10 i 11 GRUDNIA, Warszawa | Portrety kompozytorów
Festiwal, prezentując nową ambitną muzykę, odpowiada na zaciekawienie poznawcze różnych pokoleń odbiorców.
Portrety kompozytorów
10 i 11 GRUDNIA 2019R. (wtorek, środa) 18:00
Wstęp wolny
Portrety Kompozytorów są organizowane przez Związek Kompozytorów Polskich od 1988 roku. Początkowo koncerty odbywały się w Piwnicy Artystycznej Wandy Warskiej i Andrzeja Kurylewicza, potem w Polskim Wydawnictwie Muzycznym przy ul. Fredry w Warszawie, a od kilku lat w siedzibie Mazowieckiego Instytutu Kultury przy ul. Elektoralnej 12 w Warszawie, współorganizatora cyklu.
Corocznie podczas tego festiwalu prezentowana jest twórczość kameralna kilku współczesnych kompozytorów polskich. Każdego dnia odbywają się dwa koncerty, z których każdy poświęcony jest twórczości jednego kompozytora. Festiwal, prezentując nową ambitną muzykę, odpowiada na zaciekawienie poznawcze różnych pokoleń odbiorców. Obecność kompozytorów na koncertach i możliwość bezpośredniego kontaktu z nimi, czyni odbiór ich twórczości bardziej przystępnym. Program jest na ogół tak ułożony, aby słuchacze mogli poznać utwory charakterystyczne dla twórczości danego kompozytora. Koncerty są na ogół rejestrowane i odtwarzane przez Program 2 Polskiego Radia w cyklu specjalnych audycji poświęconych Portretom Kompozytorów.
Do wykonania utworów zapraszani są zarówno czołowi polscy artyści, jak i utalentowani muzycy najmłodszego pokolenia, laureaci konkursów wykonawczych.
10 grudnia 2019 godz. 18.00
Kompozytor
Marcel CHYŻYŃSKI
Wykonawcy
HASHTAG ENSEMBLE w składzie:
Ania KARPOWICZ – flet
Adam ELJASIŃSKI – klarnet
Agnieszka GUZ-TARNOWSKA – I skrzypce
Marta PIÓRKOWSKA – II skrzypce
Aleksandra DEMOWSKA-MADEJSKA – altówka
Robert DACKO – wiolonczela (gościnnie)
Krzysztof KOZŁOWSKI – fortepian
Olga PRZYBYŁ – perkusja (gościnnie)
Program
Quasi Kwazi III na klarnet solo (1998)
Reflection No. 1 na kwartet smyczkowy (2003)
Reflection No 7 na flet, klarnet, wiolonczelę i fortepian (2019)*
Death in Venice na klarnet, wiolonczelę i fortepian (2017)
Reflection No. 4 na flet, klarnet, wiolonczelę, perkusję i fortepian (2016)
11 grudnia 2019 godz. 18.00
Kompozytor
Eunho CHANG (Korea Południowa)
Wykonawcy
Eunho CHANG – saenghwang
Hanna TURONEK – dizi
HASHTAG ENSEMBLE w składzie:
Dominik PŁOCIŃSKI – wiolonczela
Aleksandra DEMOWSKA-MADEJSKA – altówka
Mateusz LOSKA – kontrabas
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA
contemporary ensemble w składzie:
Jakub GUCIK – wiolonczela
Aleksander WNUK – perkusja
Barbara MAGLEJ – skrzypce
Paulina WOŚ – skrzypce
Martyna ZAKRZEWSKA – fortepian
Małgorzata MIKULSKA – flet
Tomasz SOWA – klarnet
Krzysztof GUŃKA – saksofon tenorowy
Program
Sanjo II na wiolonczelę solo (2010/11)
Punkt Line na fortepian solo (2016)
Five Bagatelles na flet, wiolonczelę i perkusję (2010)
Lyrical Nocturne na dizi solo i zespół (2019)
Prism na zespół (2019)*
Portrety kompozytorów
Marcel CHYŻYŃSKI – kompozytor i wykonawca. Wykładowca Akademii Muzycznej w Krakowie. Wraz z Markiem Chołoniewskim tworzy elektroakustyczny duet (MCH)2.
Urodził się 26 listopada 1971 roku w Częstochowie. Studia w zakresie kompozycji odbył w Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Marka Stachowskiego, uzyskując dyplom z wyróżnieniem w 1995 roku. Studiował również pod kierunkiem Krzysztofa Pendereckiego (instrumentacja) oraz Marka Chołoniewskiego (muzyka komputerowa). W 1998 uzyskał stopień doktora, a w 2010 roku – stopień doktora habilitowanego sztuki muzycznej. Od 1999 roku pracuje jako adiunkt w Katedrze Kompozycji macierzystej uczelni. W 1994 roku otrzymał stypendium twórcze Miasta Krakowa w dziedzinie muzyki, a w 2006 roku stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich, m.in. podczas Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), XV Letnich Kursów Kompozytorskich w Białymstoku (1995), 3. Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), 4. Międzynarodowych Warsztatów Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursów Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997). Pracował pod kierunkiem takich kompozytorów jak Paul Paterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz Hanna Kulenty.
Był dwukrotnym zdobywcą I nagrody w Ogólnopolskim Konkursie dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej: w 1988 za Miniaturę na klarnet solo, a w 1990 roku za Trzy preludia na klarnet i fortepian. W 1994 roku jego kompozycja Cztery liryki miłosne zwyciężyła w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 1996 roku utwór Piece for Orchestra przyniósł mu wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia. Marcel Chyrzyński otrzymał również dwukrotnie III nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim “Musica Sacra” w Warszawie: w 1996 roku za Psalm 88 na chór mieszany a cappella, a w 1997 za …similes esse bestiis na chór mieszany a cappella. Jego kompozycja Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria zdobyła w 1997 roku I nagrodę w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie.
Marcel Chyrzyński jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-15 był członkiem Zarządu Głównego ZKP. Od 2014 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich.
Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Armenii, Estonii, Korei Południowej, Australii, Nowej Zelandii, Japonii, Meksyku, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, RPA oraz na Słowacji, Białorusi, Łotwie i Ukrainie podczas wielu koncertów i festiwali, m.in. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej (1994, 2000, 2006), Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11), MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Warszawska Jesień” (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej “Gaude Mater” w Częstochowie (1997, 1998), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Witebskiego Festiwalu Muzycznego (2001), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “Kontrasty” we Lwowie (2002), Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej “The New Music Scene of Prishtina” w Kosowie (2003), Festival International de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of Music w Hiszpanii (2004), Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwalu New Music New Faces w Krakowie (2006), Festiwalu Prawykonań w Katowicach (2007) oraz ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), Poznańskiej Wiosny (2013), Fourth International Contemporary Harpsichord Festival w Padwie we Włoszech (2013), Festival de Clarinete w Mexico City (2013), Festiwalu Muzyki Współczesnej “Golfstream 6” w Kijowie (2014), Festiwalu “Muzyka w Starym Krakowie” (2014), Kiev Music Fest (2014), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014) oraz Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014).
Jego utwory Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria oraz Quasi Kwazi I na klarnet solo i Quasi Kwazi II na klarnet solo zostały wykonane na koncercie “Dimensions of Time and Silence” prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney w 1998 roku, natomiast kompozycja Extended Perception of Echo for Strings (1992) reprezentowała polską muzykę współczesną na Międzynarodowych Targach “Midem Classique 2000” w Cannes.
Kompozycje Marcela Chyrzyńskiego wydawane są przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Edition Ferrimontana – Frankfurt oraz na płytach kompaktowych (DUX, PWM-DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki). Były prezentowane w Telewizji Polskiej, a także na antenie radiofonii w Polsce, Holandii, Finlandii, Niemczech i Australii.
Marcel Chyrzyński tworzy muzykę akustyczną, elektroakustyczną i elektroniczną. Jest również twórcą muzyki do spektakli tetralnych, takich jak m.in. Słowa Boże Ramona del Valle-Inclana, Pan Paweł Tankreda Dorsta, Zabawa Sławomira Mrożka, Miłość Fedry Sary Kane, Legoland Dirka Dobbrow, Tatuaż Dei Loher, Wścieklizna Show i Pokolenie porno Pawła Jurka oraz Testosteron Andrzeja Saramonowicza. Uprawia także działalność koncertową grając na klarnecie, saksofonie, syntezatorze oraz elektronicznym instrumencie dętym EWI i generatorach szumów w zespole (MCH)2, który założył wraz z Markiem Chołoniewskim. W ich programie znajdują się własne kompozycje elektroakustyczne oraz interaktywne.
Eunho CHANG – kompozytor; ur. 1983, Daegu (Korea Południowa). W roku 2002 rozpoczął studia w Keimyung-Chopin Academy of Music w Daegu, następnie kontynuował studia kompozytorskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. Marcina Błażewicza, które ukończył z wyróżnieniem w roku 2011. Stopień doktora uzyskał w roku 2013. Brał udział w kursach prowadzonych przez uznanych kompozytorów: Unsuk Chin, Beata Furrera, Briana Ferneyhough, Chayę Czernowin, Clemensa Gadenstättera, Fabiena Lévy i Oscara Bianchi.
Twórca jest laureatem międzynarodowych oraz koreańskich konkursów kompozytorskich: I nagrody za utwór Color na 9 instrumentów na Dong-A Music Competition for Composition (2009), I nagrody za utwór Sanjo I na skrzypce solo na Sejong International Music Composition Competition, USA (2008), I nagrody za utwór The Unification of The Four Elements na fortepian solo na II Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2008), II nagrody (I i III nagroda nie została przyznana) za utwór String Quartet no.1 podczas The Fifth International Jurgenson Composition Competition w Moskwie (2009), II nagrody (I nagroda nie została przyznana) za utwór Festival na 6 perkusji podczas 6th International Jurgenson Composition Competition w Moskwie (2011), I nagrody, Nagrody Specjalnej Jury SACEM, Nagrody Publiczności za utwór Festival na 6 perkusji na Vacances Percutantes International Composition Competition w Marmande we Francji (2011), Nagrody Głównej w kategorii muzyki symfonicznej za utwór Symphony poem “The Human” na International George Enescu Composition Competition w Bukareszcie (2011). Był również półfinalistą 75. International Queen Elisabeth Competition w Brukseli (2011) i finalistą 68th Geneva Competition (2013). W roku 2013 otrzymał Grand Prix 30th Queen Sofia’s Prize for Music Composition w Madrycie.
Do jego znaczących osiągnięć artystycznych zaliczyć można wykonanie kompozycji w Białym Domu w Waszyngtonie w obecności prezydentów Baracka Obamy i Lee Myung-bak (2011), rezydenturę Rządu Koreańskiego w Narodowym Konserwatorium w Pradze w Czechach (2011/12), udział w Festiwalu Muzycznym PAN w Seulu, kurs muzyczny Arditti Quartet w Londynie (2011), kurs muzyki elektronicznej Studia Eksperymentalnego z Freiburga MATRIX 12, Impuls Academy w Graz (2013), “Voix Nouvlles” w Royaumont (2013), “Tactus composer’s forum” w Brukseli i Mons (2013).
Komponował na zamówienia m.in. Zamku Królewskiego w Warszawie, Płockiej Orkiestry Symfonicznej im. W. Lutosławskiego, Hwaum Music Festival w Korei Płd i festiwalu „Musica Polonica Nova” we Wrocławiu.
Był jurorem Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego “Queen Sofia Prize” w Barcelonie w roku 2014.
Jego utwory zostały wydane w The Sejong Culture Society w USA (2008) i Simon Verlag w Niemczech (2011).
Eunho Chang od roku 2012 mieszka w Warszawie, gdzie wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina.
Koordynator/kontakt: Dorota Chotyńska, d.chotynska@mik.waw.pl, 22 58 64 226
Organizator: Związek Kompozytorów Polskich
Współorganizator: MIK
ZOBACZ: Program MIK w wersji tekstowej