyseria światła – Tadeusz Perkowski
  • Produkcja – Iwa Ostrowska

Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I. stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Posiada ogromne doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.

Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrm Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą Mitch & Mitch.

  • organizatorzy: Sztuka Nowa, Mazowiecki Instytut Kultury, m.st. Warszawa
  • dofinansowanie: m.st. Warszawa

Koordynatorka z MIK: Magdalena Chabros m.chabros@mik.waw.pl

grafika czarno biała fotografia przedstawiająca niewyraźną postać ludzką

NA SCENIE MIK

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201