Usługa języka migowego
Artykuł archiwalny

Zapraszamy na pierwszy Panel Ekspercki w ramach programu Krytyka i Teoria Tańca Centralnej Sceny Tańca w Warszawie edycja III. Krytyka i Teoria Tańca związana jest z budowaniem dyskursu na temat sztuki tańca oraz związanych z nią szerokich kontekstów. Jeden z bloków, które składają się na niniejszy dział, skupiony jest na rozmowach z zaproszonymi gośćmi na poszczególne tematy – związane ze sztuką tańca, jednak skupiające się także na kontekstach społecznych, kulturowych, politycznych. Tematem pierwszej rozmowy będzie Sztuka angażująca społeczeństwo.

grafika: czarno białe zdjęcia, zwielokrotnione wizerunki dwóch kobiet i mężczyzny

Po panelu Sztuka angażująca społeczeństwo zapraszamy na spektakl taneczny Portrety Choreograficzne: Paulina Wycichowska – 12 maja 2022 r. (czw) o 19:00.

Panel Ekspercki Sztuka angażująca społeczeństwo
Krytyka i Teoria Tańca/Centralna Scena Tańca

12 maja 2022 r. (czw) 18:00
Piktogram Pętla indukcyjna

Kategoria sztuki społecznej nie jest zupełnie nowa, jednak jej rozwój sprzężony jest z ogólnymi przemianami – w obrębie więzi społecznych, rozwoju współczesnych społeczeństw, modernizacjami instytucji kultury. Działanie artystyczne oparte na dialogu i współpracy ze społecznością przyjmują dziś różnorodne formy i skierowane są do różnych grup, z uwzględnieniem ich specyfiki.

W jakim stopniu działania edukacyjne czy animacyjne, prowadzone z poszczególnymi społecznościami są dziś szansą na budowanie i rozwój publiczności?

Punktem wyjścia do rozmowy stanie się pytanie, w jakim stopniu działania edukacyjne czy animacyjne, prowadzone z poszczególnymi społecznościami są dziś szansą na budowanie i rozwój publiczności. Na ile angażowanie odbiorców jako współtwórców kultury sprawia, że chętniej uczestniczą oni w poszczególnych wydarzeniach? Porozmawiamy także o rozwoju różnorodnych inicjatyw, zaprogramowanych instytucjonalnie, ale i będących propozycjami działań oddolnych.

Zespół ekspercki: Marta Seredyńska, Justyna Czarnota, Mikołaj Mikołajczyk.

Marta Seredyńska

Absolwentka wiedzy o teatrze oraz mediów interaktywnych poznańskiego UAM, a także polityki społecznej UW. Doktorantka na Wydziale Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych UW. Współpracowała m.in. z Malta Festival Poznań, Teatrem Polskim w Poznaniu, warszawską Fundacją Warsaw Bauhaus, Fundacją Scena Współczesna/Teatrem Tańca Zawirowania, Fundacją Szkoła Liderów. Jako autorka tekstów współpracowała m.in. z „Didaskaliami”, Internetowym Magazynem „Teatralia”, portalem TaniecPOLSKA.pl, „Teatralia”, magazynem „Taniec”, kwartalnikiem „Nietakt”. Koordynowała różnorodne projekty (m.in. „CURIE CITY eksperymentalny inkubator sztuki w Warszawie” Fundacji Warsaw Bauhaus, „Taneczne Konfrontacje Europejskie: Zawirowania” oraz poszczególne edycje Festiwalu Zawirowania). Prezeska Fundacji Rezonanse Kultury, gdzie koordynuje i produkuje większość projektów. Kuratorka konferencji naukowej „Taniec w Warszawie. Sztuka tańca i choreografii w XX i XXI wieku” organizowanej przez Centrum Sztuki Tańca w Warszawie oraz redaktor publikacji pokonferencyjnej o tym samym tytule. Od 2021 roku działa w Sekcji Tańca i Baletu ZASP. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w 2022 roku.

Justyna Czarnota

Pedagożka teatru, trenerka i managerka kultury. Od 6 lat kieruje Działem Pedagogiki Teatru w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, który realizuje m.in. program Lato w teatrze – konkurs grantowy na dwutygodniowe warsztaty artystyczno-społeczne dla dzieci i młodzieży, objazd spektaklu w namiocie cyrkowym po kraju, a w pandemii odpowiadał za koordynację badań socjologicznych polskiego teatru. Znawczyni współczesnego teatru dla dzieci, młodzieży i rodzin, interesują ją szczególnie przedstawienia eksperymentujące z pozycją widza. Jako pedagożka teatru regularnie prowadzi warsztaty i projektuje materiały edukacyjne do spektakli.

Mikołaj Mikołajczyk

Tancerz, choreograf. Ukończył Państwową Szkołę Baletową w Poznaniu. Pracował we Wrocławskim Teatrze Pantomimy we Wrocławiu, Polskim Teatrze Tańca w Poznaniu, Teatrze Wielkim w Poznaniu, oraz Badisches Staatstheater w Karlsruhe. Przeszedł wszystkie szczeble artystycznej kariery: od adepta do I solisty baletu. W Operze na Zamku w Szczecinie był kierownikiem baletu, który następnie przekształcił w autorski teatr tańca Teatr DNA – taniec zakodowany genetycznie. Współpracował z choreografami reprezentującymi różne style taneczne i sposoby myślenia oraz kreowania przestrzeni artystycznej.  Współtworzył warsztaty i festiwale tańca: Letnie Spotkania Artystyczne w Kutnie, Lądeckie Lato Baletowe w Lądku Zdroju, warsztaty tańca w Sieradzu i Szczecinie, a w ostatnim czasie także warsztaty w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Myśl w ruchu” (w 2014 roku w Zduńskiej Woli, w 2015 natomiast w Krotoszynie oraz w Zakrzewie, w którym był też koordynatorem artystycznym projektu „Dekalog. Warsztaty”). Prowadził także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi ze Środowiskowego Domu Samopomocy w Serocku (powstał „Projekt Alicja w Krainie Czarów”; 2014), a także warsztaty z osobami niepełnosprawnymi w ramach „Lata teatrze” w Pobiedziskach (2015). Prowadził także warsztaty mistrzowskie w Narodowym Teatrze Akademickim im. Janki Kupały w Mińsku (2015), a także warsztaty mistrzowskie w Schliersee (2019). Jego autorskie spektakle to m.in. autobiograficzny „Tryptyk”, „poLY-RHYtm”, „Wszystko jutro, czyli lalki wybawione”, „Faust-zdarzenie”, „Projekt: Tomaszewski”, „Diabełek Pawełek”, „Projekt Mikołaj Kantor Mikołajczyk”, „Ksenofonia. Symfonia dla Innego”, „Śmierć w Wenecji czyli czego najbardziej żałują umierający”,  „Miłość/ ЛЮБОВ”. Od 2012 roku współpracuje z Domem Polskim – Zakrzewskim Domem Kultury oraz tamtejszymi seniorami i młodzieżą. Stworzył wraz z nimi już jedenaście spektakli: „Teraz jest czas”, „Projekt. Noce i dnie”, „Projekt Jezioro łabędzie”, „Projekt DEKALOG czyli folwarczne imaginarium”, „Projekt Ognisty Ptak”, „Łomatko!”, „Projekt BOLERO czyli projekt uchodźczy”, „Projekt Dziadek do orzechów”, „TURANDOT miłość ci wszystko wybaczy”, „Zaginiony horyzont”, „Dobranocka – Mamy czas… no nie wiem”. Poszczególne spektakle grane były także  poza Zakrzewem, na festiwalach oraz scenach większych miast, gdzie przyjmowane były bardzo entuzjastycznie. W 2014 roku został uhonorowany odznaką „Zasłużony dla Kultury Polskiej”, przyznawaną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Jest także stypendystą Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2015, 2020).

  • Projekt: Centralna Scena Tańca w Warszawie edycja III
  • Organizator: Mazowiecki Instytut Kultury, Fundacja Artystyczna PERFORM
  • Kuratorka: Marta Seredyńska
  • Współfinansowanie: Miasto st. Warszawa
Artykuł archiwalny

Mazowiecki Instytut Kultury

realizacja: estinet.pl