Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Rudnik zrewolucjonizował pojęcie muzyki za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetofonowej, jest autorem pierwszego polskiego utworu kwadrofonicznego. Film Zuzanny Solakiewicz o tym pionierze muzyki elektronicznej był nagradzany na międzynarodowych festiwalach.

15 stron świata
10 maja 2022 r. (wt) 18:00 | Czytelnia Słów i Dźwięków Elektra
Wstęp: na wydarzenie obowiązują bezpłatne wejściówki do pobrania on-line lub w Kasie
Piktogram Pętla indukcyjna piktogram Napisy Piktogram Język migowy

Eugeniusz Rudnik (1932-2016) był jednym z pierwszych w Polsce realizatorów muzyki elektroakustycznej i współtwórcą tzw. polskiej szkoły muzyki elektroakustycznej, autorem innowacyjnych rozwiązań przestrzennej projekcji dźwięku, kompozytorem Skalarów (1966), jednego z pierwszych w świecie utworów poliwersjonalnych na taśmę, oraz pierwszego polskiego utworu kwadrofonicznego Vox humana (1968). Swą pracą zdefiniował i uprawomocnił rolę realizatora dźwięku jako współtwórcy muzycznego dzieła elektroakustycznego.

Odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ-ów.

O filmie

Film Zuzanny Solakiewicz „15 stron świata” został wyróżniony w Międzynarodowym Konkursie Filmy o Sztuce. Na Festiwalu Filmowym w Locarno, został wyświetlony w sekcji Critic’s Week Competition, którą zwyciężył. Otrzymał również główną nagrodę w Międzynarodowym Konkursie Pełnometrażowych Filmów Dokumentalnych na Belgrade Documentary and Short Film Festival.

Eugeniusz Rudnik zrewolucjonizował pojęcie muzyki za pomocą pary nożyczek i taśmy magnetofonowej. Członek legendarnego Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia odkrył wartość kryjącą się w urwanych, odrzuconych dźwiękach na długo przed nastaniem epoki DJ-ów. W czasach, gdy muzykę elektroniczną tworzyło się na sprzęcie rodem z naukowego laboratorium, pokazał, jak za jej pomocą dotrzeć do drugiego człowieka i o nim opowiedzieć.

Cud, który spełnił się w epoce magnetofonów i zniknął wraz z nadejściem komputerów. Zachwyt nad wspaniałą erą analogową.

15 stron świata stanowi próbę usłyszenia wzrokiem jego muzyki. Podążając za rytmem architektury, ruchem ludzkiego ciała, pulsującym tętnem przyrody, na nowo odkrywamy otaczającą nas rzeczywistość. Dotykamy dźwięk!

Ruchome obrazy ukazują cud, który spełnił się w epoce magnetofonów i zniknął wraz z nadejściem komputerów. Wyrażają zachwyt nad wspaniałą erą analogową i potrzebą eksperymentu – odkrywaniem nieznanych rejonów, badaniem granic, nieustannym szukaniem nowych środków wyrazu.

15 stron świata | Polska, 2014. Czas trwania: 79 min. Reżyseria: Zuzanna Solakiewicz. Obsada: Eugeniusz Rudnik jako on sam, Weronika Pelczyńska, Anna Wojnarowska, Grzegorz Sowa, Romuald Krężel.

Organizatorzy: Mazowiecki Instytut Kultury (Czytelnia Elektra), Muzeum Sztuki Nowoczesnej.

Koordynator: Aleksandar Ćirlić a.cirlic@mik.waw.pl tel. 601 664 827.

plakat: szara grafika przedstawiająca fotografię starego sprzętu elektronicznego

Projekt: Aleksandra Nałęcz-Jawecka

Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl