Usługa języka migowego

10 i 11 GRUDNIA, Warszawa | Portrety kompozytorów

Artykuł archiwalny

Festiwal, prezentując nową ambitną muzykę, odpowiada na zaciekawienie poznawcze różnych pokoleń odbiorców.

Portrety kompozytorów, fot. A.Wąsik, fot. B. Barczyk

Portrety kompozytorów

10 i 11 GRUDNIA 2019R. (wtorek, środa)  18:00

Wstęp wolny

Portrety Kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Początkowo koncerty odbywały się w Piwnicy Artystycznej Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza, potem w Polskim Wydawnictwie Muzycznym przy ul. Fredry w Warszawie, a od kilku lat w siedzibie Mazowieckiego Instytutu Kultury przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie, współorganizatora cyklu.

Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów polskich. Każdego dnia odbywają się dwa koncerty, z których każdy poświęcony jest twórczości jednego kompozytora. Festiwal, prezentując nową ambitną muzykę, odpowiada na zaciekawienie poznawcze różnych pokoleń odbiorców. Obecność kompozytorów na koncertach i możliwość bezpośredniego kontaktu z nimi, czyni odbiór ich twórczości bardziej przystępnym. Program jest na ogół tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego kompozytora. Koncerty są na ogół rejestrowane i odtwarzane przez Program 2 Polskiego Radia w cyklu specjalnych audycji poświęconych Portretom Kompozytorów.

Do wykonania utworów zapraszani są zarówno czołowi polscy artyści, jak i utalentowani muzycy najmłodszego pokolenia, laureaci konkursów wykonawczych.

 

10 grudnia 2019  godz. 18.00

 

Kompozytor

Marcel CHYŻYŃSKI

 

Wykonawcy

HASHTAG ENSEMBLE w składzie:

Ania KARPOWICZ – flet

Adam ELJASIŃSKI – klarnet 

Agnieszka GUZ-TARNOWSKA – I skrzypce 

Marta PIÓRKOWSKA – II skrzypce

Aleksandra DEMOWSKA-MADEJSKA –  altówka

Robert DACKO –  wiolonczela (gościnnie)

Krzysztof KOZŁOWSKI –  fortepian

Olga PRZYBYŁ – perkusja (gościnnie)

 

Program

Quasi Kwazi III na klarnet solo (1998)

Reflection No. 1 na kwartet smyczkowy (2003)

Reflection No 7 na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2019)*

Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017)

Reflection No. 4 na flet, klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2016)

 

11 grudnia 2019  godz. 18.00

 

Kompozytor

Eunho CHANG (Korea Południowa)

 

Wykonawcy

Eunho CHANG – saenghwang

Hanna TURONEK – dizi

HASHTAG ENSEMBLE w składzie:

Dominik PŁOCIŃSKI – wiolonczela

Aleksandra DEMOWSKA-MADEJSKA – altówka

Mateusz LOSKA – kontrabas

SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA

contemporary ensemble w składzie:

Jakub GUCIK – wiolonczela

Aleksander WNUK – perkusja

Barbara MAGLEJ – skrzypce

Paulina WOŚ – skrzypce

Martyna ZAKRZEWSKA – fortepian

Małgorzata MIKULSKA – flet

Tomasz SOWA – klarnet

Krzysztof GUŃKA – saksofon tenorowy

 

Program

Sanjo II  na wiolonczelę solo (2010/11)

Punkt Line na fortepian solo (2016)

Five Bagatelles na flet, wiolonczelę i perkusję (2010)

Lyrical Nocturne na dizi solo i zespół (2019)

Prism na zespół (2019)*

 

Portrety kompozytorów

Marcel CHYŻYŃSKI – kompozytor i wykonawca. Wykładowca Akademii Muzycznej  w Krakowie. Wraz z Markiem Chołoniewskim tworzy elektroakustyczny duet (MCH)2.

Urodził się 26 listopada 1971 roku w Częstochowie. Studia w zakresie kompozycji odbył w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Marka Stachowskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w 1995 roku. Studiował również pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego (instrumentacja) oraz Marka Chołoniewskiego (muzyka komputerowa). W 1998 uzyskał stopień doktora, a w 2010 roku – stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Od 1999 roku pracuje jako adiunkt w Katedrze Kompozycji macierzystej uczelni. W 1994 roku otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, a w 2006 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich, m.in. podczas Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursów Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997). Pracował pod kierunkiem takich kompozytorów jak Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.

Był dwukrotnym zdobywcą I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo, a w 1990 roku za Trzy preludia na klarnet i fortepian. W 1994 roku jego kompozycja Cztery liryki miłosne zwyciężyła w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 1996 roku utwór Piece for Orchestra przyniósł mu wyróżnienie  w Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia. Marcel Chyrzyński otrzymał również dwukrotnie III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim “Musica Sacra” w Warszawie: w 1996 roku za Psalm 88 na chór mieszany a cappella, a w 1997 za …similes esse bestiis na chór mieszany a cappella. Jego kompozycja Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria zdobyła w 1997 roku I nagrodę w Konkursie Młodych Kompozytorów   im. Tadeusza Bairda w Warszawie.

Marcel Chyrzyński jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 był członkiem Zarządu Głównego ZKP. Od 2014 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.

Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Armenii, Estonii, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, RPA oraz na Słowacji, Białorusi, Łotwie i Ukrainie podczas wielu koncertów i festiwali, m.in. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11), MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień” (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej “Gaude Mater” w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Witebskiego Festiwalu Muzycznego (2001), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Kontrasty” we Lwowie (2002), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “The New Music Scene of Prishtina”      w Kosowie (2003), Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwalu New Music New Faces w Krakowie (2006), Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2007) oraz ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), Poznańskiej Wiosny (2013), Fourth International Contemporary Harpsichord Festival w Padwie we Włoszech (2013), Festival de Clarinete w Mexico City (2013), Festiwalu Muzyki Współczesnej “Golfstream 6” w Kijowie (2014), Festiwalu “Muzyka w Starym Krakowie” (2014), Kiev Music Fest (2014), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014) oraz Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014).

Jego utwory Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I na klarnet solo  i Quasi Kwazi II na klarnet solo zostały wykonane na koncercie “Dimensions of Time and Silence” prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney w 1998 roku, natomiast kompozycja Extended Perception of Echo for Strings (1992) reprezentowała polską muzykę współczesną na Międzynarodowych Targach “Midem Classique 2000” w Cannes.

Kompozycje Marcela Chyrzyńskiego wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne  i Edition Ferrimontana – Frankfurt oraz na płytach kompaktowych (DUX, PWM-DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki). Były prezentowane w Telewizji Polskiej, a także na antenie radiofonii w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Australii.

Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli tetralnych, takich jak m.in. Słowa Boże Ramona del Valle-Inclana, Pan Paweł Tankreda Dorsta, Zabawa Sławomira Mrożka, Miłość Fedry Sary Kane, Legoland Dirka Dobbrow, Tatuaż Dei Loher, Wścieklizna Show Pokolenie porno Pawła Jurka oraz Testosteron Andrzeja Saramonowicza. Uprawia także działalność koncertową grając na klarnecie, saksofonie, syntezatorze oraz elektronicznym instrumencie dętym EWI i generatorach szumów w zespole (MCH)2, który założył wraz z Markiem Chołoniewskim. W ich programie znajdują się własne kompozycje elektroakustyczne oraz interaktywne.

Eunho CHANG  kompozytor; ur. 1983, Daegu (Korea Południowa). W roku 2002 rozpoczął studia w Keimyung-Chopin Academy of Music w Daegu, następnie kontynuował studia kompozytorskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marcina Błażewicza, które ukończył z wyróżnieniem w roku 2011. Stopień doktora uzyskał w roku 2013. Brał udział w kursach prowadzonych przez uznanych kompozytorów: Unsuk Chin, Beata Furrera, Briana Ferneyhough, Chayę Czernowin, Clemensa Gadenstättera, Fabiena Lévy i Oscara Bianchi.

Twórca jest laureatem międzynarodowych oraz koreańskich konkursów kompozytorskich:  I nagrody za utwór Color na 9 instrumentów na Dong-A Music Competition for Composition (2009), I nagrody za utwór Sanjo I na skrzypce solo na Sejong International Music Composition Competition, USA (2008), I nagrody za utwór The Unification of The Four Elements na fortepian solo na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2008), II nagrody (I i III nagroda nie została przyznana) za utwór String Quartet no.1 podczas The Fifth International Jurgenson Composition Competition w Moskwie (2009), II nagrody (I nagroda nie została przyznana) za utwór Festival na 6 perkusji podczas 6th International Jurgenson Composition Competition  w Moskwie (2011), I nagrody, Nagrody Specjalnej Jury SACEM, Nagrody Publiczności za utwór Festival na 6 perkusji na Vacances Percutantes International Composition Competition w Marmande we Francji (2011), Nagrody Głównej w kategorii muzyki symfonicznej za utwór Symphony poem “The Human” na International George Enescu Composition Competition w Bukareszcie (2011). Był również półfinalistą 75. International Queen Elisabeth Competition w Brukseli (2011) i finalistą 68th Geneva Competition (2013). W roku 2013 otrzymał Grand Prix 30th Queen Sofia’s Prize for Music Composition w Madrycie.

Do jego znaczących osiągnięć artystycznych zaliczyć można wykonanie kompozycji w Białym Domu w Waszyngtonie w obecności prezydentów Baracka Obamy i Lee Myung-bak (2011), rezydenturę Rządu Koreańskiego w Narodowym Konserwatorium w Pradze w Czechach (2011/12), udział w Festiwalu Muzycznym PAN w Seulu, kurs muzyczny Arditti Quartet w Londynie (2011), kurs muzyki elektronicznej Studia Eksperymentalnego z Freiburga MATRIX 12, Impuls Academy w Graz (2013), “Voix Nouvlles” w Royaumont (2013), “Tactus composer’s forum” w Brukseli i Mons (2013).

Komponował na zamówienia m.in. Zamku Królewskiego w Warszawie, Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. W. Lutosławskiego, Hwaum Music Festival w Korei Płd i festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu.

Był jurorem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego “Queen Sofia Prize” w Barcelonie w roku 2014.

Jego utwory zostały wydane w The Sejong Culture Society w USA (2008) i Simon Verlag w Niemczech (2011).

Eunho Chang od roku 2012 mieszka w Warszawie, gdzie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.

 

Koordynator/kontakt: Dorota Chotyńska, d.chotynska@mik.waw.pl, 22 58 64 226

Organizator: Związek Kompozytorów Polskich

Współorganizator: MIK

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl