Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Monodram na jedną performerkę i perkusję na żywo. Dzieło wskrzesi klimat dawnej Warszawy, jej ówczesny styl, kulturę i repertuar, ale też pokaże wielość realizowanych przez Lodę Halamę estetyk tanecznych.

grafika na szarym cieniowanym tle czarne napisy

 

HI-HAT LODA HALAMA
Rewia na aktorkę i rytm

11 kwietnia 2024 r. (czw.) 2024 r. 19:00 | SZTUKA NOWA X MIK
czas trwania: 60 min
Bilety: od 30 zł
Piktogram Pętla indukcyjna

Dominika Jarosz i Hubert Zemler – wszechstronna performerka i wybitny perkusista występują na jednej scenie, w spektaklu będącym wariacją na temat twórczości Lody Halamy – artystki, która swoim talentem podbiła artystyczną Warszawę okresu dwudziestolecia.

 

Hi-hat Halama to rewia na aktorkę i rytm. Minimalizm w spojrzeniu na biografię Lody przenika się z rozmachem rewii – gatunku nieistniejącego dziś w dawnym formacie. To dekonstrukcja i poszukiwanie nowego języka. To performatywne przetwarzanie tradycji. To artystyczny hologram, impresja utrwalonej pamięci po Halamie. 

Pomysł na spektakl zrodził się z osobistej fascynacji Dominiki Jarosz postacią wybitnej tancerki.

Formuła spektaklu łączy to, co w ekspresji ruchowej artystyczne, z tym, co lżejsze i służące rozrywce. Twórcy łączą wymagającą choreografię z estetyką jazzową i piosenką popularną uprawianą przez Halamę (A ja mam nogi, Lim-pam-pom). W twórczości Lody Halamy ważną rolę odgrywały inspiracje wieloma kulturami, z których czerpała przekładając je na własny język artystyczny. Spopularyzowała w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Charyzmatyczna Halama otaczając się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworzyła ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie artystki  było podporządkowane nieustannemu procesowi rozwoju artystycznego, przełamującego bariery kulturowe i szukającego nowych synkretycznych jakości.

W twórczości Lody ważną rolę odegrało czerpanie przez nią inspiracji artystycznych z wielu światowych kultur i przekładanie ich na własny język artystyczny, jednocześnie popularyzujący w ówczesnej Warszawie tańce latynoamerykańskie, japońskie, kaukaskie i wiele innych. Halama miała charyzmę, potrafiła zjednać sobie ludzi, dlatego otaczała się artystyczną śmietanką Warszawy, współtworząc ducha kulturalnej stolicy tamtych czasów. Życie Halamy było podporządkowane nieustannemu procesowi rozwoju artystycznego, przełamującego bariery kulturowe i szukającego nowych synkretycznych jakości.

Pod wieloma względami biografia Halamy przypomina wyzwanie, jakie podejmuje performer(-ka), podążając w swych impresjach za wewnętrznym głosem i występując wobec zagadnienia, z którym szczególnie rezonuje.

Świat przedstawiony spektaklu został powołany do życia za sprawą ucieleśnionych fantazmatów i ekspresji artystycznych twórców spektaklu.

Twórcy:

  • performerka – Dominika Jarosz
  • muzyka i perkusja – Hubert Zemler
  • reżyseria – Dawid Żakowski
  • dramaturgia – Patrycja Babicka
  • choreografia – Daniela Komędera-Miśkiewicz
  • kostiumy – Jagoda Komorowska
  • współpraca kostiumograficzna – Atelier Konrad Bikowski
  • reżyseria światła – Tadeusz Perkowski
  • produkcja – Iwa Ostrowska / Stowarzyszenie Sztuka Nowa

Szczególne podziękowania dla Anny Lisieckiej, autorki książki Loda Halama. Pierwsze nogi drugiej Rzeczypospolitej, Melody Lee, Conrada Gołębiowskiego, Tomasza Zadróżnego i Teatru Baza.

Dominika Jarosz – performerka, wokalistka, tancerka i aktorka. Ukończyła szkołę muzyczną I. stopnia w klasie fletu poprzecznego. Absolwentka kierunku Wiedza o Teatrze Akademii Teatralnej w Warszawie. Posiada duże doświadczenie w zakresie teatru fizycznego, improwizacji, śpiewu solowego i chóralnego.

Hubert Zemler – perkusista, kompozytor i improwizator swobodnie przemieszczający się pomiędzy muzycznymi kategoriami. Ceniony interpretator muzyki nowej, perkusista jazzowy, autor albumów solowych z pogranicza awangardy, elektroniki i muzyki etnicznej oraz twórca ścieżek dźwiękowych do filmów i animacji. Aktywny członek warszawskiej sceny muzyki niezależnej skupionej wokół stowarzyszenia LADO ABC. Współtworzy zespoły Melatony, Magneto, Opla (z Piotrem Bukowskim), CEL (duet z Felixem Kubinem). Współpracuje również z zespołem muzyki współczesnej „Hashtag Ensemble” oraz grupą Mitch & Mitch.

Pokazy spektaklu realizowane są w ramach projektu Repertuar Sztuki Nowej 2024, który współfinansuje m.st. Warszawa.

produkcja: Stowarzyszenie Sztuka Nowa
współorganizator: Mazowiecki Instytut Kultury
dofinansowanie: m.st. Warszawa

koordynatorka: Magdalena Chabros m.chabros@mik.waw.pl

Jeśli potrzebujesz dodatkowych narzędzi dostępności skontaktuj się z nami! Koordynatorka ds. dostępności: Magda Ptak, m.ptak@mik.waw.pl, tel./sms: 601 669 440

Artykuł archiwalny

grafika niebiesko pomarańczowy pasek z napisem newsletter mik zachęcamy do zapisania się
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl

MAZOWIECKI INSTYTUT KULTURY

ul. Elektoralna 12, 00-139 Warszawa

tel. (22) 586 42 00
fax (22) 624 70 01
mik@mik.waw.pl

NIP: 525-000-59-00
REGON: 146115201